Podľa posledného sčítania ľudu žije 53,2 percenta obyvateľov Slovenska v mestách, teda logicky na vidieku ich žije 46,8 percent. Nie je mesto ako mesto, tie na Slovensku sú maličké, ale v globálnom meradle sa stáva, že atomický človek strávi celý svoj život v jednom veľkom meste, ktoré pokryje jeho potreby. Z marketingového hľadiska dáva zmysel predávať účelové autá do mesta, ktoré majú kompaktnejšie rozmery a prijateľnú spotrebu, v dnešných reáliách sú to najčastejšie elektromobily a hybridy.
Tento úvod je nutný, lebo Slovensko je Slovensko, tu platia trochu iné zákonitosti ako v západnej Európe, tu pokiaľ auto nie je univerzálnym vojakom na všetko, tak je to zákonite zlé auto. Je to dané, prirodzene, aj kúpnou silou obyvateľstva a v tejto fáze s tým neurobíme nič, treba trochu viacej rozmýšľať pri voľbách. Takže pre všetkých tých, ktorí potrebujú a sú si ochotní kúpiť auto do mesta, vám predstavujeme, tramdadadá, Hondu HR-V.
Na život v meste ju predurčuje primárne pohon, ale k tomu sa dostanem, ako sa pozerám na normované parkovacie miesta, prioritou by mala byť kompaktnosť. Honda na prvý pohľad pôsobí robustne, ale ako je to v tejto crossover kategórií zvykom, prevažne klame telom. Dĺžkou 4340 mm patrí medzi tie kratšie, pri šírke si možno budem jemne protirečiť, 1866 mm nie je málo, ale výška 1582 mm a rázvor 2610 mm sú už zase v kompaktnom limite. Nebudeme si klamať navzájom, je to vozidlo pre štyroch ľudí. Kufor je tiež tak akurátny na mestské rozmary, jeho objem je 335 litrov a do toho sa započítava aj schránka pod podlahou. Na druhej strane poteší bezdotykové elektrické otváranie veka batožinového priestoru s funkciou Walk Away.
Mesto žije Instagramom, každý sa v meste fotí, postuje storyčka. Preto je dôležité byť šik v každom okamihu a nie je jedno, z akej škatule sa vystupuje. Pri HR-V sa však negatívnych ohlasov na sociálnych médiách obávať netreba, je fotogenické dostatočne. Predná maska vo farbe laku karosérie pôsobí mohutne, presne ako to ľudia milujú pri značke BMW. Po jednom takom poste na sieti som si prečítal, že sa z profilu podobá na Porsche Macan. Tieto siete sú parádne, čo by sme bez nich robili.
Mobilný aparát môže ostať v pohotovosti aj po nasadnutí do vozidla, lebo ani tu nie je nič, za čo by sa dalo hanbiť. Palubná doska je prevedená veľmi jednoducho v horizontálnej línii, čo príjemne uľahčuje orientáciu ohľadom ovládacích prvkov. Infotainment je responzívny, tu boli určité obavy zo skúseností dôb minulých, ale teraz je to bez výčitiek. Pokus o inštaláciu dvoch bočných autosedačiek a posadenie dospelej osoby medzi ne na zadné sedadlá skončil trápnym neúspechom, ale k testovaniu patria aj hraničné situácie. So živými bytosťami je to teda ošemetné, ale vďaka flexibilným sedadlám Magic Seats sa zvezie napríklad kolobežka.
Zaujímavosťou je, že na prístrojovke sa nenachádza nikde otáčkomer, v tomto type vozidla nemá opodstatnenie. Motor s objemom 1.5 litra (79 kW) slúži primárne ako dobíjač batérie (1,08 kWh), ktorý poháňa elektromotor (96 kW). Prevodovka má iba stály prevod (na spaľovací motor i elektromotor). Do 70 km/h sa benzínový agregát snaží nezapájať do činnosti priameho pohonu kolies. To je rýchlosť, ktorá je na mesto dostatočná. Mimo mesta je to ale iné. Kvôli spomínanému stálemu prevodu bude vo vyšších rýchlostiach hlučnosť menej príjemná, tento neduh je rovnako citeľný pri akceleracii. Moja rada znie, kašlite na recenzie, ak sa vám vozidlo páči, musíte si ho pred kúpou nutne vyskúšať a osobne zhodnotíte, či je pre vás.
Celé toto hybridné divadlo by nedávalo zmysel, keby na konci dňa palubný počítač neukazoval nízku spotrebu. Meranie spotreby je však vždy subjektívne, každý profil cesty je iný, dokonalý týždenný itinerár spätne asi ani nie je možné zreprodukovať. Počas testu sme prejazdili cez 500 kilometrov, počas ktorých sa plnili bežné povinnosti ako nákupy, školy, krúžky. Ďalej tu však bol aj výlet po diaľnici na trase Bratislava – Piešťany, prípadne každodenné šantenie na obchvatoch Bratislavy. Výslednú priemernú spotrebu 5,2 l / 100 km hodnotím ako primeranú.
Honda HR-V e:hev je moderné mestské auto s prízvukom na “mestské”. Isto, výlet do Tatier zvládne, rovnako sa nestratí ani na vidieku, ako to vidíte na fotkách, nalepšie sa však cíti v husto obývaných usadlostiach. Patrí sem vizuálne, ale i prevádzkovými vlastnosťami. Poteší spotrebou, ale hlavne tichom v kabíne a toto vám bude k dispozícii od 27 490,-.