TEST Honda ZR-V e:HEV Sport – Návod na hybrid

Keď sa povie Jazz alebo Civic, každému je hneď jasné, o ktoré modely ide. Ale v tých skratkách Hondy pre crossovery a SUV aby sa jeden stratil. HR-V, CR-V a teraz ešte aj ZR-V. Písmeno Z je síce v abecede na konci, no v hierarchii Hondy patrí model ZR-V presne do stredu medzi HR-V a CR-V. Aj keď, ten stred si najskôr v Honde rozumne pripravili nafúknutím novej generácie modelu CR-V. Honda ZR-V je tak pomerne veľké auto, rozmerovo takmer dobehlo predošlú generáciu CR-V. 

A to sa odzrkadľuje aj v interiéri. Dostatočne priestranný nielen vpredu, ale aj vzadu, navyše s dobrým rozhľadom z miesta vodiča. Pochvalu si však Honda ZR-V zaslúži nielen za priestor, ale aj prevedenie a spracovanie interiéru. Ten je vlastne z veľkej miery totožný so Civicom. Kombinuje digitálne a analógové ovládače i prístroje a všetko to má modernú a prehľadnú formu. Japonci si konečne odpustili tie veľké a nevzhľadné tlačidlá a ovládače, tak typické pre ich autá. Stačí sa pozrieť napríklad na taký panel s ovládaním klimatizácie a hneď je vám jasné, že Honda kráča nielen s dobou, ale aj so svojimi európskymi konkurentmi. Ergonomicky bezchybný, vkusný a kvalitne pôsobiaci. A tak vlastne pôsobí celý interiér auta, až na pár malých výnimiek. Trocha nepraktickým mi napríklad prišlo ovládanie prevodovky. Či už spiatočka, parking alebo jazda vpred, všetko má svoje vlastné, samostatné tlačidlo. Namiesto podvedomých pohybov jedným ovládačom tak treba prehmatávať medzi viacerými tlačidlami a zbytočne tomu venovať viac pozornosti. Nikdy počas týždňa som si nedovolil sa naň nepozrieť, keď som volil napríklad spiatočku. A ešte jeden poznatok z týždňovej praxe. Dvere potrebujú trocha väčší švih, aby sa zabuchli. Nie som zvyknutý nimi nadmerne búchať a tak sa mi často stávalo, že som ich za sebou pri nastúpení alebo vystúpení zabuchoval na dvakrát. A občas mi to trocha liezlo na nervy pri každodennom spolužití. To sú však len úplne drobnosti v porovnaní s tým, koľko kladov a priestoru Honda ZR-V ponúka vo svojom vnútri. Za priestorovou ponukou na sedenie však trocha zaostáva tá za elektricky ovládanými piatymi dverami. Batožinový priestor totiž poberie v základe dosť priemerných 380 litrov, ďalších 10 litrov schová pod svoje dno a ani po sklopení zadných sedadiel to nie je žiadna jaskyňa. Na bežné potreby dostatočné, rodinný sťahovák však z neho nebude.  

Honda ZR-V by však pokojne mohla byť akousi návnadou na ľudí, ktorí doposiaľ ohŕňali nosom nad hybridmi. Tento by ich v drvivej väčšine presvedčil. Pochádza zo Civicu, hoci pre ZR-V údajne prešiel jemnými úpravami. Stále ho však tvorí atmosférický benzínový dvojliter, ktorý však primárne plní rolu elektrocentrály pre dvojicu elektromotorov. Aj preto Honda udáva v kolonke výkonu hodnotu, ktorú dosahujú elektromotory. Konkrétne 184 k a 315 Nm. Našťastie pohon ako celok pracuje v drvivej väčšine situácií veľmi dobre. Benzínový motor sa snaží synchronizovať otáčky s aktuálnou požiadavkou vodiča na výkon a spoza volantu máte pocit, ako by ste riadili klasické benzínové auto. Pri dynamickejšej jazde má dokonca ešte aj zaujímavý zvuk. Teda až na prípady plnej akcelerácie, kedy sa už spaľovací motor jemne opustí a predvedie mierne monotónny falzet. Pri bežnom jazdení však dokázal hybridný pohon Hondy spojiť príjemný zvukový prejav, kultivovanosť a pohotové reakcie do jedného veľmi príjemného celku. To najlepšie zo sveta spaľovacích a elektrických motorov. A nechýba mu ani dynamika. Na stovke je za 7,9 s, akurát maximálka je trocha archaických 173 km/h. Poteší ale spotrebou. Bežne sa na ZR-V viete pohybovať aj pod 6 litrov. Ale! Pokiaľ si má Honda ZR-V odkrútiť väčšinu času na diaľnici, tam už taká úsporná nebude. Ja osobne som s ňou strávil zrovna na diaľnici väčšinu času a priemer sa mi hýbal okolo 8 litrov. Každopádne, toto je hybridný systém vyladený pre ľudí, ktorí majú radi autá, ľudí odchovaných na bežných, spaľovacích motoroch. 

Skoro som zabudol. Páčili sa mi tiež pádla pod volantom. Síce neslúžia na radenie prevodových stupňov, ale aj napriek tomu sú hliníkové a pekne vypracované. Ovláda sa nimi miera rekuperácie. Ale aj tento malý detail prezrádza, že sa v Honde snažili aj na drobnostiach. Alebo napríklad stierače. V zime si ostrekovanie čelného okna užijete do sýtosti a tak skvelo fungujúce ako v Honde ZR-V len tak nenájdete. Kvapalinu na okno dopravujú priamo cez lišty stieračov a okno máte čisté skôr, ako sa samotné stierače stihnú vrátiť do základnej polohy. Skvelé. Žiadne rozmazávanie nečistôt alebo striekanie litrov kvapaliny na čelné sklo. Pekne jedným a jediným ťahom.  

Vlastne, páčil sa mi aj samotný podvozok Hondy ZR-V. Na osemnástkach s rozmerom 225/55 vedel byť ako dostatočne komfortný, tak aj kompetentný pri svižnejšej jazde. Jeho naladenie je niekde v strede medzi komfortom a schopnosťami pre dynamickú jazdu. Jediným mínusom tak zostáva len to, že ZR-V si neviete objednať s pohon všetkých štyroch kolies. 

Zaujímavé je, že aktuálne začína Honda ZR-V v akcii na cene 34 990 eur, na euro rovnako ako Civic, na ktorého základoch je z veľkej miery postavená. Preto si neodpustím trocha porovnania. Rozmerovo sú na tom veľmi podobne. ZR-V je síce vyššie a má pochopiteľne aj väčšiu svetlú výšku podvozka (180 mm), no Civic má o čosi dlhší rázvor náprav. Ani jeden z nich neponúka pohon oboch náprav a pohonné jednotky majú rovnaké. Plusom Civicu je o 70 až 100 kg nižšia hmotnosť a o 30 litrov objemnejší batožinový priestor. Vďaka nižšej stavbe karosérie a hmotnosti tak bude o kúsok komfortnejší a úspornejší. ZR-V ale ponúkne vzdušnejšie pôsobiaci interiér a až o 17 litrov väčšiu palivovú nádrž, čo sa hodí pri dlhších cestách. A tiež ľahšie nastupovanie a možnosť vyraziť aj trocha mimo spevnených ciest. Výber je na vás, rozhodne však chybu neurobíte ani v jednom prípade.   

Mohlo by sa vám páčiť