TEST Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD AT – Proti prúdu

Japonci nás bavia. Navonok pôsobia ľahko úchylne, ale ich zmysel pre precíznosť a zároveň protikladná dychtivosť po tradíciách a emóciách nás fascinuje. Európa miluje SUV, Slovensko miluje SUV. Ideálne veľké, s naftovým turbomotorom z nejakého stroja z JRD. Mazda ide na to svojsky, ale nedá sa povedať, že to uškodilo predajom. CX-5 sa predáva dobre, napriek tomu, že len približne 3-4 percent predaja tvorí nafta (objektívne ale boli dané motory problematické). Povedzme, že toto by nás ešte neprekvapilo. Ale benzínové motory sú bez preplňovania (na našom trhu), to je v dnešnej dobe vzácne.

Minulý mesiac sa pod naše testovacie pazúry dostal model Mazda 6 s rovnakou motorizáciou, takže súboj SUV vs sedan sa núka tak trochu sám. Externé črty ani nemôžu byť odlišnejšie, takže chlieb sa bude lámať tu. Kto rád nastupuje vzpriamenejšie, kto má rád silový pocit veľkého auta a hlavne, kto má rád dobre prístupný veľký kufor, ktorý má 522 litrov, si vyberie SUV. Proti tomu je elegantný sedan opozitom, ktorý podčiarkuje aj horšie prístupný kufor s objemom 489 litra (čo je však stále slušná hodnota). Nám sa viac páči sedan, ale v triede SUV je CX-5 príjemným dizajnovým dielom.

V interiéri je toho na porovnávanie o poznanie menej, pri prestupovaní z jedného modelu do druhého netrvá aklimatizácia dlhšie ako nájdenie skorumpovaného poslanca v parlamente. Jeden zlepšovák by som ale konštruktérom triedy SUV rád navrhol. Dušujú sa, ako SUV nahradilo triedu MPV. Prečo nedajú na zadnú časť predných sedadiel sklápacie stolíky, ktoré boli nesmierne užitočné pri preprave detí? Razom by rodinná úžitková hodnota tohto vozu narástla a pritom je to minimálne zvýšenie nákladov.Technicky teda medzi sedanom a SUV veľký rozdiel vo vnútri vozu nie je.

Problémom SUV, ľudia si však na to zvykli a nevadí im to, že dynamika pri rovnakom výkone štvorvalcového motora s objemom 2.5l (194 koní) je pri SUV o poznanie horšia (0-100 zvláda SUV za 9,5s, sedan 8,1s), rovnako spotreba je asi o liter väčšia (testovací premier sme mali 8,5 l/100 km). Potom ešte prídeme do zákruty, kde tých + 200 kilogramov (CX-5 má pohotovostnú hmotnosť v rozsahu  1 725 –1 760 kg) jednoducho cítiť. Lenže treba povedať aj to povestné “B”, na svoju triedu CX-5 jazdí skvelo, motor v otáčkach je zábavný, je to iný zážitok ako s turbom, pri bežnej jazde auto drží stopu s rezervou.

V konečnom dôsledku je víťazom trhový dopyt a ten je jednoznačne na strane SUV, je otázne, či vôbec Mazda 6 bude mať poriadneho nástupcu. Ľudia sa už rozhodli, čo im objektívne i subjektívne vyhovuje. Mazda CX-5 má oproti konkurencii pár bodov k dobru. Za jej výhodu považujeme akusticky príjemnejší zvuk benzínového agregátu, ale aj napriek optickej robustnosti je to vozidlo s dĺžkou 4 550 mm, pri pozdĺžnom parkovaní v meste zaberie menej miesta.

Tento model, ako pokorný sluha klasickej slovenskej rodiny s dvomi deťmi, si svoje miesto pod slnkom obháji. Spoločensky preferovaným modelom je, že sa patrí mať iba jedno auto, lebo autá sú zlé, veľké, hlučné, zaberajú veľa miesta, znečisťujú galaxiu a podobne. V takom svete musíme CX-5 iba podporiť, lebo napriek svojmu zameraniu tam ešte sú aj náznaky radosti pre vodiča, ktorý sa môže hrať s charakterným motorom, môže byť odvážnejší v zákrutách a pritom “akože” negatívne javy tohto druhu vozidiel drží ešte celkom dobre na uzde.

Mohlo by sa vám páčiť