V prvý deň, keď som si prebral Hyundai Tucson na test, mi po prvých pár hodinách strávených s autom napadla jedna skladba. Tí bystrejší už pochopili z titulku, že myslím na najznámejšieho rapujúceho boxeristu – Rytmusa. A prečo teda toto premostenie? Jednoducho, kvôli textu skladby, ktorý sa mi jednoducho hodí na Tucson.
Prepáč, že mám nadupaný štýl, ty nestíhaš spracovať čo som ja dávno pochopil.
Prepáč, že som neni iba raper, som multitalentované SUV, trendsetter.
Prepáč, že sa cítiš menejcenný, môžeš diskutovať o mne, to ti fakt pomôže ver mi.
Prepáč, že mám recenzie v piči, zas nejaký odborník za počítačom do tmy kričí.
Prepáč, že som väčší a väčší a prepáč, že som najpredávanejší a prepáč, že najdiskutovanejší.
Prepáč, že už nemôžem, toto sú fakty, som fenomén.
Či tak nejako, ehm… Proste som si túto skladbu spieval v hlave a predstavoval si, ako si to Tucson nahlas rapuje, péruje prednými kolesami ako lowrider obkolesený Karoqom, Kodiaqom, Vitarou a ďalšími najpredávanejšími SUV-čkami na Slovensku za rok 2018. Tucson ich podľa štatistík zrazil z čela a momentálne im všetkým kraľuje. A ja sa vôbec nečudujem…
Hyundai totiž našiel recept na úspech. Pre svet vytvoril dostatočne malé-veľké SUV, ktoré vybavil schopným motorom a poriadnou technologickou výbavou. Celé to okorenil cenovkou, ktorá nespôsobuje výrazné vrásky ani priemernému Slovákovi.
Navyše, facelift sa tiež podaril. Tucson po malej plastike omladil a svoje exteriérové črty vytunil s citom. Našťastie sa tak nestal žiaden dizajnový kiks ako v podobe štvrtej generácie Škody Octavia, ktorú akoby do parády zobrala neslávna Alenka Pallová. Huyndai prepracoval prednú mriežku, ohol LED pásik denného svietenia, jemne upravil zadné svetlomety a pohral sa tiež s hliníkovými diskami. Posledné zbohom zakývala aj staromódna anténa, takže v novom Tucsone si na streche nájdete iba tzv. „žraločiu plutvu“.
Čáry-máry sa konali aj v interiéri. Dizajnéri tu-i-tam pozmenili nejaké veci, najviac si to asi všimnú majitelia starších Tucsonov pri pohľade na stredový panel. Všimol som si tiež hodnotnejší interiér a väčší priestor pre pasažierov vzadu. Tí si (v našom prípade) dokonca mohli pustiť vyhrievanie sedadiel.
Z technologickej výbavy autu nechýbalo nič podstatné, čo by som pri každodennom živote potreboval. Vpredu je to tradičná premium class, vzadu zasa economy s pár bonusmi. Tým myslím vyššie spomínané vyhrievané sedadlá a bohatý priestor na nohy. Vodič so spolujazdcom si môžu užívať okrem vyhrievaných sedadiel aj chladenie, ktoré funguje okamžite a hlavne je ho cítiť (na rozdiel od niektorých konkurentov v podobnej triede, kde je vetranie skôr iba na ozdobu). K tomu prirátajte vyhrievaný volant, asistent udržiavania v pruhoch, adaptívny tempomat, prehľadnú navigáciu, 7-stupňovú automatickú prevodovku DCT a 360-stupňový kamerový prehľad okolo celého auta. Parkovanie, jazda v meste či po diaľnici je tak totálne pohodová a mimoriadne komfortná.
Teraz to ale príde. Všetko dobré musí mať svoju slabinu. V našom prípade to bol motor 1,6 T-GDI (benzínový štvorvalec s turbom) s výkonom 177 koní a 265 Nm. Papierovo dostatočný výkon je v realite úplne iná káva. Z nuly na sto to Tucson rozmaká za 8,9 sekundy, horšie je to však so štyrmi pasažiermi. Motor sa mení na neuveriteľného slimáka a prevodovka sa nevie rozhodnúť či otáčky podržať do 5 000 alebo radšej preradiť a mať nedostatok krútiaceho momentu. Vo dvojici je to o čosi lepšie, aj predbiehanie nie je také nebezpečné. Najväčším problémom motora je však spotreba. Za celý týždeň som sa len ťažko dostal pod hodnotu 10 litrov 95-ky. Hmotnosť, rozmery auta a objem motora skrátka neoklamete a Tucson si v prípade turbobenzínu vypýta svoju daň.
Napriek tomu by som si tento motor asi zvolil i ja. Oproti dieselu má totiž jednu obrovskú výhodu – kultivovaný a veľmi tichý chod. Občas ma prekvapilo, ako dobre je kabína odhlučnená od vonkajších prejavov pod kapotou.
Nový Tucson je možné kúpiť už od 18 990 eur, nami testovaná verzia atakovala cenovku 32 tisíc eur, čo stále nie je veľa za ponúkanú výbavu. Za svoje peniaze dostanete skutočne dobre vybavené auto, ktoré jazdí mimoriadne komfortne, navyše s pohonom 4×4 a 5 ročnou zárukou. A to sú argumenty, ktoré sa ťažko prebíjajú. Uvedomujeme si to my a uvedomuje si to kopec Slovákov. Aj práve preto sa Tucson stal tak obľúbený nielen na našom trhu, ale aj v Amerike či vo zvyšku Európy. Hyundai skrátka stvoril fenomén.