Už je dosť výnimočné, ak si vezmeme na test nejaké auto a nie je čo i len trocha líznuté elektrikou (mild hybrid), výkonovo závislé na elektrike (plug-in hybrid) alebo čisto elektrické. Musím sa však priznať, že keď si spomedzi nich mám vybrať, tak zväčša volím už čisto elektrické. A rovno niečím netradičné a originálne, ako napríklad Hyundai Ioniq 5. Presne tak si totiž predstavujem auto, ktoré chce zaujať a pritiahnuť pozornosť. Nielen tým, že je to elektromobil, to už dnes nikoho neprekvapí. Ale tým, že prináša niečo iné ako ostatné autá. A tým nemyslím len dizajn. Myslím tým aj interiér, ktorý sa dobrovoľne vzdal všadeprítomnej snahy o pseudošportové prevedenie a vsadil na úplný protipól. V kontraste s tým potom vzbudzuje pozornosť pohľad do tabuľky s technickými parametrami. A kolonka s údajom 305 koní, ktoré dokážu za pomoci pohonu všetkých štyroch kolies Ioniq 5 vyhnať na stovku za 5,2 sekundy (medzičasom Ioniq ešte zosilnel a zrýchlil). Je to trocha schizofrenická povaha alebo dokonalý mix?
Prvé, čo všetkých na Ioniqu 5 zaujme je to, ako vyzerá. Na fotkách síce môže pôsobiť ako auto veľkosti bežného hatchbacku, no v skutočnosti je o kus väčší a vyšší. A na ceste vďaka svojmu vzhľadu otáča hlavou každého druhého chodca. Naozaj už dávno sa tak neobzerali za testovacím autom, ako práve za Ioniqom. Zadná časť sa tak trocha nájde jednak v Lancii Delte, ale pripomína mi aj DeLorean a najmä po zotmení má neodškriepiteľný, digitálny nádych osemdesiatych rokov. Efektným prvkom sú aj vyklápacie kľučky dverí, ktoré už len dotvárajú spolu so striebornou farbou uhladený dizajn karosérie. A odklon od konceptu tradičných automobilov súčasnosti, resp. nedávnej minulosti predstavuje aj interiér.
Vpredu aj vzadu pohodlné kreslá potiahnuté bledou kožou, ktoré sa dajú posúvať a aj vzadu polohovať sklon operadiel. A tie predné majú okrem ventilácie dokonca aj vysúvateľnú opierku pre nohy, podobne ako na zadných sedadlách niektorých luxusných limuzín. Tu si však vpredu počas jazdy nezdriemnete, no počas nabíjania na dlhších cestách to môže prísť vhod. Trojmetrový rázvor kolies Ioniqu zodpovedá sedanom vyššej strednej triedy a to sa odráža aj na priestore vo vnútri. Ani vzadu sa nebude nikto sťažovať na nedostatok priestoru a svoje pohodlie si nájde každý. Špecialitou je aj posuvná, centrálna konzola s držiakom na nápoje a lakťovou opierkou medzi prednými sedadlami a tiež výsuvná, ako keby zásuvka namiesto skrinky pred spolujazdcom. Praktické. Spolu s bohatou individualizáciou podsvietenia, dvojicou decentných displejov pred vodičom a čistými líniami máte v Ioniqu pocit ako v modernej, minimalistickej, no zároveň útulnej obývačke. Šatník (batožinový priestor) pojme 527 litrov a šampanské si môžete odložiť aj dopredu. Pod prednou kapotou je totiž ďalší odkladací priestor s objemom 24 litrov.
A pohodová atmosféra interiéru pokračuje aj za jazdy. Hyundai Ioniq síce jazdí na pomerne veľkých a širokých kolesách (pneumatiky s rozmerom 255/45 R20) a o prácu odpruženia sa starajú klasické tlmiče, no komfort jazdy je na skvelej úrovni. Najsilnejšia verzia bola v čase nášho testu s dvojicou elektromotorov, pohonom všetkých štyroch kolies a výkonom 305 k. A s tým sa dalo aj v režime Eco jazdiť úplne normálnym štýlom bez toho, aby boli reakcie auta prehnane ospalé ako u niektorých iných elektromobilov. Prepnite však do režimu Normal alebo ešte lepšie Sport a auto zabudne na svoj komfortný charakter a začne sa vrhať za plynom dosť agresívne a naliehavo zrýchľovať. A pozor. V Ioniqu sa dá na rozdiel od nemeckých koncernových konkurentov vypnúť trakčná kontrola a ESP. So štvorkolkou tak minimálne na výjazdoch vie ísť bokom! Áno, tá 2,1 tony vážiaca komfortná obývačka na kolesách.
Primárne však aj napriek svojim šprintérskych schopnostiach (z 0 na 100 km/h za 5,2 s a na elektromobil slušná maximálka 185 km/h) Ioniq k takej jazde nenabáda a svoj výkon ako keby poskytol len tak medzi rečou. Na nonšalantné predbehnutie kolóny, aby sa vzápätí vrátil späť do pohodového režimu plného pokoja, komfortu a ticha. A ticho je preňho typické nielen pri jazde po meste a na okresných cestách, ale aj pri vyšších, diaľničných rýchlostiach, kedy nepreniká hluk ani od kolies a ani od spätných zrkadiel a obtekajúceho vetra okolo karosérie. A to som s Ioniqom prešiel naozaj všetky typy ciest a postavil ho v praxi pred každú jednu modelovú situáciu. Hneď prvý deň, keď som ho prevzal nabitý na 97 percent a so signalizovaným dojazdom 324 km, si strihol diaľničným tempom cestu do Nitry s priemerom 22,0 kWh/100 km. Po 85 kilometroch si podľa palubného počítača trúfal ešte na ďalších 253 km a v baterke mu zostalo 75 percent. Druhý deň dostal porciu necelých 200 kilometrov po rovinatých okreskách južného Slovenska, na ktorých klesol celkový priemer na 18,4 kWh/100 km a po celkových 273 km od začiatku testu mu zostalo v zásobe ešte 25 percent a 90 km dojazd.
A ten som využil na ďalší deň motaním sa po meste, kde po niečo viac ako 50 najazdených kilometroch priemerná spotreba ešte o kúsok klesla na 17,9 kWh/100 km. Na konci dňa tak po troch dňoch prešiel Ioniq na jedno nabitie 326 km a pritom mu zostávalo ešte 13 percent v baterke a dojazd 49 km. Najmä v meste klesá nabitie baterky a dojazd oveľa pomalšie aj vďaka trom stupňom rekuperácie, ktorá premieňajú spomaľovanie na elektrickú energiu a vo veľkej miere šetria brzdy. Okrem manuálnej a automatickej funkcie rekuperácie ponúka Ioniq aj tzv. režim i-pedal, kedy sa auto ovláda len jedným pedálom, ktorý obsluhuje nielen intenzitu akcelerácie, ale aj spomalenia.
A keď už predsa len treba nájsť nabíjačku, aj tu sa Ioniq celkom predviedol. Jednak efektným, elektrickým odklopením veka nabíjacieho portu, ale aj výkonom nabíjania. Systém využíva 800-voltovú technológiu a tá dokáže 77,4 kWh batériu long range verzie nabiť na 50 kW rýchlonabíjačke z 10 na 80 percent za 57 minút, na 350 kW nabíjačke už behom 18 minút. Ako som už spomenul vyššie, medzičasom prešiel Hyundai Ioniq 5 jemnými zmenami, ktoré ešte vylepšili chovanie podvozku (zmena nastavenia zadných tlmičov) a zvýšili dojazd i výkon. Najsilnejšia verzia tak teraz disponuje výkonom až 325 k (239 kW) a 605 Nm a na stovku akceleruje ešte o desatinu sekundy rýchlejšie. A ako je u značky Hyundai zvykom, aj elektromobil je pokrytý zárukou 5 rokov bez obmedzenia najazdených kilometrov, na baterku dáva automobilka záruku 8 rokov.
Ak má byť elektromobil skvele fungujúcim autom a k tomu ešte niečo iné ako bežná konfekcia, potom je Hyundai Ioniq 5 tá správna cesta. Elektromobil, ktorý chcete a nemusí vám ho niekto vnucovať. Cenovo štartuje na 43 390 € v základnej výbave, menšou baterkou, vo verzii s pohonom zadných kolies a výkonom 170 k. Zadokolka je v ponuke aj s výkonom 228 k, no vy chcete štvorkolku a 325 k. Najsilnejšia verzia sa dá objednať aj v strednej výbave Style za cenu 53 740 €, strop je výbava Premium za cenu 60 890 € s daňou.