TEST Hyundai Kona Hybrid – Zachraňujem planétu, som čarovný
- Od Michal
Preberám kľúče od modrého auta, som čarovný. Sadám do hybridnej Kony, som čarovný. Štartujem motor, žiaden zvuk, som čarovný. Zachraňujem planétu, som čarovný… Takto nejako by znela novodobá variácia piesne “Som čarovný”. Ak vám hybridný či elektrický pohon však ešte neučaroval, možno sa tak stane teraz.
Ľubivá modrá Kona Hybrid totiž na túto technológiu ide trochu inak. Nemusíte totiž hľadať zástrčky, nosiť káble či mať v peňaženke kartičku od nabíjacej stanice. Tento hybrid sa totiž dobíja sám, rekuperáciou. Nedokáže síce ísť na elektrický pohon viac než nejaký ten kilometer, ale to nevadí. Elektromotor tu totiž sekunduje 1,6-litrovému (neoturbenému) benzínovému GDI motoru s výkonom 105 koní a krútiacim momentom 147 Nm. Žiadna závratná sila, to vôbec. V kombinovanom režime ale toto duo dokáže vykrútiť 141 koní a 265 Nm. Papierovo nie zlý výkon však v praxi funguje trochu inak – pocitovo akosi slabšie. Kde ale funguje táto kombinácia výkonu a pohonu najlepšie, je mesto. Konu Hybrid som jazdil prevažne v meste, v kolónach, pri presúvaní sa z jedného stretnutia na druhé a čuduj sa svete, celotýždňová spotreba sa po takmer 700 kilometroch ustálila na šiestich litroch. Čarovné, no nie?
Ako to celé teda funguje? Elektromotor využíva baterku s kapacitou 1,56 kWh na situácie, kedy nie je výkon potrebný – teda na rozbeh, plachtenie (kľudne aj pri vyšších rýchlostiach nad 100 km/h), cúvanie, parkovanie, apod. Práve tu si zvykne benzínový motor cucnúť viac a spomínaná elektrika tak pomáha znižovať spotrebu. Ako dlho ale prežije atmosférický motor, keď sa mi približne 20-30 krát denne vypol a znovunaštartoval, to si netrúfam odhadnúť, tobôž nie kritizovať.
Výhodou takéhoto pohonu je tiež to, že auto nemá zbytočne vysokú hmotnosť (1 376 kg), ťažisko sa nezvyšuje a teda nie je uhúpané ako väčšina elektromobilov nesúcich baterky v zadnom previse alebo na podlahe.
Z hľadiska komfortu môže byť Kona vybavená relatívne nadštandardne. Vyhrievané sedadlá, vyhrievaný volant, ale aj vetrané sedadlá sú v Hyundai možnou opciou, ktorú u konkurencie v podobnej triede budete hľadať ťažko. Množstvo elektronických asistentov, výborné držanie v pruhu, automatická dvojspojková prevodovka či adaptívny tempomat zvyšuje komfort na palube. Celkový dojem z dobre vyzerajúceho auta ako zvonka, tak i zvnútra kazí iba zopár lacných prvkov, ako napríklad tvrdšie plasty na niektorých miestách, hlučne cvakajúce tlačidlá ovládania okien či tuhšie naladený podvozok, ktorý vám dá pocítiť všetky nerovnosti.
Cena testovačky sa vyšplhala na 29 180 eur, na ktoré si nemôžete uplatniť dotáciu, keďže nejde o plug-in hybrid. Cenovka tohto modelu však začína cca o 6 tisíc nižšie, takže ak nepotrebujete vyslovene plnú výbavu, nemusí byť Kona Hybrid zlou voľbou do mesta či na kratšie diaľničné, medzimestské dochádzanie. Elektrifikovaný pohon však ešte dnes stále tak trochu predražuje bežné modely, a tak je na mieste porozmýšľať, či nevziať radšej klasickú Konu s turbobenzínom a za ušetrené peniaze tankovať, alebo naopak, nepriplatiť a nepožiadať o dotáciu na kompletne elektrickú Konu s naozaj použiteľným dojazdom.