Životné skúsenosti hovoria, že je dobré sa vyvarovať ultimatívnym vyjadreniam, vedia sa nepríjemne vypomstiť. Napriek tomu to po týždni testovania vyzerá tak, že Civic je najlepší hybrid v “rozumnej” cenovej hladine na trhu. Je všeobecne ťažko definovať, čo od hybridu vlastne očakávame, lebo my sme si ich nevyžiadali, priniesla ich doba. Ale jedna základná črta ostáva, pri hybride sa rozhodne očakáva nízka spotreba pohonných hmôt, inak to naše hlavy nepoberú. Dobré spotreby sme tu už mali. Ale vždy tam niečo prekážalo, čo zrážalo výsledný dojem na kolená. Dosť márne sa javia napríklad pluginy, lebo nútia používateľa dobíjať maličkú batériu, ktorá pomôže len na obmedzený čas, inak sa vozí len zbytočná váha. Uzatvorené systémy sú na tom o poznanie lepšie.
Takže prvý predpoklad má Civic splnený, a to spomínaná uzatvorenosť. Nemusíte sa starať o nič, čo sa týka pohonu (až na tankovanie). Dvojlitrový atmosférický motor o výkone 105 kW slúži väčšinu času ako generátor energie pre batérie (kapacita 1,05 kWh) elektromotora, ktorý je hlavným ťahúňom, disponuje maximálnym výkonom 135 kW a krútiacim momentom 315 Nm. Nie je síce možné pohon prepnúť explicitne na výhradný EV mód, ale vozidlo sa snaží v meste a pri ustálenej jazde mimo mesta jazdiť len na elektrinu. Iba v prípade potreby sa prostredníctvom jednostupňovej prevodovky e-CVT zapojí do deja aj spaľovák. Trochu panovali obavy, že jeho pripojenie pri akčnom zrýchľovaní bude nepríjemne hlučné, ako to bolo pri menšom 1.5 litrovom agregáte v hybridnej HR-V (TEST Honda HR-V e:hev – Vitaj v meste – RevRats.sk), ale toto je niečo úplne iné. Pripojenie je plynulé a len niekde v pozadí podľa zvuku jemne tušíte, že sa niečo také udialo.
Tento model je primárne zameraný na ekonomicko-ekologickú prevádzku, ale pri okúsení jeho dynamických schopností je ťažké sa zdržať aj trochu akčnejších jazdných prejavov. Papierovo 0-100 za 7,9 s nepôsobí až tak ohromne, ale v reálnom živote krútiaci moment a jeho instantná dostupnosť robia z Hondy dravú šťuku v rybníku. Schopný podvozok a veľmi dobre na grip naladená predná náprava vám dodajú sebavedomie, že sa nemusíte poddajne skloniť ani pred zákrutami, ale môžete si ich vychutnať. Trochu nečakané od hybridu, ale tak trochu očakávané od modelu Civic. Potom sa pozriete do kolonky prevádzková hmotnosť (náplne + 75 kg vodič) a padne vám sánka dole. 1 533 kg je na hybrid tejto veľkosti vynikajúca hodnota a takto dodatočne si vysvetlíte aj agilitu vozidla.
Konečne sme pri napäto očakávanej spotrebe, počas týždenného vyše 800 kilometrov dlhého žmýkania vozidla sa ustálila na hodnote 6,2 l/100 km (kombinovaná papierová je ale 5). Aby som dovysvetlil, všetky tieto hybridné systémy sú skvelé na mestskú a medzimestskú prevádzku, na diaľnici je to menej skvelé (to platí na všetky druhy pohonov). Povinnosti však spôsobili, že sme museli stráviť spoločne až 500 kilometrov na diaľniciach a rýchlostných cestách. V tomto kontexte je spotreba úplne v poriadku, treba však myslieť na to, že palivová nádrž má objem iba 40 litrov.
Na bežné jazdenie do práce a za povinnosťami stačí jazdiť v ECO móde, vozidlo nie je vôbec mdlé. Pokiaľ sa dostaví správna cesta a chuť si “zablbnúť”, je k dispozícii mód SPORT. Mód NORMAL tak trochu stráca na svojom zmysle, lebo povedzme si, čo je normálne? Pri hybride chceme jazdiť ekonomicky, preto sme si ho primárne kupovali, všakže, takže toto je normálny modus operandi. Isto, v niektorých aplikáciách je ECO mód letargickou katastrofou, ale tu nie!
Po výstrednej 10. generácii nám Honda naservírovala relatívne konzervatívny obal, oklieštený od výstredností, ale stále je to zapamätateľný a ľahko rozlíšiteľný tvar. A hlavne je to nízky “tvar”, výška vozidla je 1 408 mm (svetlá výška 128 mm), čo je krajne netradičné v dnešnej dobe, keď sa všetci snažia vyzerať väčšie, ako to robia naježené zvieratá v ohrození. Z fotiek to nie je zjavné, ale pri podrobnom skúmaní sme narazili na zaujímavé riešenie predných svetlometov, ktoré sú sčasti vtlačené dnu s previsom kapoty nad nimi. Ďalším takým “svetelným” prvkom je zadná jednoliata grafika svetiel, stredný pruh má logicky funkciu brzdového svetla.
K interiéru sme natočili aj krátke autentické video na našom YT kanáli (Revrats Media), v ktorom zaznel výraz “minimalistická elegancia”, na ktorom trváme. Hlavný motív palubnej dosky vo forme včelieho plástu s integrovanými páčkami na ovládanie výduchov klimatizácie je obklopený čiernym lesklým lakom, našťastie je to zóna, kde mastné prsty posádky nemajú čo robiť. Budíky sú polodigitálne, ľavú stranu tvorí informačný displej, pravú klasický ciferník. Toto však platí len do strednej výbavy SPORT, ktorú sme mali k dispozícii, vyššia ADVANCE má budíky celodigitálne. Trochu nepatrične pôsobia obyčajné sedačky s jednoduchým motívom a krátkymi sedákmi (v danej výbave v polokoženom prevedení, ale s látkovou nadvládou). Po pokarhaní prichádza pochvala, Civic si dlhodobo medzigeneračne drží vysoký štandard objemu batožinového priestoru, 410 litrov je plne dostatočná hodnota aj tentoraz.
Honda Civic v novej generácii prekvapila, čo sa týka nášho trhu, na začiatku mierne negatívne, keďže sa bude predávať iba v jednej hybridnej motorizácii s automatickou prevodovkou s relatívne vyššou cenovkou (ELEGANCE začína na 29 890,-, SPORT na 30 990,- a ADVANCE 34 490,-). Tento model nebol nikdy úplne ľudovým vozidlom, ale tentoraz už naozaj nie. Celé to však dáva zmysel a po následnom osvietení sa prekvapenie preklopí do pozitívnej fázy. Dobre vybavený hybrid, ktorý si nevyžaduje pridruženú otravnú réžiu, funguje hladko a jazdí skvelo, nemôže byť lacný, ani nikde u konkurencie nie je. Ako sa hovorí v inzerátoch, vodič iba nasadne a jazdí, o pohon je postarané. Za nás to je, pointu sme odstrelili už na začiatku, najlepšie fungujúci hybrid.