TEST Mazda CX-30 2.5L e-SKYACTIV G-140 – Ako kvalitný oblek

Mazda CX-30 nie je žiadnou novinkou. Písal sa ešte rok 2020, keď ju Miloš vyhlásil za „špičkovo odladený kus techniky“. V podstate ide o čosi priestrannejšiu, vyššiu a pohodlnejšiu alternatívu k Mazde 3, ktorá neobetovala nič z jej šarmu. Dokonca je ako celok možno aj proporčne krajšia. Čo ju po takej dlhej dobe privádza opäť do redakcie? Nový motor. Teda nový v ponuke pre model CX-30. Vo väčších modeloch Mazdy je to už starý známy. Mazda napriek všetkým zvyklostiam dnešnej doby totiž dala do CX-30 motor s objemom o pol litra väčším, ako tomu bolo doteraz. Však za to môže hroziť hádam aj kriminál, nie? Ale pozor. Atmosféricky plnený 4-valec s objemom 2,5 litra dostal v tomto prípade označenie e-SKYACTIV G–140 a tá číslovka v jeho názve tam nie je len tak. V modeli CX-30 si totiž tento motor musí vystačiť s naladením na 140 koní.

Na druhej strane, lepšie ako sa hnať za výkonom cez 190 konských síl vo vysokých otáčkach, je mať po ruke v tomto type vozidla radšej dostatok krútiaceho momentu. Najlepšie v čo najnižších otáčkach. A presne toto v Mazde CX-30 s takto naladeným motorom dosiahli. V skutočnosti 238 Nm robí model CX-30 pružne reagujúce auto, ktoré má vždy pripravené dostatok síl na vyrazenie vpred. Samozrejme, nie je to nič v štýle prepĺňaných motorov, no prejavuje sa lineárne, veľmi kultivovane a stále dostatočne svižne. Najväčšie nadšenie motor prejavuje v stredných otáčkach, do ktorých ho v prípade potreby promptne dostane 6-stupňový automat. Prevodovka vhodne dopĺňa pohonnú jednotku. Pracuje pohotovo a nebadane, podobne ako odpájanie dvojice valcov, ktorými tento motor disponuje. Jednoducho, v tomto auto pracuje všetko veľmi kultivovane a zladene. Koľko si za svoje služby na úrovni motor účtuje, žiaľ, nemôžem povedať úplne objektívne. Auto som si prevzal s len 800 km. Podľa WLTP by to malo byť 6,6 litra, ja som s takto surovým motorom po 430 prejdených kilometroch dotankoval do plna 38 litrov benzínu. Rýchlemu počtárovi vyjde spotreba niečo cez 8 litrov, ale ako vravím, motor bol ešte surový a auto videlo viac diaľnice ako okresky.

Po modernizácii dostala Mazda CX-30 okrem nového motora napríklad aj lepší infotainment. Stále sa však drží tradičného ovládania s centrálnym, otočným ovládačom a klasickými tlačidlami na stredovom tuneli a prístrojovej doske, presne tak ako to máme radi. Dokonca aj displej za volantom zobrazuje rýchlomer v klasickom, analógovom prevedení. A keď som už spomenul volant, ten je v Mazde takmer vždy dokonalý. Ideálny nie len svojim tvarom, ale aj priemerom a hrúbkou. Môžu sa to všetko zdať ako drobnosti, ktoré tu vychvaľujem, no dokopy vytvárajú z CX-30 takmer dokonale zladený celok. Myslím, že to ešte stále dokáže veľa ľudí aj dnes oceniť. Auto, ktoré je ako kvalitný oblek. Nekričí do sveta, no už z diaľky pôsobí elegantne, vkusne a kvalitne. A rovnako dobre sa aj nosí. Presne takto na mňa pôsobila Mazda CX-30 s 2,5 litrovým motorom a automatickou prevodovkou. V tomto prevedení si ho viete objednať s pohonom len prednej nápravy, vo výbave Nagisa od 34-tisíc.

Mohlo by sa vám páčiť