TEST Honda CR-V e:PHEV – Skúška správnosti

O Honde CR-V kolujú samé chvály, koniec koncov, páčila sa aj Lacovi. Lenže on je trocha špecifický prípad. Sám v garáži strieda len japonské autá a podľa mňa, aj do postele sa ukladá až po dúšku saké a v kimone. Naopak, mňa to aj napriek tomu, že vlastním MX-5, k japonským autám nejak extra netiahlo. Vždy mi na nich prekážal buď divný dizajn, ešte divnejší interiér s veľkými a nevzhľadnými tlačidlami, neprehľadným infotainmentom alebo divné kombinácie pohonných jednotiek s CVT prevodovkami (Mazda je výnimka). V Honde sa však niečo už dlhšie deje. Všimol som si to koncom minulého roka za volantom ZR-V, dokázal to nakoniec aj Civic. Honda CR-V by tak prirodzene, ako aktuálna vlajková loď značky, mala len potvrdiť tento trend. A že ho teda potvrdzuje. Nielenže na prvý pohľad pôsobí väčšia ako predchodca, je aj výrazne príťažlivejšia. Tento raz sa v nej nestratíte ani na parkovisku medzi o triedu väčšími SUV. Pred kanceláriou som ju úplnou náhodou zaparkoval vedľa aktuálnej generácie Toyoty RAV4, čo je jej priamy konkurent, a tá musela zostať trochu utiahnutá a zahanbená. A tým to nekončilo. Pri priamom porovnaní pôsobila Honda CR-V nielen priestrannejšie, ale aj komfortnejšie a hlavne dizajnom a materiálmi interiéru RAV-ku tak trocha zahanbila. 

Tie vonkajšie rozmery sa odzrkadľujú aj vo vnútri. Honda CR-V je plnohodnotné rodinné SUV s pohodlnými, vyhrievanými i ventilovanými prednými sedadlami, množstvom miesta na zadných sedadlách, ktoré sa navyše dajú posúvať v rozmedzí 19 cm a polohovať sklon ich operadiel. Aj vzadu si tak viete spraviť naozaj komfortné sedenie na dlhších cestách. Poteší tiež skvelý prístup na zadné sedadlá cez zadné dvere, ktoré sa otvárajú takmer do pravého uhla. A za zadnými sedadlami čaká obrovský a dobre tvarovaný batožinový priestor. Paradoxne, v plug-in hybridnej verzii je ešte o 72 litrov objemnejší, ako 587 základných litrov v čisto hybridnej verzii e:HEV. Akurát tá roleta batožinového priestoru mohla byť praktickejšia. Ale to je len jedna z troch drobností, ktoré sa Honde CR-V chystám vytknúť. A toto je tá najzávažnejšia. Pochváliť musím naopak prevedenie interiéru a prístrojovej dosky. Jasné, po ZR-V a Civicu mi je jej dizajn povedomý, no rozhodne nemáte pocit, že by použili riešenie z lacnejších modelov. Skôr naopak. 

Pohon modelu CR-V v podstate pokrýva jeden motor. Hybridné kombo dvojice elektromotorov a atmosférického benzínového dvojlitra, ktorý v drvivej väčšine prípadov funguje ako generátor elektrickej energie pre elektromotory, ktoré poháňajú kolesá. To znamená dve veci. Aj napriek skromnejšiemu udávanému výkonu 184 k a 335 Nm pôsobí celkom svižným a pohotovým dojmom. Vďačí za to práve tým elektromotorom, ktoré reagujú okamžite a auto vyráža vpred bez zaváhania. A druhou výhodou spomínaného komba je akustická pohoda počas jazdy. Spaľovací motor pracuje len tak nenápadne v pozadí a celkový pocit z pohonu je bližší skôr elektromobilu. A tým môže byť Honda CR-V v prevedení e:PHEV na určitý čas aj doslova. Plug-in hybridná verzia má totiž oproti klasickému hybridu e:HEV väčšiu, 17,7 kWh batériu a palubnú nabíjačku. V praxi to znamená opäť dve veci. Ak nabíjate, viete si zredukovať spotrebu benzínu aj na dlhších cestách. Z Bratislavy do Nitry po diaľnici s plne nabitou batériou si Honda vystačila len so 4,4 litrami benzínu. Väčší zmysel mi však dáva druhá možnosť. Ak máte vhodné podmienky na nabíjanie a denný režim do cca 70 km, viete využívať Hondu CR-V aj ako čistý elektromobil. 

Dobrou správou je, že nabitie alebo vybitie akumulátora nemá vplyv na dynamiku auta a aj v čisto hybridnom režime s vybitou baterkou jazdí CR-V naozaj veľmi úsporne. Teda až na diaľnice, kde sa už výhody hybridu strácajú a nastupuje nekompromisná fyzika a odpor vzduchu pomerne veľkého SUV. V praxi som mimo obcí i v meste dokázal jazdiť vybitý okolo piatich litrov. Takmer 200 kilometrový okruh nakombinovaný z mesta, okresiek i diaľnice som dal svižným tempom za rovných 7 litrov. A to sú na takto veľké SUV slušné hodnoty, ktoré si v prípade plug-in hybridu ešte viete skresať nabíjaním. To som však absolvoval len raz a z obyčajnej, 230 V zástrčky. Úplne vybitý akumulátor nabilo po 2,5 hodinách na približne 30 %, ukazovalo elektrický dojazd 21 km a reálne som následne prešiel 28 km. Do úplného nabitia pritom zostávalo ešte 6 hodín. Ak budete nabíjať počas noci, vystačíte si tak aj s bežnou elektrickou zástrčkou.  

Vzhľadom, priestrannosťou a úspornosťou však dobré správy nekončia. Možno ešte lepšie ako vyzerá nová CR-V jazdí. Všetky posledné Hondy sú dosť jazdecky uspokojivé autá, bez ohľadu na kategóriu. A to bez toho, aby robili kompromisy v oblasti komfortu. V tomto trende pokračuje aj CR-V. Z pružín cítiť príjemný komfort, ale tlmiče držia karosériu a jej pohyby na uzde. Po ceste sa vodí veľmi suverénne, čomu prispieva aj ideálne vyvážené riadenie, ktoré pôsobí najmä na triedu SUV veľmi prirodzeným a vyváženým dojmom. K pocitu bezpečia zas prispieva väčšina asistenčných a bezpečnostných systémov. Napríklad pri odbočovaní alebo radení sa medzi pruhmi sa spolu so smerovkou na stredovom displeji automaticky zobrazí obraz mŕtveho uhla aj s optickým vyznačením bezpečnostných vzdialeností. Ani CR-V sa však nevyhla povinnosti oznamovať prekročenie povolenej rýchlosti už o 1 km/h. A opäť som nenašiel spôsob, ako ho vypnúť a tak som celý týždeň musel trpieť. Našťastie je intenzita akustického upozornenia pomerne nízka a po čase ustane, ale aj tak. „Bezpečnostní odborníci“ od úradníckeho stola dosiahli to, že maximálnu povolenú rýchlosť radšej raz prekročíte a potom sa snažíte držať stále nad jej hranicou. Otravné pípanie tak vydržíte raz a potom je už dočasne pokoj.  

Na kúpu novej Hondy CR-V máte naše plné požehnanie, bez debaty. Teraz ešte rozlúsknuť otázku, či stačí hybrid alebo chcete nabíjať a jazdiť aj čisto na elektrinu. Lebo čo sa výkonu a dynamiky týka, tak tam sú si obe verzie rovné. Hybrid kúpite vo výbave Elegance a s predným pohonom od 45-tisíc, ak by ste chceli štvorkolku, nachystajte si 2-tisíc navyše. Plug-in hybrid je však dostupný len v najvyššej výbave Advance Tech za 57-tisíc, ale pozor, len s pohonom predných kolies. Ak by ste chceli podobne vybavenú štvorkolku, tak len ako hybrid a za 52-tisíc. V prospech hybridu však hrá o približne metrák nižšia hmotnosť a o vyše 10 litrov väčšia palivová nádrž. Plug-in hybrid má paradoxne väčší batožinový priestor, no do terénu alebo klzkých stúpaní sa s ním moc nepúšťajte. Jednak kvôli chýbajúcej štvorkolke, ale aj kvôli o takmer 3 cm nižšej svetlej výške. V skratke, hybrid si kúpte keď jazdíte v zime aj na hory, plug-in hybrid ak jazdíte prevažne po meste a okolí. A samozrejme, máte kde nabíjať.  

Skúška správnosti dopadla bez nezrovnalostí. Žiadne „a jedna nám zostala“. Zostalo nám len konštatovať, že CR-V tvorí jeden vybrúsený celok od dizajnu, prevedenia, praktickosti, pohodlia a spotreby až po jazdný prejav. Perfektne zladené auto vo všetkých smeroch. Čo viac si priať? Praktickejšie plato v batožinovom priestore a jednoduchšie deaktivovanie niektorých asistenčných systémov. A možno o kúsok, malý kúsok lepšie odhlučnenie kolies. To je naozaj všetko, čo vám na Honde CR-V môže vadiť na inak vynikajúcom celku. 

Mohlo by sa vám páčiť