Lesník. Tak znie v preklade názov tohto malého monštra z dielne automobilky s modrým oválom v logu. Lenže „lesník“ mi príde veľmi decentné pomenovanie pre tento konkrétny testovací kúsok, ktorý nájde v pracovnom svete naozaj široké využitie. Ford Ranger je úžitkový pickup, ktorý (v našom prípade) mal obuté namiesto mestských mokasíniek poriadne off-roadové baganče. Vďaka tomu som sa za volantom cítil ako taký malý tučný Američan, ktorý si to šinie z mesta domov na farmu s bandaskami piva a brokovnicou na korbe. Proste totál hillybilly life.
Nie je to síce Raport s osemvalcom pod kapotou, ale aj tak je 5,4 metra dlhá obluda hodná rešpektu. Vysoko posadená kabína tiež dodáva pocit sily na ceste a keď k tomu prirátate off-roadové obutie a netradičný 5-valcový naftový 3,2-liter, ktorý má mohutný zvuk, razom máte pocit, že ten jeden pruh vám nestačí a čože vám ostatní tak strašne zavadzajú. Jazdiť (a parkovať) Rangerom po meste je občas starosť. Na druhú stranu, nejaké obrubníky, výmoly či iné mestské nerovnosti, ktoré obyčajne zakillujú malé mestské vozítka, vás vôbec nemusia trápiť. Auto si trošku vyhupne a prekážku máte za sebou. Vďaka tomu som sa opäť raz cítil ako bezohľadný americký hipisák v pickupe, ktorý namiesto cúvania a manévrovania jednoducho radšej prejde cez trávu, kríky, obrubníky a zrazu sa ocitne na ceste. Priznám sa, v kútiku duše ma to troška bavilo.
Navyše, ohučaný masívny päťvalec bol solídnym „pozoooor“ faktorom pre všetkých okolo mňa, ktorí sa rozhodli nerešpektovať rozmery tohto auta. Keď motoru doprajete dostatočné množstvo nafty a vzduchu, dokáže sa tento slon dostať na hodnoty 200 koní a 470 Nm. Vyše dvojtonová hmotnosť v spojení s rozmermi však dá trochu zabrať peňaženke. Bežný Ranger sa hýbe v rozmedzí 9 až 12 litrov na sto kilometrov, off-roadové gumy však pridávajú na spotrebe, a tak sa s týmito pneu dostanete ľahko na hodnoty pohybujúce sa v rozmedzí 12 až 15 litrov v závislosti od zaťaženia auta.
Hoci je Ranger zvonka drsný pracant, zvnútra je to stredne pokročilý IT-čkár. Automatická šesťstupňová prevodovka prispeje ku komfortu, pribudlo však aj mnoho ďalších užitočných technológií. Predovšetkým je to infotainment systém SYNC 3 s polodigitálnym prístrojovým panelom po stranách hlavného budíku. Na palube tiež môžete mať funkcie známe skôr z osobných modelov, ako napr. adaptívny tempomat, čítanie a rozpoznávanie značiek alebo automatické dobrzďovanie. Celkovo musím interiér pochváliť za to, že vyzerá veľmi civilne a hodnotne. Vďaka tomu sa aj tvrdí pracanti môžu cítiť komfortne a využívať pickup aj počas bežných dní.
Primárne je však Ranger stvorený na prácu a tú si plní príkladne. Brodiť sa dokáže až do výšky 80 cm, odvezie cez 1 200 kg na korbe a utiahne aj príves s maximálnou hmotnosťou 3,5 tony. Ak sa teda chystáte nosiť štvorkolku či motorku do lesa, potrebujete ex-manželke z pomsty vytrhnúť prednú stenu na vašom niekdajšom spoločnom dome, alebo jednoducho chcete vypnúť a vychutnať s kamošmi pifko na korbe niekde na kopci pri západe slnka, Ranger splní vaše očakávania na jednotku.