TEST Honda CB500X – Strážca poriadku

Ako sa tak preplietam medzi autami, v krátkom rukáve iba s rukavicami, podo mnou masívna biela nádrž, predo mnou chrániace plexi a modrý digitálny display, nechtiac sa mi vynorí v hlave video brazílskeho policajta na motorke uháňajúceho mestom…

Moderné motorky

Každá moderná motorka má svoju cieľovú skupinu zákazníkov. Výrobcovia veľmi dobre vedia, čo tí ktorí motorkári chcú a to im aj servírujú. Hocikto, kto si myslí, že moderné motorky sú hnoj a nemajú zákazníkov, môže nostalgicky jazdiť na svojej dvadsaťročnej micinke a keď mu o ďalších 10 rokov zhrdzavie, bude tak akurát plakať do vankúša, pretože moderné sa mu nepáčia a nebude si mať čo kúpiť. No a pre nás ostatných sú tu nové mašiny, z ktorých si môžeme vyberať.

Enduro, mestské enduro

Ja osobne mám rád naháče a nepohrdnem ani jazdou na peknom superšporte. S endurami (či klasickými alebo cestnými) veľa skúsenosti nemám, okrem tých pár pojazdení pre RevRats (parádna jazda na Afrika Twin – Africké dobrodružstvo či nezabudnuteľný výlet do Chorvátska na Versyse – Summer of 1509). Preto som si pri plánovaní moto-testov na tento rok vyhliadol novú Hondu CB500X (“mestské enduro”) ako oddychovku, vhodnú na teplé letné dni, šortky a krátke rukávy.

“Mestské enduro”. “Dobyvateľ mestskej džungle”. No, marketingové heslá na webe výrobcu mi moc nepomáhajú pri spoznaní tohto stroja, tak radšej vypínam počítač, idem do Hondy, aby som prevzal stroj, ktorý má vraj pomôcť dobyť mestskú džungľu. Držte palce, aby som sa v tej džungli nestratil.

Masívny drobec

Mašinka je zvonku pekná. Napriek tomu, že je to “iba” päťstovka, vyzerá masívne, s poriadnymi kolesami a robustným vzhľadom, ktorý budí rešpekt. Motorka má full LED svetlá, čo by v dnešej dobe mohol byť už štandard pre každú mašinu. Zvody výfuku idú na pravú stranu motorky, majú plastový chránič na spodnej strane (neviem či má chrániť výfuk pred terénom alebo jazdca pred výfukom) a končia parádnou dvojkoncovkou. Nejde o žiadne “šumítko”, skôr vyzerá ako mladšia sestra veľkej Afrika Twin. Hneď na začiatok musím povedať dôležitú informáciu – Honda CB500X má 35 kW, čo znamená, že si túto mašinku môžu užiť aj mlaďasi s A2 vodičákom.

S touto informáciou sadám na motorku a očakávam vcelku nudný týždeň plný “mestského dobrodružstva” ako mi sľubuje reklamný slogan. Štartujem, radový dvojvalec zachrapčí charakteristickým zvukom “dvojhrnku”, kopem jednotku, otočím plynom a výfuk hlasným rapotom oznamuje, že vyrážam do mesta. Zvuk je teda celkom hlasný, divím sa a pridávam. Sviňka podo mnou zrýchľuje hravo a agilne. Waaaau, toto som fakt od “šušňáckej” motorky nečakal! CBX-ku som preberal v pracovný deň v poobedných hodinách, a tak sú cesty relatívne plné, tak chtiac nechtiac sa musím trošku prepletať dopravou… Natočím panvu, pohnem ťažiskom a motorečka ide kam chcem. Ľahučká, ovládateľná jednou rukou (dvoma je to samozrejme lepšie), s vysokým posedom a zábavným zrýchlením ma začína strašne baviť. Motor s výfukom vrrrrapocú v súhre zvukov, v kombinácii s robustným vzhľadom to funguje parádne a autá uhýbajú oveľa viac, ako obyčajnému naháčovi.

Mestská šelma

Ako sa tak preplietam medzi autami, v krátkom rukáve iba s rukavicami, podo mnou masívna biela nádrž, predo mnou chrániace plexi a modrý digitálny display, nechtiac sa mi vynorí v hlave video brazílskeho policajta na motorke uháňajúceho mestom. A vtedy mi to docvakne. Toto JE motorka do mestskej džungle, marketing nemarketing. Nebojím sa s ňou vybehnúť na obrubník, prejsť čo to po tráve, slalomovať v doprave s krásnym zrýchlením a zvukom, ktorý si tvorí rešpekt. Nebojí sa ľahkého terénu, na asfalte je šikovná. Vysmiaty parkujem a teším sa na dlhšiu cestu mimo mesta, nech ju spoznám aj na okreskách a popri tom jej spravíme nejaké pekné fotky v prostredí, ktoré si Honda CB500X zaslúži.

Diaľnice nechce

Tak, a okresky aj s diaľnicou sú za mnou. Musím povedať, že tu už bolo cítiť, že to nie je žiadna výkonná ani cestovná mašina. Tak ako má CBXka v meste navrch, na okreskách ešte ako tak stíha (v rámci zákonnej 90-ky je to úplne v poriadku), no na diaľnici to je už horšie. Od 120-130 km/h zrýchľuje nie veľmi ochotne, tu sa už prejavuje obmedzený výkon motoru. No a jazda v ešte vyšších rýchlostiach je vyslovene nepohodlná, motorku trasie, na zadnom kolese pod riťou cítiť vlnenie a vôbec, jazdec má pocit, že na toto naozaj nebola táto mestská šelmička stavaná.

Ľahký terén môže

OK, diaľnice teda nemá rada. Veď aj vyzerá celkom terénne, tak sme sa rozhodli, že ju nafotíme na peknej offroad dráhe. CB500X má rada prímestský terén, zvládne aj cestu lesom a poľom vďaka svetlej výške, veľkému prednému kolesu, odpruženiu a dobrým pneumatikám. No na crossovú trať s ňou radšej nechoďte. Nie som žiaden endurák, ale keď som už stál na tej kopcovitej trati, chcel som si to vyskúšať. Rovinky, nerovnosti, jamy, blato a vlnenia som dával v pohode, ale keď mi na prvom prudkom kopci plexi skoro obilo hlavu, tak som to ďalej neskúšal.

Strážca poriadku

Nebude to motorka pre každého, ani pre jazdcov s vyhraneným jazdením. No okrem začínajúceho motorkára, ktorý ocení číslo 35 kW v techničáku a túži po takomto mestsko-okresko-terénnom stroji si viem prestaviť ešte jedného cieľového zákazníka Hondy CB500X. Mestský policajt. Nie ten pupkatý montér papúč a vyberač parkovného ako ho všetci máme zafixovaného, ale ten, ktorý pomáha a chráni, naháňa zlodejov motoriek v metropoliach a stráži poriadok v horúcich slumoch veľkomesta.

Mohlo by sa vám páčiť