TEST Jaguar F-Pace 25d – V službách Jej veličenstva

Ernst Blofeld pripravuje vo svojom ústave vysoko v Alpách diabolský plán, ktorý môže byť osudný pre celý svet. Podarilo sa mu totiž vyvinúť smrteľne nebezpečný vírus a chce ho rozšíriť po celej Zemi prostredníctvom mladých dievčat, ktoré už pre túto úlohu zhromaždil v neprístupnom laboratóriu. Do Švajčiarska sa však vydáva James Bond na Jaguari F-Pace…

Počkať, niečo tu nesedí. Veď Bond predsa jazdí na legendárnom Aston Martin, no nie? Lenže, čierno-čierny Jaguar mi do Bondovky sedí tak trochu viac. Predsa len, zasnežené Alpy, vyššia svetlá výška, agresívny pohľad predných svetlometov, pohon všetkých štyroch kolies a farebná kombinácia, ktorá je typická pre britského agenta. Toto auto je skrátka ako šité pre dobrodružstvo, ktoré ostáva utajené v spise MI6.

Lenže, Bond by si asi vybral rýchlejší a kultivovanejší šesťvalec, pretože by ľahšie uniesol všetky tie úpravy, ktoré mu Mr. Q pripravil. My sme však dostali na test civilnejšiu verziu 25d, ktorá má pod kapotou štvorvalec s dvomi turbami. Aj tých 241 koní a 500 Nm by ale dokázalo rozhýbať túto takmer dvojtonovú šelmu a utiecť strieľajúcim strážcom na lyžiach. Predsa len, z nuly na sto akceleruje F-Pace za 7,2 sekundy.

Pocitovo však nejde o žiadneho závodníka. O komfortné zrýchlenie sa stará 8-stupňový automat, ktorý prenáša silu na obe nápravy. Pri 130-ke točí pod 2 000 otáčok, vďaka čomu sa dnu prenáša len jemné dunenie motora, ktorý zatiaľ oddychuje. Čo ma prekvapilo je fakt, že na relatívne vysokú hmotnosť si motor pýta málo nafty. Pri kľudnej jazde sa dostanete na sympatických 7,5 litra na sto. Ak však naháňate teroristu v meste a mrskáte autom zo strany na stranu štýlom brzda-plyn-brzda-zákruta-plný plyn ako Bond, potom sa nečudujte, keď si dve turbá vypýtajú o tri až päť litrov navyše.

Testovací F-Pace bol obutý na neštandardných 20-palcových diskoch so štandardnými, priestreľnými pneumatikami. Toto nastavenie je vhodné do mesta, kde je štýl vítaný. Tenší profil gumy však menej pruží, a tak v meste občas dostanete slušnú ranu. Bondovmu dievčaťu by sa takýto setup pri úteku dolu Alpským svahom asi až tak nepáčil. F-Pace dokonca môžete obuť až na nekresťansky veľké 22-ky, hoci ja by som radšej odporúčal 19-ky. Nie sme predsa v Amerike.

Jazdné prejavy sú na porovnateľnej úrovni konkurencie z Nemecka. Porovnávam s bežnými podvozkami, keďže vzduchový je devízou sesterského Velaru. Auto sa správa dobre a nevadí mu ani nespevnený terén. Samozrejme, do určitej miery, plnohodnotný off-road to predsa nie je. Náklony karosérie pri ostrejšom prejazde zákrutou sú v rámci normy, dokonca by som povedal, že miestami si s tým poradil trochu lepšie, ako väčšina SUV na sériových podvozkoch.

Interiér auta je priestranný, komfortný, no so zaujímavo navrhnutými ovládacími prvkami. Chvíľu si budete zvykať na umiestnenie ovládačov otvárania okien či na polohu tlačidla START/STOP, avšak chce to len chvíľu cviku. Ostatné ovládacie prvky sú už uložené tradične, ako to poznáme z ostatných európskych áut. Miesta pre štyroch pasažierov je dosť, toho piateho by som bral skôr iba za trest.

Veľmi zaujímavým a dizajnovo efektným riešením je ovládač automatickej prevodovky, ktorý sa pri naštartovaní vysunie a po zhasnutí motora opäť zasunie do svojej „skrýše“. Aj tento milý detail mi pripomenul Bonda a jeho vychytávky v aute. Vôbec by som sa nečudoval, ak by v Jaguári bola niekde umiestnená minichladnička na Whisky, ktorá by sa jedným stlačením tlačidla nápadne odkryla.

Na F-Pace ma prekvapil jeho veľký batožinový priestor, ktorý bez problémov odniesol sadu štyroch 18-palcových obutých diskov. Rodina s nekonečnou výbavou pre deti si tak bude mať konečne kam uskladniť všetky tie dovolenkové (ne)potreby, ktoré občas treba spolu s deťmi odviezť.

F-Pace je zaujímavým autom, ktorého detaily budete objavovať počas prvých pár dní používania. Niektoré sú menej logické, iné sú zasa veľmi praktické a šikovné. Mne sa však tento prerastený Jaguar páčil. V all-black kombinácii s bledým interiérom pôsobil naozaj luxusne a zvedavé pohľady priťahoval nielen keď bol zaparkovaný. Na rozdiel od relatívne tuctových kolegov od konkurencie je F-Pace takým nápadno-nenápadným autom. A to sa v dnešnej dobe cení. Skrátka, je to taký nonšalantný elegán, ktorý si vás získa. Presne ako Bond.

Mohlo by sa vám páčiť