TEST Honda CRF1000L – Africké Dobrodružstvo

Stvorená pre púšť, savanu, bahno a brodenie riek. V spoločnosti antilop, saharských zmijí, beduínov a výhercov Rally Dakar. Presne taká bola motorka pred 30 rokmi, ktorá inšpirovala značku Honda pri tvorbe novej, lepšej, vyššej a technologicky vyspelej CRF1000L Africa Twin Adventure Sport DCT.

V prvom rade musím upozorniť, že nie som čistokrvný endurák. Nie, nepretestoval som motorku zhora-zdola na Sahare (ani v tej africkej, ani v tej vo vojenskom obvode na Záhorí). Nie, nenájdete tu všetky detaily, ktoré by vás mohli zaujímať. Ak vás však teší krása motorky, radosť z jazdy na nej a emócia, ktorú vám môže priniesť, čítajte ďalej, pretože nová Africa Twin ponúka emócií za tri kýble pravého poctivého saharského piesku.

Verzia Adventure Sports, ktorú mám tu česť spoznať, žiari farbami. Presnejšie modrou, červenou a bielou, teda farbami, ktoré oslavujú vznik modelu spred 30 rokov. Túto skutočnosť pripomína aj nálepka pod viečkom nádrže, ktorú mám na očiach vždy, keď prehadzujem nohu cez sedadlo tejto vysokej mohutnej krásky. Motorka je pastvou pre oči nie len farbou, ale aj svojou mohutnosťou a výškou.

Nová Africa Twin je totiž vyššia ako predchodkyňa, má vysoký predný štít či masívne kryty rúk. A tam mohutnosť nekončí. Afrika má obrovskú nádrž (24 litrov), ktorá jej okrem toho, že pri posede pôsobí ako široké lopatky na chrbte obrovského zvera, spôsobí, že pri každodennom jazdení ručička nádrže klesá veľmi neochotne. To môže tešiť hlavne dobrodruhov na dlhých cestách bez benzínky na každom kroku.

Spomínaná ručička nádrže je na veľkom, na výšku orientovanom displeji s modrým podsvietením. Displej je prehľadný, ukazuje teplotu motora, stav paliva, rýchlosť (digitálnu) jazdné režimy, zaradený stupeň prevodový a palubný počítač. Dvornému fotografovi Milošovi sa síce nepáčil, avšak pre mňa bol rovnako krásny, ako zvyšok Afriky – funkčný, prehľadný a bez zbytočných kudrliniek.

Honda CRF1000L je vybavená parádnym dvojvalcom s objemom 998ccm, ktorý je odspodu krytý poriadnym ochranným hliníkovým vekom. Moja verzia DCT je vybavená automatickou prevodovkou, ktorú Honda tlačí v nových modeloch. S troma režimami jazdy plus jedným terénnym a možnosťou preraďovať či podraďovať pomocou tlačítok na ľavej rukoväti mi v tomto modeli klasická prevodovka nechýbala, naopak, užíval som si bezstarostnú jazdu mestom, okreskami či terénom.

Pri jazde v stupačkách a mimo asfaltu je automatický režim prevodovky pre mňa vlastnosť na nezaplatenie. Tam, kde sa začína terén vlniť, pribúda štrk, bahno a tráva, tam rád zabúdam na chuť ľavej špičky preraďovať, vystieram nohy, držím plyn, prsty pripravené na brzde a sústredím sa len a len na jazdu. Na rovinu – ak by som musel ešte aj radiť, neužil by som si tento môj panenský výlet do „divočiny“.

Jazda na tejto obrovskej Honde je zážitok, ktorý zanechá dojem. Aj keď nie ste zrovna nadšenec do terénu, stačí ak máte radi motorky a Afrika odmení váš záujem o ňu niečím, čo nejde popísať. Nie je najrýchejšia, ani najšikovnejšia či najobratnejšia. Je to ale veľká motorka pre veľkého chlapa, ktorá ho odvezie všade, kam si bude priať.

Africa Twin nie je univerzálna. Tvrdiť, že je vhodná do mesta, diaľnicu aj terén je rovnaké, ako tvrdiť, že Defender je milé autíčko pre mestské slečinky. Na užívanie si jazdy na ceste je príliš vysoká, navyše s tenkými kolesami. Áno, je pohodlná, parádna, masívna a mesto a okresky jej nevadia. Oveľa viac je však doma v teréne. Každému, kto si hľadá bežnú motorku na všeobecné použitie odkazujem – Afriku si nekupujte. Prosím, nerobte jej to.

No ak po nej túžite rovnako ako túžite po dobrodružstve, zoberte ju na cesty, niekam ďaleko. Zbaľte sa do tých parádnych kufrov na jej boku, zoberte karimatku, spacák, celtu (lebo stan je pre pussies), natankujte plnú (24-litrovú!!!) nádrž a vyrazte. Zabudnite na GPS a len tak choďte… a tam, kde končí asfaltka, tam, kde sa ostatné motorky otáčajú a bajkeri sa vracajú k tomu pekne osvetlenému motorestu, tam vy stlačte tlačidlo G (gravel) a pokračujte. Nech sa naplní meno Adventure Sports.

Aby som, ako vždy, zbytočne nenaťahoval článok detailnými opismi technických vlastností, Honda to má prehľadne a vkusne napísané na ich stránkach. No a ak by mal ktokoľvek akékoľvek otázky na vzhľad, vlastnosti či performance tejto nebojácnej japonskej amazonky, píšte na náš Facebook, rád zodpoviem.

Mohlo by sa vám páčiť