TEST Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Active – Rodina je základ

Ford mal ešte nedávno v ponuke pre rodiny viacero možností, ako sa s menšou či väčšou časťou domácnosti prepraviť na dovolenku, chatu alebo za športom. Focus kombi, väčšie Mondeo kombi alebo S-Max, či Galaxy. Skoro všetky spomínané modely to však už majú za sebou. Ford však rozšíril svoju ponuku úžitkových modelov a tie najvhodnejšie z nich pretvoril z pracantov na rodinné klenoty. Môže byť auto so základmi v malej dodávke klenotom? Z pohľadu priestoru rozhodne. Práve táto koncepcia ponúka na pomerne malom pôdoryse bohatú priestorovú ponuku takmer vo všetkých smeroch. Našťastie, len samotný priestor však nie je jediným lákadlom Tournea Courier.

Popravde, tých rodinných modelov s úžitkovým pozadím má Ford v ponuke viac. Okrem Tournea Courier je v ponuke aj podobne veľký Ford Tourneo Connect. Ten je však založený na spoločných základoch s Volkswagenom a je poňatý viac úžitkovejšie. Zatiaľ čo Courier má na dĺžku 4343 mm a medzi nápravami by ste mu namerali 2692 mm, Connect má rázvor náprav 2755 mm a na dĺžku je väčší o necelých 16 cm. Rozdiel je aj v ponuke motorov. Rodinný Courier je v ponuke výhradne s litrovým EcoBoostom, zato na výber s manuálom aj automatom. V úžitkovejšom Connecte si viete síce vybrať spomedzi dvoch motorov a dostať aj naftu (1.5 EcoBoost s výkonom 114 k a 2.0 TDCi EcoBlue s výkonom 102 k), no ani v jednom prípade si neviete priplatiť za automat. To by sme mali základné rozdiely pre tabuľkových teoretikov, teraz hoďte oko na fotky a pozrite si, ako Courier vyzerá. V tej zelenej farbe v kombinácii s bielou strechou a čiernymi detailmi rozhodne boduje na prvý pohľad. A atraktivitu mu pridáva aj výbava Active, ktorá prihodila plastové lemy blatníkov a leštené sedemnástky. Moc to nepreženiem, keď poviem, že v tejto konfigurácii pôsobí Tourneo Courier ako vzdialený príbuzný Defenderu a oplýva celkom dobrodružným charakterom. A rozhodne si to nemyslím sám. Vzhľadom pútal pozornosť takmer všade, kam som s ním prišiel, čo je u auta tejto kategórie dosť nezvyk. Neraz sa stalo, že si ho na pracovnom stretnutí alebo len tak na parkovisku chceli pozrieť z bližšia, či sa len tak za ním otočili na ulici. 

Poďme dnu. A rovno k tomu, čo je v tejto triede najväčším lákadlom. Toľko omieľaný priestor. Za zadnými sedadlami čaká 570 litrov, po zaprataní až po strop dokonca až 1188 litrov. Pre prípad sťahovania celej domácnosti sú v zálohe ešte sklápateľné operadlá zadných sedadiel v pomere 60:40. Samotný batožinový priestor je tak dostatočne obrovský a s viacerými odkladacími priestormi a skrinkami. Trocha nepraktickým mi však v ňom prišlo umiestenie háčikov na zavesenie tašiek, ktoré sú veľmi blízko piatych dverí a plná nákupná taška tak trocha zavadzia pri ich zatváraní. A keď sme už pri tom, pomerne veľké piate dvere potrebujú na svoje otvorenie trocha viac priestoru, človek sa tiež musí mať kam uhnúť a pri zatváraní to zas chce dostatok švihu a razancie. Vyvažujú to však praktické zadné, posuvné dvere na oboch stranách. Prístup na zadné sedadlá je tak oproti bežným kombi a SUV bezkonkurenčný ako pri nastupovaní, tak aj napríklad pri manipulácii s deťmi a detskými sedačkami. Mimochodom, tie na zadných sedadlách ukotvíte dve. K dokonalosti prístupu do auta tak chýbal už len bezkľúčový vstup.

Aj v tejto triede sa už interiéry postupne zbavujú klasických tlačidiel a prechádzajú na displeje. Tourneo Courier si našťastie aspoň na volante ponecháva klasické, tlačidlové ovládanie hlasitosti alebo tempomatu. Zo stredového panela sa klasické ovládače pomaly vytrácajú aj tu a viaceré zvyšné funkcie a asistenti sa ovládajú cez dotykový displej. Našťastie, k najpoužívanejším (alebo najotravnejším) funkciám a asistentom sa viete dostať cez jedno tlačidlo na rýchly vstup do prednastaveného menu, kde sa dá pomerne rýchlo deaktivovať napríklad systém štart-stop a cez dva kliky aj to otravné upozorňovanie na prekročenie rýchlostného limitu. 

Dokáže však Tourneo Courier s pomerne rozmernou karosériou a len trojvalcom pod kapotou rýchlostné limity vôbec prekračovať? Jasné, teraz trocha preháňam. Litrový trojvalec disponuje 125 k, 200 Nm a stovku pokorí za 11 s. Na papieri to tak vyzerá postačujúco a v prípade prázdneho auta to tak pôsobí aj spoza volantu. Motor je príjemne kultivovaný, s basovejším zvukovým prejavom a vynikajúco si rozumie s automatom. Celkovo sa mi spolupráca motora s prevodovkou veľmi pozdávala. Limity tohto pohonu sa začínajú prejavovať až s vyššou diaľničnou rýchlosťou. Jednak trocha viac decibelmi od obtekajúceho vzduchu okolo vyššej karosérie, ale už aj potrebou si napríklad pri tempomatových 140 km/h podraďovať, aby auto udržalo tempo. Nie je to beznádejné, no absenciu objemu a výkonu je už pri týchto tempách trocha cítiť. A prejavuje sa to aj na vyššej spotrebe. Celkovo diaľničné tempo alebo krátke mestské trasy vedia spotrebu vyhnať cez 8 litrov, čo je aj o dva litre viac, ako s Tourneom Courier viete jazdiť mimo mesta a nižšími rýchlosťami. Pohľad na spotrebu a dynamiku tak dosť ovplyvňuje fakt, ako auto chcete využívať. Ako rodinný dostavník po meste a na výlety nebude mať najmenší problém. Ako pravidelne naložený pracant na dlhé diaľničné presuny, tam si už budete priať možnosť zvoliť diesel. Mne Tourneo Courier za výlet vo dvojici a s bicyklami vystavil na trase do Tatier a späť účet v priemere 7,7 litra na 100 km.    

Je to Ford a tak je na mieste aj v tomto prípade otázka, čo podvozok. Neklamme si, ako klasické rodinné kombi to nebude. Ovládanie i prejav podvozku je však rozhodne príjemnejší, ako som čakal. Príjemne tuhšie riadenie, pomerne ostré brzdy a samotný podvozok je dobre utlmený, neodskakuje a celkom schopne pohlcuje nerovnosti pocitovo i akusticky. Na tento typ auta je to slušný podvozok, ktorý nerobí Fordu hanbu. 

Tourneo Courier rozhodne neurobí hanbu ani vám. Okrem vyššie popísaného zároveň ponúka takmer všetko, na čo si v rodinnom aute spomeniete. Bezdrôtové nabíjanie telefónu, bezdrôtový Android Auto/Apply CarPlay, vyhrievané sedadlá, volant i čelné sklo, adaptívny tempomat, parkovaciu kameru, aplikáciu FordPass Connect na diaľkové ovládanie a zobrazovanie vybraných funkcií vozidla cez telefón a všetku bezpečnostnú výbavu (žiaľ, aj tú otravnú), na ktorú si spomeniete. A ako bonus k tomu obrovský priestor, variabilitu a praktickosť, ktorú vám bežné kombi ani SUV ponúknuť nevedia. S automatom a vo výbave Active ho dostanete za 26-tisíc a Ford vám k nemu pribalí záruku 5 rokov alebo 150-tisíc kilometrov. Pre rodinu férová ponuka.

Mohlo by sa vám páčiť