TEST Hyundai STARIA Hybrid – Korben Dallas čaká na taxík
- Od Laco
Kedysi dávno, mnohopočetné panstvá (rodiny) krochkali blahom, keď sa im podarilo vlastniť nejaké priestranné MPV s posuvnými bočnými dverami. Zrazu bolo všetko ľahšie. A Bože, tie výhľady cez veľkoryso navrhnuté presklené plochy, to vám bol prehľad o situácii v premávke. Každá idylka však musí skončiť, vraví namosúrený pán Murphy. Ľudia boli čoraz pyšnejší, nevážili si, čo dostali do vienka a zákonite prišiel trest. Krajinu zaplavila veľká ťažká pliaga s menším priestorom vo vnútri a vytlačila MPV, ktoré si ľudia prestali vážiť. Vytlačila a neskôr úplne zabila. SUV ovládlo krajiny široko ďaleko a urobilo to tak šikovne, že ľudia zrazu mali pocit, že dostali to, čo si ich status a chrbát zaslúži a mali z toho dobrý pocit. Rodiny sa zrazu začali tlačiť v menších priestoroch a robili to s úsmevom. Lol. A ako to celé dopadlo? Bude happyend? Ten teda nebude. Ale sem-tam sa objaví nejaký princ, ktorý v ruke nesie fakľu odporu a tak trochu skúsi povstať, čo ak sa ľudia spamätali a prišli k rozumu. Lenže história nám poskytuje veľmi pekný obraz o tom, akí sú ľudia rozumní…
Jeden taký princ, menom Staria (divné meno pre princa) nám pristal na testovacom stole. Ale ešte predtým pristal na internetoch ako koncept a mne padla sánka. Tento futuristický koncept, ktorý kľudne mohol lietať v sci-fi priestore Luc-a Besson-a vo filme “Piaty element”, sa isto nedostane do produkcie – bola moja predikcia. A na dôvažok ako MPV. Milé dizajnové cvičenie, zverejnil som to aj na našich sieťach a išiel som ďalej. Zrazu to naživo stojí predo mnou a dokonca je to také futuristické, ako som si to pamätal. V prvom rade je to ale veľké auto, reakcia môjho desaťročného syna bola: “Wau, to je gigantické auto”. Dĺžka, šírka, výška – 5255mm, 1997mm, 1990mm, no je to “macek”, čo si budeme nahovárať. A kľudne môže robiť automobilové MMA v ťažkej váhe, pohotovostná hmotnosť kolíše pri 7-miestnej verzii (k dispozícii je aj 9-miestna) medzi 2 345 a 2 413 kilogramami. Trochu ale k terminológií, Hyundai má princa na webe zadeleného v kategórií MPV. Veľkostne a atribútmi má to však bližšie k dodávke, nemyslené pejoratívne, skôr som pochválil úctyhodnú veľkosť a blízkosť k vozidlám ako napríklad VW Multivan.
Najdominantnejším dizajnovým prvkom, ktorý odsúva aj klasické hatchbacky, ktoré sa snažia vyzerať nejak, ale nevyzerajú, na vedľajšiu estetickú koľaj, je predná časť s úzkym svetelným prvkom cez celú šírku vozidla po vzoru masky hrdinu Robocop. Zboku to zvykne byť pri tomto type vozidla nuda, ale tu cítiť skrz profil vozidla, že dizajnéri mali dobrú náladu a chceli vykreovať niečo zaujímavejšie. Isto na zadnej časti, ktorú tvoria prevažne obrovské piate dvere, sa veľmi špekulovať nedalo. Napriek tomu to nie je márne vďaka veľkým vertikálnym zadným svetlám, s malými kvádrami vo vnútri, tento prvok je už známy aj z iných modelov. Môj syn dostal úlohu spočítať ich, vyšlo mu 5 stĺpcov a 73 radov = 365 prvkov. Náhoda? Konšpirační mágovia, chopte sa príležitosti! Ešte podotýkam, že kombinácia bronzových prvkov (maska chladiča, kľučky, spätné zrkadlá a podobne) s farbou karosérie Creamy White vysvetlila mojej averzii voči bielej, že výnimky existujú.
Musím s farbou von, prvý dojem z interiéru po šokantnom exteriéri bol slabší. Chvíľku som len tak sedel a pozoroval sivé tvrdé plasty na palubovke, ktoré ma objímali v deväťdesiatych rokoch v každom aute. Zrazu mi ruka začala podvedome otvárať nespočetné množstvo priehradok, jednu pred budíkmi, druhú v strede palubovky, niečo som našiel dole pod stredovou konzolou a takto som objavoval rôzne priehradky kade-tade. Toto nie je štandardný interiér, toto je užitočná miestnosť s kreatívnym úložným priestorom, ako keby ste si čas domu oddelili a presúvali na kolesách so skriňami vo vnútri. V tejto filozofii sú plasty fajn.
Priestoru je to na rozdávanie, predné sedačky sú luxusné, dve v druhom rade obdobne, dokonca sa dajú polohovať aj na “posteľ” a tretí rad tu nie je len pre trpaslíkov, aj gastrofanúšik slaniny a iných dobrôt si tu pocestuje bez šomrania. Objem batožinového priestoru kolíše podľa katalógu v rozmedzí 117 – 431 litrov, podľa toho, ako sa posunie tretí rad sedadiel. S tým, že sa tu dá lavica sklopiť, vzniká extra priestor na ďalšie haraburdy. V reálnych podmienkach nebol problém sa zbaliť s dvoma veľkými kuframi na výlet, len si treba uvedomiť, že ten objem je získaný skôr výškou ako hĺbkou kufra, ale je dostatočný v každom merítku.
Pohon treba správne uchopiť, ja som ho uchopil trochu menej správne, lebo som sa ponáhľal po diaľnici cestou na výlet (a z neho), rozumej, udržiaval som predpisových 130 km/h. Benzínová preplňovaná 1.6-ka s maximálnym výkonom 118 kW a s prídavným elektromotorom s výkonom 54 kW má celkový systémový výkon 165 kW a 367 Nm. Poháňa predné kolesá cez šesťstupňový automat. Prepína si medzi čistým EV módom a spaľovákom, snaží sa rekuperovať a dobíjať malú, 1,49 kWh batériu. Lenže je tu nezanedbateľná hmotnosť vozidla, čo vo výsledku predurčuje Stariu na kľudný spôsob používania. Okrem iného aj preto, že kvôli svojej veľkosti sa hojdá, takže pokiaľ nemáte radi kolotoč, naučíte sa pracovať s plynom, s brzdou a volantom veľmi citlivo, veľmi rýchlo objavíte vo svojom vnútre “kľuďasa”. Kombinovaný cyklus by mal vygenerovať spotrebu 7,6 l/100 km, môj, ktorý tvorili z 90% percent diaľnice, vyústil do hodnoty 8.8 l/100 km. Na druhej strane, podľa toho, čo som navnímal od kolegov, v bežnom režime sa dá ísť aj výrazne za menej.
Najzákladnejšia otázka na konci dňa je, pre akú cieľovku je toto milé autíčko, s cenovkou začínajúcou na skromných 51.990,00 €, určené? Pre klasickú rodinu (dve deti) je to priveľké, iba žeby mal tatko márnivý moment. Rozhodne potrebujete ľudské zdroje, aby ste kapacity veľkého priestoru užitočne naplnili. Prípadne v komerčnej sfére v oblasti dopravy ľudí je to zaujímavá alternatíva, núka sa modelová situácia, keď sa na letisko niekto privalí v krabici od konkurencie a ďalší šéfko príde po klientov so sci-fi raketoplánom Staria. Prípadne, ak sa Luc rozhodne natočiť pokračovanie svojho kultového filmu, tak vie, ktorú automobilku má osloviť…