TEST Mazda 6 Edition 100: Stovka znamená veľa… skúseností

Mazda vznikla, vzhľadom k dnešnému roku, pred vyše 101 rokmi, konkrétne 30. 1. 1920 pod názvom Toyo Kogyo a zaoberala sa korkom. Označenie Mazda prišlo neskôr v roku 1931 s prvým vozidlom Mazda-Go (niečo ako rikša). Toľko histórie vám musí stačiť. Je to všetko, čo musíte vedieť, prečo sa poslednú dobu stretávame v showroomoch Mazda s označením modelov EDITION 100.

Nie tak dávno sme si otestovali “stovečku” v elektrike, Mazdu MX-30, takže najvýraznejší prvok, prevedenie interiéru červené Burgundy s bielou, ma už pri šestke neprekvapilo. Vo väčšom voze však vyniká o stupeň výraznejšie. Medzi ďalšie špecialitky patrí púzdro pre kľúč s vyrazeným logom 100th Anniversary, dačo podobné sa mihne i na karosérií. Najviac sa do môjho povedomia dostala výročná puklička, ktorú sa mi podarilo záhadne stratiť na ľavom zadnom kolese. V showroome sme trochu pracovali aj s teóriou, že vzhľadom na jej cenu sa mohla stať korisťou dlhoprstého, ale radšej túto vetu púšťam z hlavy, nechcem veriť, že náš národ by bol až tak zatratený.

V náročnom autobiznise sú dôležitejšie dojmy ako holé fakty. Nemusíte si to priznať nahlas, stačí ak ticho súhlasíte. Preto je dôležité, že interiér pôsobí elegantným dojmom. Teda ak sa nesústredím na veľmi vtipné rozlíšenie cúvacej kamery na beztak malej obrazovke infotainmentu. Japonci si tradične uchovávajú svoje drobné šialenosti, ktoré s nami nejak negatívne nezvyknú zatriasť. Dôkazom je, že aj náš kolega Mišo (motorkár) má doma šestku a je to aj cítiť v jeho predošlom teste, rovnako i ja mám jednu a to poslednú rýchlu Mazdu.

Pochvala redakcie je za nami, tak rozmýšľam, za čo by som pochválil tento Wagon. Jasné, pochvala kufra sa núka sama (522 litrov je tak akurát), ale mne sa páči asi najviac dizajn prednej časti. Spolu so “športovým”, rozumej tvrdším, naladením podvozku. Nemám rád hojdačky na kolesách, pri nich necítim pri dynamickej jazde potrebnú istotu. Isto, atmosférická benzínová dva a polka so svojimi otáčkovými maniermi vyžaduje špecifický prístup, ale s maximálnym výkonom 143 kW (a 258 Nm) sa dalo aj predbiehať a čo to povyvádzať. 

Úprimne, v rámci týždenného testu by som si radšej popreraďoval rýchlosti ručne stručne, ale chápem, že cieľová skupina prenechá radšej túto robotu 6-stupňovému automatu. Ten svoju robotu vykonáva uspokojivo, takže aj lenivci budú uspokojení. Podobne je to aj s meraním spotreby, ktorá v rámci testovacieho týždňa z podstaty veci nemôže byť nízka. Ak vás zaujíma, ja som dosiahol 8,5l na 100 km, ale tento údaj má výpovednú hodnotu nula celých nula…

Stovka nie je lacná. Stojí 41 215,- EUR, čo môže stojaceho laika posadiť na stoličku. Ak sa však laik rozhodne pretransformovať na odborníka, tak zistí, že EDITION 100 stojí ešte vyššie ako bežná najvyššia výbava TAKUMI PLUS. Ako dobre, nelíši sa nejak extrémne, sú tam tie výročné prvky, krásny biely lak Snowflake Pearl, strešné okno, prípadne spomienkový fotobook a miniatúra historického modelu Mazda R360 (prvý osobný automobil Mazdy).

Ja sa na Mazdu 6 pozerám trochu inak. Pozerám sa na ňu ako prvok diverzity v ekosystéme strednej triedy, kde jednoznačne dominuje nemecká légia. Všetci Japonci okrem Mazdy zaliezli do svojich komfortných zón. Toyota túto triedu rovno preskočila a predáva iba Camry, Honda, tu je vlastne každé slovo zbytočné, Subaru síce má svoj Outback, ale to je tak trochu o niečom inom. Mazda bojuje. Niekde prehráva, niekde si drží front statočne a stabilne.

Mohlo by sa vám páčiť