Na Slovensku je to tak. A to hneď z niekoľkých dôvodov. Tým prvým, úplne základným, je jeho meno – E-Pace. Anglicky hovoriaci človek to s neanglicky hovoriacim kolegom bude mať, holt, ťažké. Uvediem príklad. Volám kolegovi: „Budeme mať í-pejs (E-Pace) na test.“ „Í-pejs? Ten elektromobil? Wau!“ „Nie, nie áj-pejs, písané ako i-p-a-c-e ale ten menší, vieš, í-pejs. Akože é-pejs.“ „Ééf-pejs?“ Zmätene kontruje kolega do telefónu a dodáva: „Veď ten sme už mali, niekedy dávnejšie, nie? Ten čierny…“ …a ja s nervami vysvetľujem: „Nie, Í-PEJS, ten menší, ale nie elektromobil. Proste to malé mača.“ Vidíte, ako ľahko sa zamotáte? A čo potom chudáci predajcovia?
V druhom rade to bude mať ťažké s cenovkou. BMW a Mercedes je tu silne zakorenený a malý E-Pace sa snaží konkurovať modelom ako je X2 či GLC, i keď sa mi zdá o niečo väčší. Rozhodne to ale nie je konkurent X4-ky či GLE. Takže ostávame v nižšej triede prémiovo-športových SUV. Náš kúsok stál s prikúpenou voliteľnou výbavou niečo cez 62 tisíc eur. A to je poriadne prémiová cena za menšie SUV od Jaguaru. Napríklad, porovnateľné XC60 od Volva začína na 41 700 eurách. Za zvyšných 21 tisíc si vyskladáte solídnu výbavu aj u Švédov…
Ťažké to bude mať v súboji s konkurentmi aj nami testovaná motorizácia. Dieselový oturbený štvorvalec s označením d180 jasne signalizuje, koľko koní sa ukrýva pod kapotou (180 k / 430 Nm). Jaguar ponúka aj slabšiu verziu (d150), ale i silnejšiu (d240) a práve tú druhú spomínanú by som osobne volil. Slabší, 180-koňový dvojliter je spriahnutý s deväťstupňovou prevodovkou ZF, ktorá spolu s motorom dokáže jazdiť prekvapivo ekonomicky (priemerku som mal okolo 7,5 – 8 l/100 km), ale nie je to žiadny šprintér. Pocítite to najmä pri predbiehaní, kedy ten 1,8-tonový balvan jednoducho nejak nechce drasticky akcelerovať. Aj keď turbo zaberá už od 1 500 otáčok, priebeh výkonu je lineárny, bez výkonnostnej špičky. Síce pohodovo predbehnete vlečúci sa kamión, ale to, že nie ste rýchly, si uvedomíte, keď vás zozadu začnú vyblikávať dvojlitrové Passaty či dokonca Octavie.
Celé to zachraňuje skvelý podvozok, ktorý je stelesnením skratky SUV. Na ceste dokáže byť komfortný, ale aj dostatočne tvrdý na to, aby pomohol spolu s pohonom všetkých štyroch kolies rezať zákruty ostro, bez uskakovania a veľkých náklonov. No a vyjdite s E-Pacom mimo cestu a uvidíte o čom hovorím. Jeho podvozok krásne zvláda ľahké nerovnosti a okolitým terénom si to brázdi s ľahkosťou. Ani odložená káva v poháriku bez vrchnáka sa nepohla. Bravo, Jaguár!
Aby som pokračoval vo vyváženej chvále, presuniem sa do interiéru. Prémiovosť totiž nespoznáte len logom na volante či karosérii, ale aj tým, aký pocit máte z jazdy samotnej. Myslím ten pocit, ktorý vás donúti zamyslieť sa. „Hmm, je to štvorvalcový diesel, zvonku relatívne hlučný, ale vnútri ho až tak nepočujem.“ … Prichádza ďalšia myšlienka – „Ten audiosystém je skvelý, hrá to dosť pekne.“ … A ďalšia: „Dizajn je zaujímavý, neokukaný, kvalita plastov dobrá. Hmm.. Pomaly začínam rozumieť tej cenovke.“ … A takto to ide ďalej. Každý deň vám čosi nové frnkne do nosa. Až kým neobjavíte všetko. Potom si začnete všímať detaily. Malú „mačku“ nasledujúcu jej rodiča na čelnom skle. Infotainment, ktorý je funkčný a ľahko ovládateľný aj vďaka tomu, že obsahuje stále dostatok fyzických tlačidiel. Alebo to usporiadanie odkladacích priestorov v stredovom tuneli.
No a ešte je tu ten vzhľad. Jaguaru sa podarilo vytvoriť jedno fakt pekné auto. Zobrali koncernového súrodenca (mimochodom tiež vcelku pekného – Evoque) a obalili ho bodykitom zo športového F-Typu. Teda, kde-tu niečo nafúkli, inak vyklepali či vytvarovali, ale v konečnom dôsledku, keď sa na E-Pace pozriete, tak tú inšpiráciu v F-Type vidíte. A nemusím snáď niekomu vysvetľovať, že F-Type je aktuálnym svätým grálom Jaguaru a jedným z najkrajších coupé celkovo.
Ako som už kdesi na internete čítal – E-Pace je podareným a krásnym autom, ale zlým Jaguarom. Pojem Jaguar mi ako fanúšikovi tejto značky evokuje niečo iné, nie malé SUV s dieslovým štvorvalcom a dynamikou hatchbacku. Tým ale nechcem povedať, že E-Pace nie je dobrým autom. Aj Jaguar podľahol trendu, ktorý vytvoril hlavne zákaznícky dopyt. A tým je prémiové, komfortné, bezpečné, v interiéri veľké, dobre vyzerajúce, funkčne nabité a ekonomicky jazdiace auto pre rodinu na každý deň. A E-Pace spĺňa všetky tieto atribúty.