TEST Ford Grand Tourneo Connect Active 2.0 EcoBlue – V jednoduchosti je krása

Asi by bolo namieste napísať klasicky smutný príbeh o tom, ako kedysi MPV verne slúžili veľkým rodinám. Ale čo bolo, bolo, osobne nemám rád tieto “vyplakávačky”. Ja verím, že svet ide dopredu, ponuka odráža všeobecné technologické možnosti a dopyt po danom produkte. Takže ak tu máme MPV z úžitkového auta (v tomto prípade Tourneo zdiela platformu s modelom Volkswagen Caddy), je to v poriadku. Otázka zostáva stále rovnaká:”Poslúži tento model dostatočne svojmu účelu?”

Úžitkové vozidlá majú jednu nespornú výhodu z pohľadu testovania oproti napríklad hatchbackom. Ich vzhľad sa nehodnotí prísnym metrom. Má to kolesá? Má. Dvere? Má. Okej, tak potom je to v poriadku. Napriek tomu poteší, ak je auto zabalené do pekného modrého metalického laku Boundless. Ani nenalakované plasty z dobrodružného stupňa výbavy Active nepôsobia rušivo. Trochu sa pozastavím pri dverách kufra, ktorého veľkú časť tvorí okno. Sú enormné, škoda, že sa neotvárajú automaticky. Najlepšou časťou, ktorá ale už nezapadá do dizajnovej definície, ale do úžitkovej, sú bočné výsuvné zadné dvere. Kto zažil, pochopí, aký to je veľký pomocník. Zaujímavým javom je, že okná na nich sa nedajú vysúvať, iba jemne povyklopiť, čo je škoda (aj to len za príplatok). Jednu výhodu ale toto riešenie bezosporu má, deti nemôžu sťahovať hore-dole okno počas jazdy a tým znervózňovať vodiča.

Vnútorný priestor sa nesie v duchu odkladania všetkého všade. Dominujú tu odkladacie priestory vo dverách, na stredovej konzole, ale najviac cool je ten veľký na strope. Áno, presne toto očakávame od užitočného auta. Grand v názve znamená natiahnutie karosérie do dĺžky, čo sa prejavilo aj pridaním 215 milimetrov k rázvoru (výsledná hodnota je 2970 mmm), toto nevyhnutne zväčšuje životný priestor posádky. Zmestí sa sem sedem osôb, tretí rad sedadiel sa dá ľahko vymontovať (dokonca aj druhý) a razom je zo 650 litrového objemu batožinového priestoru až 1720 litrový. Aby som trochu tlmil radosť z čísel, tieto hodnoty sú veľkorysé aj kvôli veľkej výške stropu. Na druhej strane, aj po zložení si ružových okuliarov je tu miesta pre batožiny viac ako dostatok.

Z pohľadu ergonómie tu nečíhajú žiadne výstrednosti, či nebodaj prekvapenia, Analógovým budíkom (Caddy má digitálne) sekundárne veľký 8-palcový displej infotainmentu (za príplatok je aj ešte väčší), ktorý pohodlne združuje v sebe rôzne ovládacie prvky, klasickými tlačidlami sa tu veľa ovládať nedá (dá sa vyvolať napríklad obrazovka klimatizácie). Plasty sú, prirodzene, tvrdšie, ale to spomínam len preto, lebo som to už dávno v nejakej recenzii nespomenul, pri tomto type vozidla sa to môže taktne vynechať. Najdôležitejším odkazom, ktorý mi interiér odovzdal bolo to, že je maximálne efektívny a prehľadný, čo je veľmi osviežujúce. Tempomat nájdem na volante, volič sedemstupňovej automatickej prevodovky je po pravej ruke, klímu si naklikám a viacej ani bežne nepotrebujem.

Pohonná jednotka je na prvý pohľad kontroverzná, na druhý racionálna. Kontroverzná preto, lebo tento druh vozidla nebýva dokonale odhlučnený, takže ak niekto nemá rád rapotanie naftového dvojlitra EcoBlue, môže si ešte vybrať benzínový EcoBoost. Väčšiu hmotnosť (prevádzková hmotnosť je 1700+ kg) však tento druh pohonnej jednotky utiahne a nevypýta si extrémne veľa paliva. S maximálnym výkonom 90 kW a krútiacim momentom 320 Nm v spolupráci s automatom to nevyzerá na diaľničnú stíhačku, ale dynamika v legálnych rýchlostiach je úplne dostačujúca. Na konci 700 kilometrového testovacieho cyklu sa priemerná spotreba ustálila na 6.8 l / 100 km, išlo sa do mesta i po diaľnici, teda kombinovalo sa úplne všetko, simulujúc bežný život spotrebiteľa.

Pokiaľ by niekomu chýbal pohon všetkých kolies, tak bude musieť oželieť automatickú prevodovku. Nie je veľa reálnych situácii, kedy je tento druh pohonu úplne nevyhnutný, takže to nie je handicap. Trochu kontroverzie môže vyvolať cena testovacieho modelu 42 492,- (s DPH), ale okrem bezkľúčového vstupu tam bolo hádam všetko (dvojzónová automatická klimatizácia, vyhrievané čelné sklo, vyhrievaný volant, Inteligentný adaptívny tempomat, systém rozpoznávania dopravných značiek, auto-funkcia zapnutia svetlometov + dažďový senzor, systém podpory brzdenia v núdzových situáciách, parkovací asistent so snímačmi vpredu aj vzadu aj s kamerou). 

Napriek tomu, že na začiatku som spomenul, že MPV a úžitkovejšie vozidlá nehodnotíme podľa vizuálnej krásy, tak pokiaľ povestným jazýčkom na váhach má byť práve tento atribút, Ford Tourneo Connect je zaujímavejší ako jeho brat Caddy od Volkswagenu, ten je totiž trochu nudnejší. Potom sú tu ešte deti. Tie moje si pochvaľovali veľké sklenené plochy spolu s vyšším posedom. V živote nevideli toľko z krajiny počas testovania ako teraz. A čo všetko by sme nespravili pre naše ratolesti…

Mohlo by sa vám páčiť