TEST Kia Stinger GT 3.3 V6 – kórejská proti-lietadlová raketa

Rakety Stinger sú americké ľahké rakety zem-vzduch s infračerveným navádzaním, ktoré boli do služby nasadené v roku 1981. Kórejci svoj Stinger nasadili až v roku 2017 a útočí na lietadlá tak trochu iným spôsobom. Ich GT-čko nemá atakovať bojové lietadlá, ale skôr nahradiť civilné malé private jety. Stinger GT je totiž stroj na dlhé trate, ktorý omylom ľudia považujú za športiak.

Áno, pod kapotou sa síce nachádza oturbený benzínový šesťvalec s výkonom 370 koní, avšak u nás v Európe je Stinger GT dodávaný s pohonom všetkých štyroch kolies a má hmotnosť tesne pod dvomi tonami. A aj keď napríklad také GTR-ko od Nissanu má taktiež V6-ku a hmotnosť atakujúcu dve tony, je celkom inač koncipované. Kia nebola vymyslená ako superšport. Kia je svižným a nápadným presúvadlom, ktoré Nemci ponúkajú pod názvom A5/A7 či Séria 4 či 6. Nemyslím však tie nové, ale tie predchádzajúcej generácie, ktoré práve dosluhujú. Nie je to však žiadna výtka smerom ku Kórejcom, skôr úctyhodné porovnanie so silnými stálicami na trhu gé-tečiek.

Prvý počin teda dopadol naozaj výborne. Prémiovosť cítiť ihneď po nastúpení do automobilu. Kvalitné materiály a výborné spracovanie interiéru poteší každého fajnšmekra. Niektorých možno zamrzí trochu fádnejší interiér, avšak myslím, že Kia sa rozhodla útočiť na európskeho a amerického konzervatívnejšieho zákazníka, ktorý minimalizmus ocení. Jediná vec, ktorú by som Stingeru vytkol, je relatívne malý 8-palcový displej s grafikou, ktorú môžete nájsť v iných modeloch Kia či Hyundai. Výrobca mohol popracovať na grafike aj atraktivite samotného infotainmentu, i keď musím uznať, že je prehľadný, ľahko ovládateľný a rýchly. A to je tiež dôležité!

Testované GT-čko bolo vybavené nadštandardne, tak ako sa na štvordverové kupéčko z vyššej strednej triedy patrí. Vyhrievaný volant, odvetrávané sedadlá, bezdrôtové nabíjanie, výkonné audio od Harman Kardon a množstvo asistentov, vďaka ktorým je jazda komfortná a bezpečná zároveň, je to, na čo sa ľahko zvyká.

Paradoxne však interiér nie je to, kvôli čomu si Kiu vyberiete. Nie je to ani motor, ktorý je dokonale odhlučnený, rýchly a s relatívne dobrým apetítom. To, čo strhne emóciu zákazníka, je exteriér. Vizáž auta je niečo, čo sa Kii skutočne podarilo. Extravagantné tvary, športová červená farba, funkčné náduchy, veľké kolesá a zadok, za ktorým sa budete obzerať častejšie, ako za ženským v letných mesiacoch. Stinger je dizajnový výstrel, ktorým Kia trafila súperov v Nemecku tak, že ostali stáť s nemým úžasom. A my tiež… Bravó!

Nový Stinger začína v cenníku od 40 900 eur. Má dvojlitrový 255-koňový turbobenzín s pohonom zadnej nápravy a 8-stupňovým automatom. Naftový 2,2-litrový variant s 200 koňmi a zadným náhonom začína na 42 900 eur. GT-čko s 370 koňmi, ktoré sme testovali my, má cenníkovú cenu 58 900 eur. A to je niečo, čo šokovalo takmer každého, koho som v Kii viezol. Takmer šesťdesiat tisíc eur za Stingera je pre mnohých zlým vtipom, ale len do chvíle, kedy vyskúšajú silu a tichosť tejto motorizácie. A tiež do chvíle, kedy im pripomeniete, koľko si za takúto konfiguráciu pýta Audi či BMW.

Šesťvalec od Kie sa pri kľudnej diaľničnej jazde vypýta približne 9,5 až 10 litrov na sto. To je takmer toľko, ako preplňovaná 205-koňová 1,6-ka od Renaultu v Megane GT pri 150-kilometrovej rýchlosti. Pri vyšších rýchlostiach sa spotreba šplhá na 11 až 12 litrov. Mesto si “cucne” o trochu viac a ak k tomu pridáte trocha šantenia a rýchlych predbiehaní, razom ste na 13 až 15-tich litroch. Bavíme sa tu však o takmer dvojtonom liftbacku so silným benzínovým šesťvalcom. Hodnoty sú to teda vcelku sympatické.

Stinger GT som si za ten týždeň veľmi obľúbil. Moje nadšenie zdieľal aj zvyšok redakcie, ktorý mal možnosť vyskúšať si vlastnosti auta. Nie je to obyčajné auto, ktoré uvidíte každý deň na ceste. V súčasnosti je to stále veľká a krásna rarita, ktorou sa ľahko odlíšite, pričom dostanete takú istú dávku “luxusu”, ako keď si zvolíte nemeckého súrodenca. A aj keď majitelia Nemcov na vás budú zízať a doberať si vás za okrúhle logo na pretiahnutej kapote, v skutočnosti vám budú závidieť tie pohľady vodičov “bežných” áut, ktorí budú obdivovať váš Stinger.

Mohlo by sa vám páčiť