Dnes tu máme niečo z krajiny vychádzajúceho slnka. Mazda 6 Wagon 2.2 diesel AT AWD Takumi Plus. Práve ste si prečítali:
- Zaklínadlo japonského strigôňa
- Názov testovaného kombíku
Japonsko má síce hlbokú bosorácku históriu, ale v tomto prípade je správna samozrejme odpoveď B. Zopár záhad a zázrakov si ale dnes predstavíme a vo väčšine prípadov to budú tie pekné, pozitívne záhady. Poďme na to!
Mazdy sú dizajnérsky veľmi vydarené autá. Aj keď je dizajn vcelku subjektívna vec, mne sa však páčia (nová 3-ka už ale nie). Objektívne sa však dá zhodnotiť, že odkedy majú Mazdy tento dizajn s veľkým grilom vpredu (začalo to CX-5 prvej generácie, 3-kou a 6-kou tretej generácie) tak sa počet vozidiel Mazda na cestách zvýšil. V Európe o 88 % (podľa portálu carsalesbase.com). Určite sa nájdu ľudia, ktorí Mazdy nemusia, ale za pravdu mi dá snáď každý, že za novými kusmi v tej “mazďáckej” červenej sa otočí asi každý.
Takže čo tu máme. Vrchol modelového parku Mazdy. Parádnu 6-ku vo verzii wagon (kombi), s Bi-Turbom prepĺňaným nafťákom poháňajúcim všetky 4 kolesá (AWD) a v najvyššej výbave Takumi Plus s automatickou prevodovkou. Crème de la crème Mazdy, hirošimský drak na vrchole potravinového reťazca. Farba je nie červená (vďaka všetkým japonským bohom!) ale Machine Gray, elegantnejšia, menej okukaná (aj keď možno menej eye-catching) farba.
Vnútri hnedá kožka, drevené lištičky na palubovke a tmavé stropy (iba vo výbave Takumi Plus, ostatné výbavy majú plebsácke smutné biele stropy). Ďalšie komfortné vychytávky sú elektricky nastaviteľné sedadlá s pamäťovými slotmi pre dvoch šoférov, vyhrievané sedadlá vpredu vzadu, odvetrávané sedadlá vpredu, dvojzónová automatická klimatizácia, vyhrievaný volant. Automatické zatmavované zrkadlo, multimediálny infotaiment, pádla prevodovky pod volantom, multifunkčný volant a navigácia. Tá je vám ale zbytočná, pretože (KONEČNE Inžinieri z Mazdy!) v tejto generácii 6-ky je automaticky k dispozícii CarPlay, čo je vlastne zrkadlenie iPhonu na displeji. Zapnete mobil na káblik, a cink, máte hudbu, waze, google mapy, whatsapp a kopec iných appiek priamo ovládateľné cez infotainment auta.
Ak by som mal spomenúť všetku technológiu v tejto výbave Mazdy 6 (Takumi Plus) tak by to isto nikto nečítal, auto má všetko, čo sa dá mať. Asistenčné systémy, brzdové systémy, upozornenia, pípatka, blikátka, budem sa už opakovať, ale je to vrchol techniky vo vrcholovej výbave v aute tejto triedy a cenovej kategórie.
Kto by si chcel predsa len prečítať zoznam komplet výbavy a má voľný večer, nech sa páči: https://www.mazda.sk/formulare/cenniky-brozury/. Ja sa v krátkosti povenujem jazde a potom sa prehupneme na sľúbené zázraky, záhady a zaklínadlá. Ak ste dočítali až sem pokojne môžete prestať, bude menej objektívnosti a oveľa viac subjektívnych emócií. Lepší názor si spravíte, ak pôjdete vozidlo Mazda 6 Wagon Takumi Plus AWD vyskúšať sami.
Sám mám Mazdu 6 (sedan) s benzínovým motorom (143 kW / 194 koní, 258 Nm) a preto som bol veľmi zvedavý na prejav dízlu s pohonom všetkých štyroch kolies (136 kW / 184 koní, 445 Nm). Mazda 6 wagon s AWDčkom jazdí super. AWDčko drží grip tam, kde pri predokolke auto hrabe, do zákrut ide ochotnejšie a ja si to samozrejme užívam a ženiem ho tam razantnejšie. Vozidlo robí to, čo od neho čakám. Pri točení volantom, pri jazde do zákrut, pri brzdení, šofér má proste pocit, že to auto robí presne to, čo má. Znie to debilne, ale pri moderných (nešportových) autách s gumenými riadeniami, rôznymi asistentmi a obmedzovačmi pri ktorých mám pocit, že auto šoférujem cez klávesnicu z domu, je Mazda jazda ako čerstvý vánok v záplave nudných downsiznutých oklieštených a šoféra uspávajúcich áut. A jazda je teda zázrakom Mazdy číslo 1.
Zázrak číslo 2 sú Automatické Full LED svetlomety. Už nikto nemôže povedať, že šikmooké svetlá mazdy sú nepostačujúce. To, čo má Mazda za očami dnes, je zázrak, ktorý robí z noci deň. Automatické adaptívne diaľkové svetlá podľa potreby krásne plynulo prechádzajú zhora dolu, zprava doľava, keď idú pred a oproti vám autá, tie neosvetľujú, boky vozovky ale krásne vysvecujú. To, čo v iných značkách skrývajú do “light paketov” za tisíce eur máte v 6-ke k dispozícií už od výbavy Revolution.
Zázrakom je aj spomínaný dizajn, ergonómia všetkých ovládacích prvkov, focus všetkého v aute hlavne na jazdu a nič iné (dotykový displej infotainmentu sa nedá počas jazdy ovládať dotykom ale iba joystickom napríklad), auto natrieskané výbavou v cene, ktorá by pri podobnej výbave iných konkurentov bola s prstom v nose aj dvojnásobná. Parkovacia kamera, ktorá síce nemá top rozlíšenie na trhu parkovacích kamier, ale vďaka zobrazovaniu kolies a ich natáčaniu je menšia šanca na oškretie 19-palcových diskov. Navyše si kameru šofér jedným tlačidlom zapne kedykoľvek chce (pri smutne drvivej väčšine áut sa aktivuje iba spiatočkou).
Poďme na záhady, ktoré mi vôbec nejdú do mozgu a ktoré ma na Mazde 6 netešia. Záhada číslo jedna je kufor na wagon verzii. Zvyknutý na sedan a s očakávaním väčšieho priestoru pri kombi verzii nakladám do auta kočík a zisťujem, že trčí rukovať a bez sklopenia by som kufor nezavrel. Áno, sedan má väčší rázvor ako wagon verzia, a je aj celkovo dlhší. Že má menej miesta na sedenie vzadu je logické, že čarodejníci v Mazde spravia kombi verzii kratší kufor už logické moc nie je.
Záhada číslo dva je automatická prevodovka. V roku 2020 (táto facelift verzia 6-ky začala v 2018) keď existujú vychytávky ako 8-stupňové automaty s inteligenciou vyššou ako prvé smartphony, čarodejníci v Mazde dali motoru 6-stupňový (šešť!) automat, ktorého agilita je na úrovni ópiom zfajčeného strigôňa. Takže vždy, keď chcem športovejšiu či agilnejšiu jazdu, prepínam do manuálneho módu a radím sám. Pozítívne je, že ak radíte pádlami, automat nepreradí vyššie, ale nechá vás pokojne trápiť obmedzovač a preradí až vtedy, keď to spravíte vy.
Zo záhad čo sa mi nepáčia tu mám už len tri. Adaptívny tempomat (zasahuje moc skoro, niekedy berie v úvahu aj kamióny vo vedľajšom pruhu a po uhnutí auta a “vyčistení” pruhu mu celkom trvá, kým sa zobudí a začne sa vracať na želanú rýchlosť). Spätné zrkadlá sa pri cúvaní nesklopia (viem, že má Mazda parkovaciu 360 kameru, niekedy ale sklopné zrkadlá spravia pomoc navyše). A poslednu záhadnou vecou, čomu nerozumiem, je vyhrievanie volantu, ktoré zohrieva iba segment od 8 do 10 hod (naľavo) a od 2 do 4 hod (napravo). V dobách keď napríklad aj také malé šumítko zo segmentu o dve tri triedy nižšie má vyhrievaný celý volant, je záhadou prečo čarodejníci z Mazdy to nespravia tiež.
Celkovo však je Mazda 6 ako zázračné zaklínadlo, ktoré funguje takmer na všetko. Elegantné auto, takmer limuzína? Mazda 6 sedan! Rodinné veľké auto, vhodné aj na lyžovačky? Mazda 6 Wagon AWD! Firemný reprezentatívny spoľahlivý kombík? Mazda 6 Wagon! Krásne auto natrieskané technológiami, pri ktorých koncernové pakety smutne čakajú v sklade, kým si ich niekto zaklikne v konfigurátore? Mazda Revolution Top!
A to je aj moje zázračné zaklínadlo na túto dobu. Testovaná Takumi Plus má od Revolution Topu navyše len “komfortné” vychytávky ako “prémiové” čalúnenie Nappa (nezbadal som rozdiel od mojej bežnej kože, akurát, že moja biela je krajšia ako hnedá prémiová), “prémiové” obloženie interiéru materiálom Ultrasuede (ktoré vyzerá oproti mojej bielej koži na palubovke ako vydratá ošúchaná peňaženka), kovový dekor ovládačov sedadla (áno, Revolution Top to má plastové, ale tak to je vec na ktorú sa v interiéri auta vôbec nepozerám). Čo z výbavy Takumi Plus oceňujem, je čierny strop a elektrické strešné okno. Mazdy v týchto najvyšších výbavách majú všetko čo si môže šofér priať, dobre vyzerajú a majú skvelé motory. Nie je to nič športové (výkonu aj krúťaku by som ocenil viac viac viac), ale dovolím si povedať, že pre ¾ užívateľov to je úplne dostačujúce. Mazda 6 je skvelé auto a odmení každého, kto sa pre ňu rozhodne.
Arigato a Sayonara.