Prezradím vám jednu vec, ktorá je vám možno spočiatku jasná, a možno nie. Vôbec som sa na tento test netešil. Prečo? Pretože MPV a SUV nie sú moja krvná skupina. Alebo ako by povedala Dara Rolins v jednom z dielov Slovensko hľadá Superstar, nie je to môj šialok kávy.
Niekto to ale musí raz rozsúdiť a nahlas povedať. Keďže takýto porovnávací test som dlho v našich končinách nevidel a ostatné médiá, narozdiel od nás, žijú z inzercie, môžem si dovoliť hovoriť otvorene, pravdivo, subjektívne. A tak vznikla idea nepripraviť dva samostatné testy, ale postaviť proti sebe dvojicu tak odlišných, a zároveň tak podobných áut. SUV a MPV. To prvé, menovite Honda CR-V, tvrdí o sebe, že je najobľúbenejším SUV na svete; to druhé, Ford S-Max, sa snaží nalákať zákazníkov na (citujem) „najnovšie technológie a oslňujúci vzhľad, strhujúcu dynamiku a precíznu ovládateľnosť„. Marketingová formulka „najobľúbenejšie SUV na svete“ za mňa funguje lepšie, keďže je jednoduchšia na vnem.
Lenže, nenechajte sa nachytať. SUV síce na oko vytláča MPV zo sveta, no rodinné autá s nižším ťažiskom ešte nepovedali posledné Hasta la vista, baby! Minimálne nie Ford, ktorý ich ponúka hneď tri, a síce C-Max, S-Max a Galaxy.
Vonkajší WOW faktor – Ford vs. Honda 1:1
Tu nie je o čom. Môžete sa so mnou hádať koľko chcete, testovaný Ford proste vyzerá dobre. Trošku, ako taká nafúknutá Fiesta ST, no o to lepšie nie? Vo variante ST Line v mojom hodnotom rebríčku pomyselne po prvý raz vyhráva práve rodinná dodávka nad SUV-čkom. Športový bodykit, veľké kolesá, červené strmene, dve koncovky výfukov. Aj ten interiér poteší oko. Keď už si teda musíte silou-mocou vybrať rodinné auto, pretože treba voziť nielen domácu pani, ale tiež celú fajtu malých futbalistov na krúžky, v tej nafúknutej Fieste (rozumej S-Max) sa budete cítiť fajn. Trošku rodinne, trošku športovo.
Kolega Miloš, ktorý v ten týždeň sedlal práve hnedú CR-V, by možno oponoval, pretože ako ma už stihol oboznámiť, exteriér sa laickej verejnosti (rozumej najbližšiemu okoliu) páčil. Nie nadarmo teda Honda o CR-V tvrdí, že ide o najobľúbenejšie SUV na svete. Snáď raz zistím odpoveď na tento mysteriózny jav, zatiaľ však tento argument beriem a ticho si pripravujem dôvody, ktoré som spomenul vyššie v prospech Fordu. Ťažko nám je rozsúdiť, ktoré z nich je po dizajnovej stránke výrazne lepšie. Obe sú mimo nášho vkusu a obe bežná verejnosť ocenila. Skromne, ako autor článku, si však myslím, že S-Max je krajší. Veď sa len pozrite lepšie.
Vnútorný WOW faktor – Ford vs. Honda 2:2
Sedem ľudí odnesie jedno auto, aj to druhé. Teda, náš testovaný S-Max disponoval iba piatimi sedadlami, ale bolo by nefér zatajiť, že si ho môžete objednať aj v sedemmiestnom variante. Takže, obe autá sú pre veľkú rodinu. Piati sa odvezú pohodlne. Šiesti až siedmi? S odretými ušami, alebo ak sa jedná o menšie deti. Priestor je v oboch autách kráľovský, tu si nemajú vzájomne čo vyčítať.
Rozloženie prvkov, ich vzhľad, kvalita interiéru, to všetko je vnímané šoférmi veľmi subjektívne, preto si nedovolím veľmi vyzdvihovať či kritizovať obe autá. Je to na vás, pre ktoré sa rozhodnete. Obe môžu byť vybavené množstvom bezpečnostných a komfortných asistentov, obe majú kopu výbavy a obe vám splnia vaše požiadavky na dobré rodinné auto.
Motorový WOW faktor – Ford vs. Honda 3:2
Obe autá sme testovali vo svojich vrcholových motorických verziách. Honda ponúkne jeden-a-pol litrový turbobenzín s výkonom 193 koní a krútiacim momentom 243 Nm, Ford postavil na vrchol ponúky dvojlitrový biturbo nafťák s výkonom 240 koní a krútiacim momentom 500 Nm. Takými číslami konkuruje úplne inému SUV, a síce Kodiaqu RS. Týmto pádom máme jasného víťaza. Môžete byť akokoľvek veľký fanúšik benzínu, nazvite sa bárs aj petrolheadom, ale do rodináku by som si vždy radšej vybral výkonnejšiu naftu. Navyše, skúste povedať susedovi, že tá vaša rodinná dodávka má 240 koní, dve turbá a 500 kruťáku. Aj keď nebudete mať najkrajšie auto na ulici, budete za frajera, lebo tieto čísla už niečo znamenajú. V spojení s automatickou prevodovkou to menovite znamená dynamický ťah, dobrú spotrebu a výkon už od spodu otáčkomeru. Ideál na ďaleké dovolenky, ale aj svižnú cestu domov, keď chcete na okreskách ukázať lokálnemu týpkovi v Octavii 2.0 TDI, kto je tu pán ciest.
Hondu vo všeobecnosti nechcem zhadzovať, pretože už priame porovnanie prehrala, ale na margo motora spomeniem kolegovu poznámku, a síce, že 193-koňová CR-V (243 Nm) výkonom pripomína 140-koňové autá, a to aj vďaka pomalému 7-stupňovému CVT automatu.
Jazdný WOW faktor – Ford vs. Honda 4:2
Tu rozbíja S-Max Hondu opäť na cucky a prikladá hlavný argument, prečo by ste si mali voliť v tejto situácii práve MPV. Auto, ktoré má nižšie položené ťažisko a nižšiu svetlú výšku, bude logicky jazdiť lepšie. Možno vpredu to až tak nepocítite, no tí, čo sa vezú vzadu, resp. v strede (v prípade troch radov), nebudú mať pocit pri každej tiahlej zákrute, že s nimi idete ako s dobytkom.
Len si to spočítajte na jednej ruke, koľkokrát ste využili za svoj život vyššiu svetlú výšku? Koľkokrát ročne potrebujete mať práve SUV a nie bežný minivan? Ak ste týchto situácií napočítali menej než 10, potom už iste rozumiete. Ako S-Max, tak aj CR-V môžu prísť do vašej garáže ako plnohodnotné štvorkolky, ktoré zvládnu doraziť do Zakopaného, vystúpať do zasnežených Dolomitov a/alebo prejsť zasneženou Bratislavou k bytovke na Kramároch. Akurát mi napadajú dva fakty: jedna výhoda – v S-Maxe sa nebudete toľko nakláňať; a nevýhoda – štvorkolka nie je dostupná pre túto verziu, musíte siahnuť po nižšej motorizácii 2.0 TDCI so 190 k a 400 Nm. Škoda.
Batožinový WOW faktor – Ford vs. Honda 5:2
Vychádzajme z päťmiestnej verzie auta, keďže to bude zrejme najpoužívanejší variant pri cestovaní na dovolenku. Ako to teda je? Ford ponúka 700 litrov, Honda 561 litrov. Po sklopení sedadiel ponúkne S-Max 2 200 litrov, zatiaľ čo Honda cez 1 700 litrov. Čísla hovoria jasne.
Cenový WOW faktor – Ford vs. Honda 6:3
No a na záver to najdôležitejšie, pretože rodinné rozpočty jednoducho nepustia… Dosluhujúci S-Max je možné v športovej výbave ST Line a verzii 2.0 TDCI 240 k (2WD) po odpočítaní bonusu (4 000 eur) zakúpiť za 39 550 eur. Štvorkolku so 190 koňmi vo verzii ST Line s 8-stupňovým automatom za 40 090 eur. Ak by ste oželeli športovú verziu ST Line a uspokojili sa s vyšším výbavovým stupňom Titanium X, 240-koňová dvojkolka s automatom vás bude stáť 36 490 eur, 190-koňová štvorkolka s automatom zasa 37 030 eur.
Sedemmiestna Honda CR-V vo výbave Lifestyle vás bude stáť minimálne 35 090 eur, zatiaľ čo najvyššia výbava Executive (5-miestna) začína na 36 890 eur. Lenže, ak si ju navolíte s motorom 1.5 VTEC Turbo s automatickou 7-stupňovou prevodovkou CVT, cena sa vyšplhá na 37 290 eur za výbavu Lifestyle (7-miestna), resp. 39 090 eur za výbavu Executive (5-miestna). Ak by sme k tomu pridali športové doplnky, cena sa bude šplhať ešte vyššie. Veľmi teda bude závisieť od toho, ktorý predajca dá akú zľavu a ktorú ďalšiu doplnkovú výbavu budete musieť priplácať.
Resumé – vybral by som si MPV
V tomto prípade je výsledok jasný. V prospech MPV hovorí podvozok, jazdné vlastnosti, silnejší motor a pár ďalších drobností. Nie je však všetko len čierne a biele a preto treba zvážiť aj individuálne potreby, vkus jednotlivca, rozpočet, jeho/jej sympatie voči značke a potrebu mať dostatočnú svetlú výšku (21 cm v prípade CR-V). Bože, čo to hovorím, snažím sa byť opäť zbytočný diplomat, pritom na začiatku som vám to sľúbil rozsúdiť. Je to jasné ako facka, zabudnite na CR-V, berte S-Max a basta!