TEST Mazda 3 – Slovinsko nie je Slovensko

Istotne ste už boli vystavení situácii, keď nejaké zahraničné mienkotvorné médium riešilo situáciu na Slovensku s popisom “Slovinsko”. Pre bežného patriota je to stav blízky infarktu. Veď to je také jasné. Slovensko má Tatry a Dunaj (spoločný s inými štátmi), Slovinsko má nejaké tie Alpy, ale hlavne more, pritom je o polovicu menšie ako naša vlasť. Tak ako je možné, že si nás mýlia? Môj nekompetentný predpoklad je, že to bude podobným názvom i vlajkou. 

Priznávam sa, že krajinu nášho rodinného dovolenkového záujmu som vybral práve na základe určitej duchovnej blízkosti. V minulosti som ju navštívil niekoľkokrát. Páči sa mi, že tam môžem rozprávať svojou rečou, oni svojou a si rozumieme. Ale je tu jedna gigantická odlišnosť. More. To dáva krajine iný charakter, odlišné možnosti. Dobre, oni ho zas tak veľa nemajú (pobrežie je dlhé do 50 km), ale rovnaká mena, lepšia dostupnosť, menej turistov – to sú pre mňa neodolateľné lákadlá. 

Ďalším lákadlom bolo zobrať najkrajší hatchback v triede, krásnu Mazdu 3 (v príplatkovej farbe Soul Red Crystal) na dôstojné miesto, hodné jej krásy. Vyvstala iba jedna otázka, bude stačiť kufor o objeme 330 l (so subwooferom Bose) pre klasickú dvojdetnú rodinku, ktorá sa musí zbaliť na 5 dní? V zásade prečo nie. Oblečenie a obuv, plávacie potreby a nafukovačky, notebook, tablet, fotoaparát a veľa piva sa tam nejak natlačilo. Misia bola splnená. 

K pohotovostnej hmotnosti 1 364 kg sme pridali naše vlastné telá a batožinu. Zapli sme klímu a vybrali sa na rakúsku, následne slovinskú diaľnicu. Atmosféricky plnený dvojliter s maximálnym výkonom 122 koní (213 Nm) dostal peknú facku. V našom prípade to bol kopanec do rozkroku. Na okresnej ceste, v meste, som necítil žiadny hendikep, že sedím v základnej motorizácii (v ponuke sú ešte 180-koňový benzín a 116-koňový naftiak). Na diaľnici to bol trochu iný príbeh. Pružnosť bolo treba dolovať podraďovaním. Samotné podraďovanie (6-stupňovej manuálnej prevodovky) je v tejto Mazde potešením, radenie má presné a tuhé dráhy, ale v tomto cestovateľskom móde bolo na obtiaž. 

Dobrou správou je, že kabína je zvukovo odizolovaná na vysokej úrovni, ani vyššie otáčky motora, ani aerodynamický diaľničný hluk neobťažovali posádku. Tá sa všeobecne nemá na čo sťažovať, elegantný čierny interiér je síce ochudobnený o dizajnové orgie, ktoré zaviedol exteriér, ale jeho prevedenie nepôsobí lacným alebo odfláknutým dojmom.  

Budíky by mohli hýriť viacerými farbami, biela grafika  je proste biela, ale to je z výčitiek všetko. Po centrálnom 8,8-palcovom displeji sa pohybuje centrálnym ovládačom HMI, čo je pre mňa vždy lepšou správou, ako prstové ovládanie priamo na obrazovke. Z funkčností som využil hlavne podporu systému Android Auto, online dopravné informácie integrované v navigácii sú na dlhej ceste na nezaplatenie. Rodič, ktorý dbá o pohodlie svojich ratolestí na zadnom sedadle, ocení veľký priestor, ktorý im je dopriaty (rázvor je 2 725 mm, na vlas rovnaký má aj sedan). 

Cieľové mesto Portorož je na dovolenkové pomery od nášho domova relatívne v malej vzdialenosti, necelých 600 kilometrov sa dá prejsť za šesť hodín. Lenže k tomu, aby ten čas ubiehal v mieri, v láske a pokoji, musí priložiť ruku k dielu aj Mazda. Adaptívny tempomat, aktívne riadenie, sledovanie mŕtvych uhlov a iné vychytávky sa starali o to, aby sme sa dostavili tam, kde sme potrebovali bez ujmy na zdraví. Dôležitým prvkom pohodlia je aj správne naladenie podvozku. Je tvrdý tak akurát, aby sa karoséria veľmi nenakláňala, ale aby pritom ostal komfortný. 

Pre turisticky orientovaných dobrodruhov odporúčam popri morských lákadlách navštíviť aj Bledské jazero, alebo hlavné mesto Ľubľanu, prípadne obrovskú jaskyňu Postojnska jama (má dĺžku 24 km). Deťom sú však tieto veci obvykle prudko ukradnuté, obrovská masa vody je pre ne neodolateľná. Pláže sú tu prevažne kamenisté, ale napríklad v Portoroži je aj piesková. Samotné pláže sú obvykle zadarmo, platí sa iba za doplnkové služby ako ležadlá, slnečníky alebo sprchy (WC je zadarmo). 

S parkovaním je to ako na každom exponovanom mieste trochu biednejšie, pokiaľ sa dalo, po okolí sme sa pohybovali autobusmi. Pre deti to bola príjemná atrakcia. Na pobreží je všetko pokope, takže zaujímavé mestá ako Izola alebo Piran na nás nemuseli nikdy čakať viac ako 15 minút. Pokiaľ má váš syn technické sklony a miluje obrovské lode, tak v Koperi sa nachádza veľký prístav, v ktorom často kotvia monumentálne mašiny. 

Nová Mazda 3 a slovinská riviéra si na seba zvykli. Napriek tomu, že na pobreží bola tradične zvýšená koncentrácia drahších vozidiel, sa naša krásavica vizuálne nestratila. Umelecký zovňajšok pútal pozornosť, zachytil som zvýšený záujem miestnych obyvateľov/návštevníkov, ktorí si ju často obzerali. Ego vodiča bolo v takomto prípade príjemne pohladené. 

V nižšej strednej triede je záverečné hodnotenie vždy ošemetné. Je v nej veľký pretlak, objektívne si vybrať je náročné. A subjektívne ešte náročnejšie. Niekto má rád silný motor, ale prekáža mu vzhľad. Niekomu sa páči infotainment, ale chcel by väčší kufor. A takto sa dá točiť na mieste donekonečna. My v redakcii sa snažíme pozerať na autá tak trochu ako “ženy”… s chlapskými vedomosťami o autách. Dávame dôraz na emócie, vnemy, jazdné vlastnosti v praxi, pritom neriešime presné katalógové hodnoty, ako napríklad objektívne porovnanie batožinových priestorov, kde milimeter rozhoduje o víťazovi. 

A aj preto som sa rozhodol test zhrnúť do myšlienkových pochodov tak, ako sekvenčne prichádzali: 

Prišiel som k autu: ,,Nádhera!
Po pár metroch: ,,Radenie je chrumkavé!” 
Po pár ďalších metroch: ,,Ten dvojliter reaguje dobre plyn!” 
Následne absolvovaná séria zákrut: ,,Volant poslúcha, zadok drží!” 
Nakladanie batožiny doma: ,,Uff, neviem, či to dáme, mohol by byť aj väčší!” 
Nuda na diaľnici: ,,Interiér je dobre spracovaný, nerušivý, ale na mňa málo excentrický.” 
Nudu na diaľnici (v Rakúsku) vystriedali českí a slovenskí šoféri, ktorí jazdili tak, ako jazdia u nás doma: ,,Sakra, mohlo by to mať silnejší motor, musím to točiť a aj podradiť!” 
Zaparkované auto pred apartmánom: ,,Pekná, pekná, pekná!” 
Po príchode domov: ,,To fakt iba 6,7 l / 100 km?!” 
Pri odovzdávaní auta: ,,Spravím si ešte jednu spomienkovú fotografiu!

Mohlo by sa vám páčiť