TEST Honda Jazz e:HEV – Miles Davis v meste

Honda to svojho času skúšala aj na hudobnej scéne. Modely Prelude, Accord, Quintet, Concerto, Ballade, Beat boli dobovo populárne, ale aktuálne letí Jazz. Pre niekoho ťažšie stráviteľný hudobný smer s veľkou mierou improvizácie, ale práve v tom je jeho čaro. Nie je to len o tom, vypnúť mozog a triasť sa na tuc-tuc-tuc-tss-tuc-tuc-tuc-tss. Je to aktívne vnímanie hudby všetkými zmyslami so zapojenými mozgovými závitmi.

Automobilový Jazz je rovnako komplikovaný a zároveň jednoduchý. Predchádzajúce generácie mali bližšie k malým MPV ako k hatchback-om, aktuálna si to vizuálne naklonila opačne. Začnime tou jednoduchosťou. Exteriér nevybáča zo schém, ako sa obyčajne kreslia hatchback-y, ale s vhodne zvoleným farebným odtieňom je možné Jazz dostať mimo univerzálnej fazóny. Už táto červená Crystal Red je v poriadku, ale náš hlas má Fjord Mist, veľmi ťažko definovateľný odtieň medzi tyrkysovou a belasou. Pokiaľ však chcete niečo divokejšie, Jazz sa predáva aj ako Crosstar obohatený o drsné čierne plasty, ktoré navodzujú dojem mini teráňaku.

Malý prítulný interiér nemusí byť vôbec malý, keďže Honda patent zvaný “Magic Seats”, ktorý sa používa v modeloch už nejaký ten piatok, umožňuje sklopiť zadné sedáky ako v kine a tým pádom sa zrazu dá preniesť v malom aute kadečo nadrozmerné. Trochu ma vyviedol z miery džender prvok, vyhrievanie volantu hreje intenzívnejšie v ženskom úchope 2:50 (druhá hodina, päťdesiata minúta), ako v mužskom rally 3:45. Jáj, a tým to nekončí. Vrchná časť palubnej dosky je dokonalá žehliaca doska. Čo dnes všetko nespraví marketing pre ženy…

Čo sa týka pohonu eHEV, ten je komplikovaný až až, ale zároveň veľmi efektívny. Je tam nejaká mystika ohľadom dvoch elektromotorov (trakčného a generátora) a spaľovacieho benzínového motora s objemom 1.5 litra. Pri rozbehoch má hlavné slovo elektromotor (90 kW), čo sa prejaví na svižnom, hladkom, ale hlavne tichom prevedení tohto úkonu. Malá batéria sa ale raz-dva vyprázdni, a preto je tu ten generátor, ktorého dopuje spaľovák (79 kW). A keď už naozaj ide do tuhého, rozumej, sme na diaľnici, alebo potrebujeme neúprosne akcelerovať, tak spaľovák odsunie všetkých nabok a prevezme kontrolu nad situáciou. Táto časť sa prejavuje akustickým diskomfortom, a preto odporúčam ísť na to inak, ako ste zvyknutí.

Prvým krokom k harmonickému súžitiu je naladenie správnej hudobnej stanice, odporúčam v Bratislave a okolí Rádio Jazz vo frekvencii 92,6 Mhz. Toto auto sa riadi s kľudom Angličana, na plynový pedál sa tu neuroticky nedupe, proste necháte sa unášať Jazzom, hudobným i tým automobilovým. Odmenou vám bude veľmi relaxačné putovanie veľkomestom. Viackrát som sa cestou do práce prichytil pri myšlienke, že presne toto ráno potrebujem. Ticho a kľud, poslednú oázu pokoja pred pracovným zhonom. Pedál som hladkal ako nejakú dámu z lacného romantického príbehu na Jojke. Vďaka elektromotoru som v nízkych rýchlostiach vedel včasne reagovať v reálnom čase na vzniknuté situáce – a vôbec som pritom nejakého netrpezlivého a výrazne menej zrelaxovaného vodiča nezdržiaval.

Jasné, táto prirodzená poloha je preferovaná, ale predsa len, ani svet hudby nie je len čierny a biely. Niekedy treba pritvrdiť muziku a vyraziť na kopce. V našom prípade sme sa vybrali do malebnej zasneženej Kremnice. Napriek správne zvolenej hudobnej stanici som pociťoval predcestovnú obavu, že pri diaľničných rýchlostiach už elektromotor nebude stíhať, takže nám bude namiesto hudby pohučkávať motor. V skutočnosti to tak pri ustálenej tempomatovej jazde vôbec nebolo. Hlučnosť v kabíne sme neregistrovali, celá rodina mohla slobodne konverzovať bez efektu zvýšeného hlasu, ktorý poznáte z diskoték. Snažíte sa tlačiť kaleráby babenke, ale reálne jej iba hučíte do ucha a nič z toho. Na druhý deň sa čudujete, kde sa podel vás krásny a zvodný hlas, i tá babenka.

Spotreba. Viackrát som písal, že tester nemá šancu túto disciplínu zvládnuť, lebo jazda na spotrebu sa vylučuje s testom jazdných a prevádzkových vlastností, takže priemerná testovacia spotreba je vyššia a hlavne subjektívna. Dvaja testeri ju nebudú mať rovnakú. Na konci výletu som však odovzdával auto s priemerkou 6l\100 km, čo bolo také malé wau. Mali sme plné auto, dvaja dospelí, dve deti a v kufri napakovaná zimná háveď ako dvojo sánok, kadejaké oblečenie a veci nutné na prespatie – 304 litrový objem batožinového priestoru sme využili, ako sa patrí.

Miles Davis najlepšie znie v meste. Ale keď sa už musí vydať na koncert do kopcov, odohrá ho dobre. Honda Jazz nie je auto pre veľkú rodinu, na to sa ani nehrá. Je to všestranný hybridný pomocník, ktorý vám pomáha aj s cenníkom. Jeden stupeň plnej výbavy začína pri 25 790 EUR, doplatiť si môžete už len drobnosti. To znie dobre. Ako jazz.

Mohlo by sa vám páčiť