TEST Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G AWD M/T – SUV pre fajnšmekrov
- Od Lukáš
Je na trhu už zopár rokov a v tejto konfigurácii nie je zrovna výstavnou skriňou luxusu a výkonu, no aj tak ma CX-5 s atmosférickým dvojlitrom nakoniec presvedčila. V Mazde je totiž dobrým zvykom, že svoje modely zvyknú inovovať a modernizovať aj viackrát za životný cyklus, nielen jedným veľkým faceliftom. Stačí sa pozrieť na šestku.
Pravdupovediac, auto mal pôvodne testovať kolega Laco, no kvôli nečakaným zmenám plánu skončila u mňa. A najskôr s trocha rozpačitými pocitmi. Laco mi totiž nahovoril, že pôjde o 2,5-liter a tým pádom s automatom a zrejme aj výbavou na prasknutie. Až keď som si auto prevzal som zistil, že okrem bielej farby má aj látkové sedačky, manuálnu prevodovku a pod kapotou 2,0 SkyActiv-G. Jeho 165 k síce nie je najhoršia cifra, no atmosférických 213 Nm v 4000 ot./min. a na pleciach 1600 kg vážiace SUV s pohonom všetkých štyroch kolies.
Na druhej strane, 1600 kg nie je na SUV tejto triedy a s pohon všetkých štyroch kolies zlá hodnota. A podľa toho Mazda CX-5 nielen vyzerá, ale aj jazdí. Čo sa vzhľadu týka, nemusí schovávať žiadne nadbytočné kilá a svojou postavou vie očariť. To sme pri Mazdách už dlhé roky zvyknutí a CX-5 nie je výnimkou. Je to presne ten typ dizajnu a proporcií, ktoré sú podľa nášho gusta. Žiadne extravagantné línie a tvary, na ktoré si treba zvykať, ale nadčasový, elegantný a najmä sofistikovaný dizajn, ktorý bude aktuálny aj za desať rokov. A tomu sekunduje aj interiér. Dobre, so sedadlami potiahnutými kožou alebo alcantarou by to bolo objektívne ešte hodnotnejšie, no ani v látkovom prevedení nemáte pocit, že by na vás v Mazde ušetrili a nalákali vás len na peknú tvár a postavu.
Najmä vpredu ponúka priestor bez kompromisov, vzadu to nie je úplný premiant triedy, ale dvoch dobre stavaných dospelých, na kratšie vzdialenosti aj troch, odvezie pohodlne. A batožinový priestor (522 litrov aj s priestorom pod dnom) je adekvátny tejto triede a pojme všetko potrebné, čo potrebuje rodina so sebou pri bežných príležitostiach vziať.
Okrem vizuálnej príťažlivosti vie CX-5 ponúknuť aj jazdeckú, pokiaľ ide o podvozok a jeho spôsoby na ceste. Na Mazde sa cení, že sa nevyberá cestou určitého pseudokomfortu alebo pseudošportovosti, ako niektoré iné modely. Spočiatku síce pôsobí trocha tuhšie ako od podvozku, tak aj čo sa riadenia týka. Ale stačí sa vybrať niekam na nie príliš kvalitnú a zakrútenú cestu, mne sa do cesty s CX-5 postavil napríklad Vernár alebo Soroška. Na dobrom asfalte sa karoséria takmer nenakláňa, auto sa nechá viesť s príkladnou presnosťou a riadenie nie je zbytočne hyperaktívne na zmeny smeru a kladie ideálny odpor. A aj keď sa kvalita asfaltu pod deväťnástkami s obutím 225/55 zhorší, tlmiče nezostanú zaskočené. Podvozok neodskakuje, naopak, sofistikovane spracováva nedokonalosti asfaltu pod sebou a pritom zostáva aj naďalej presný. Čo sa týka jazdenej dynamiky, podvozku a ovládania, je z CX-5 cítiť, že je poctivo naladená. Až dávala trocha človeku zabudnúť, že sedí v stredne veľkom SUV. S plynovým pedálom ukotveným v podlahe sa dokonca dajú krásne „strielať“ aj medziplyny. To je síce asi to posledné, čo bude zaujímať ľudí kupujúcich si toto auto, ale jednoducho tá možnosť tu je.
No ale prejdime k tomu, čo v tejto konfigurácii vyvoláva najviac otáznikov, motor. Atmosférický dvojliter SkyActiv-G zo seba dostane 165 konských síl (121 kW) pri 6000 otáčkach a o dvetisíc otáčok predtým pošle na všetky štyri kolesá svoje newtonmetrové maximum s hodnotou 213 Nm. Aj napriek tomu je aj v nízkých otáčkach veľmi pružný a kultivovaný, čo oceníte pri pohybe po meste. Žiadne čakanie na nadýchnutie sa turba, ale veľmi promptné a prirodzené reakcie na povel vašej pravej nohy. V mestskej premávke motor netreba točiť a s gráciou si vystačí aj v okolí dvoch tisícov otáčok. A bude pritom dostatočne pružný a veľmi kultivovaný. Pri bežnej prímestskej jazde a na okreskách sa vie spotrebou zmestiť pohodlne aj do 7 litrov.
Pre dynamickejšiu jazdu si však treba už tradične presnou a krátkou kulisou manuálu nachystať 3 až 4 tisíc otáčok. Človek sa tak vlastne musí vrátiť k jazdeckým návykom z minulosti, kedy bolo častejšie radenie a vyššie otáčky úplne normálnym javom v prípade potreby výkonu. A v rozmedzí 4 až 6 tisíc otáčok sa motor vybičuje aj k určitej dynamike. Nehovorím že k ohurujúcej, ale postačujúcej aj na väčšie predbiehacie manévre na hlavných ťahoch. Len pripomeniem, že som jazdil sám a s prázdnym autom. Ako by to vyzeralo s plne naloženým je otázka, ktorá žiaľ počas nášho týždňového spolužitia zostala nezodpovedaná.
Trocha špecifickým prípadom je však diaľnica. Kto si zvykne nastaviť tempomat na 145 km/h a bezstarostne hltať kilometre sa bude musieť trocha zmieriť s faktom, že v prudších diaľničných stúpaniach so zaradenou šestkou CX-5 s týmto motorom aj napriek 3400 ot./min. mierne spomaľuje a navolenú rýchlosť nie vždy udrží. Občas sa tak môže stať, že budete musieť siahnuť po páke manuálnej prevodovky aj na diaľnici. A pri tejto rýchlosti si už kombinácia vyššej stavby karosérie a otáčok vypýta aj cez 9 litrov benzínu. Niekoľko stokilometrový okruh po Slovensku však zvládla CX-5 s priemerom 7,5 l/100 km, čo je len o pollitra viac ako uvádza výrobca.
Aj napriek počiatočným pochybnostiam o tejto konfigurácii ma nakoniec Mazda CX-5 presvedčila. Okrem dizajnu aj podvozkom a ani relatívne slabší, atmosférický dvojliter nie je zúfalou voľbou. Naopak, svojou konštrukciou môže byť ideálnou voľbou na dlhé roky bezproblémového jazdenia. A jemnosťou motora a charakterom podvozku a riadenia mi CX-5 ako nie jediný model tejto značky tak trocha pripomínala staršie BMW z konca 90-tych rokov. Sofistikované, kultivované a jazdecky veľmi príjemné auto. Isto, nájdu sa aj takí, ktorí od tohto typu auta chcú len blbuvzdorné a ľahko sa ovládajúce sa vozidlo. Ale je dobré vedieť, že pre ľudí stále bažiacich po určitej jazdeckej príťažlivosti, dobrom pocite z ovládania i nastavenia auta sú tu ešte stále autá ako Mazda CX-5. A aj keď nemá v tomto prípade výbavu na prasknutie a ani neoplýva výkonovým nadbytkom, ako celok aj napriek tomu funguje vynikajúco a celkovým zladením je skutočne auto pre fajnšmekra.
A krátko k cenám. V druhej zo štyroch ponúkaných výbav začína CX-5 s dvojlitrovým benzínom, manálom a pohonom predných kolies na sume 31 850 €. Za štvorkolku sa pripláca rovných dvetisíc eur a za automat 2100 €.