TEST Ford Puma 1.0 EcoBoost ST-Line – Nemala by sa u nás premnožiť radšej Puma?
- Od Lukáš
Ford Puma. Mal som ho pred pár rokmi na test a zanechal vo mne v celku dobré pocity. Po rokoch medzi fanúšikmi značky pominulo neopodstatnené rozhorčenie nad použitím mena pre kompaktné SUV, ktoré kedysi patrilo malému kupé. Čo na tom, že obidva rovnomenné modely boli postavené na základoch Fiesty. Pre mňa bola usadnutie do Pumy po dlhšej dobe usadnutie do Fordu a oživilo to vo mne spomienky, spájajúce sa s vlastníctvom viacerých Fordov.
Stačí totiž naozaj len zopár kilometrov a hneď viete, že to je Ford. Podľa toho, ako sa to auto nesie na ceste, ako reaguje a proste celkovo funguje. Po dlhšej dobe som si oživil ten dobre známy pocit z dobre fungujúceho podvozku Fordu. A to je Puma postavená na pomerne jednoduchých základoch Fiesty, žiadne zložité nápravy a zavesenia. Vo Forde vyladia do takmer dokonalosti asi hocijaký základ, na ktorom stavajú svoj model. A teraz nejde ani tak o to, že by to auto jazdilo výborne, keď sa ženiete po zakrútených okreskách. Ono to funguje aj v meste. V Pume si nepoviete, že podvozok odskakuje alebo že aj pomerne veľké kolesá na nerovnostiach dupocú ako u niektorých nemeckých koncernových modelov. Reakcie na volant, ochota a reakcie podvozku a na druhej strane slušné tlmenie nerovností a akustická pohoda aj na dlhšie cesty. Puma je síce menší, nazvime ho mestský crossover, jej schopný podvozok však z nej robí auto kompetentné aj na pohodlné diaľkové cestovanie. Podvozok Pumy pôsobí dospelým dojmom a zároveň vie byť hraví a schopný na akomkoľvek povrchu. Proste Ford.
Univerzálnou voľbou ju robí aj kombinácia motora a prevodovky. V tomto konkrétnom kuse bolo to najlepšie, čo si viete v Pume dopriať. Oceneniami opradený litrový 3-valec sa pýši výkonom až 155 koní, ktoré dopĺňa 240 Nm. Samotný spaľovací motor ich produkuje 190, no mild hybridná technológia pridáva ďalších 50 Nm a vhodne dopĺňa nástup plniaceho tlaku turbodúchadla pri rozbehoch a zrýchľovaní. K tomu si pridajte pohotový, 7-stupňový automat a k schopnému podvozku máte do tandemu aj dynamický pohon. Litrový 3-valec predvádza na svoju veľkosť naozaj výbornú dynamiku, najmä nad 4000 ot./min. príjemne tlačí vpred a vo vysokých otáčkach prechádza do zvukovo pomerne dravého prejavu. Aj vďaka pomerne nízkej hmotnosti len 1280 kg sa s ním Puma dostane na obligátnu stovku pod 9 sekúnd. Dvojspojkový automat si s motorom vynikajúco rozumie. Nie je síce možnosť voliť prevodové stupne manuálne, no režim Sport v prípade potreby popoženie radenie k trocha dynamickejšej práci. Pamätám si, že jednou z výhrad pri teste pred rokmi bolo práve zladenie manuálnej prevodovky s motorom pri rozbiehaní sa. V nízkych otáčkach vedel motor pri rozbiehaní pôsobiť pomerne hrubým dojmom. S automatom však na akúkoľvek nekultivovanosť pri rozbehu zabudnite a choďte do neho. Bežne sa s touto kombináciou v Pume dá jazdiť okolo 6 litrov, na diaľnici sa rozumným tempom vojdete bez problémov pod 7 litrov.
Čo sa priestoru týka, oproti Fieste je Puma rozhodne priestrannejšia, ale úplné zázraky v priestrannosti najmä vzadu zas pochopiteľne nečakajte. Na pomery triedy je to však slušný štandard. Batožinový priestor je zato na pomyselnom vrchole v segmente. Jeho celkový objem je až 456 litrov. V tom je zarátaný aj 80 litrový, tzv. Megabox pod podlahou. Jednak je pomerne hlboký a dovolí tak v kufri prevážať aj vyššie predmety, je však vybavený aj výpustom, takže ho môžete smelo napustiť vodou a previezť v ňom domov z obchodu napríklad vianočného kapra. Alebo doňho hodiť zablatenú obuv. Viete ho totiž jednoducho vyčistiť tečúcou vodou.
Čo robí momentálne Pumu lákavou ponukou je však okrem výborného podvozku a pohonnej jednotky aj edícia Vivid Ruby. Ford do nej vtesnal za zvýhodnenú cenu výbavy na prasknutie. Parkovací asistent, inteligentný tempomat s prispôsobením rýchlosti, detekcia vozidiel v mŕtvom uhle, vyhrievané čelné okno, sedadlá i volant, audio Bang & Olufsen s 10 reproduktormi, bezdrôtové nabíjanie telefónu, vzdialené ovládanie vozidla cez aplikáciu, hlasové ovládanie, Apple CarPlay a Android Auto, polokožené čalúnenie, Pre-Collision Assist, 4 jazdné režimy, športovejšie nastavený podvozok alebo 18 palcové disky. Za príplatok 940 eur malo auto už len LED predné svetlomety. K tomu v tejto výbave zaujímavá farba Berry Red a ST-line optický paket karosérie, ktoré robia Pumu ešte vizuálne pútavejšou. Tak ako pred vami stojí na fotkách si za ňu vo Forde účtujú 30 530 eur s daňou. To je za tak bohatú výbavu, výborné jazdné vlastnosti a relatívne silný motor s automatom na dnešné časy dosť férová ponuka pri pohľade na konkurenciu. K tomu vám pridajú záruku 5 rokov alebo 120-tisíc kilometrov. Pre nás by však v tejto triede aj tak zostával najhlavnejším dôvodom pre kúpu Pumy jej schopný podvozok. Až potom fakt, že dobre vyzerá a je vybavená na prasknutie. V takejto forme by sme sa nečudovali, keby sa u nás namiesto medveďov premnožili Pumy.