TEST Ford Focus Active 1.5 EcoBoost – Klame telom

Trend SUV-čiek je natoľko silný, že keď v rodine kupujete bežné auto, automaticky padá voľba na mestské crossovery či mohutné päť až sedemmiestne monštrá. Marketing automobiliek nás presvedčil, že ich úžitkovosť je svetaborná. Sú vysoké, prejdú všade, majú dostatok miesta na naloženie rodiny a nákupu a väčšinou majú pod kapotou úsporný motor. Sčasti pravda, sčasti klamstvo. Po prvé, o úspornosti niektorých SUV-čiek by sme sa mohli baviť celý deň. A niekedy aj o ich úžitkovosti… A vlastne, niekedy aj o dostatku miesta (spomeňte si na rôzne odvážne „kupé“ tvary). Mnohí z nás však zabúdajú na kategóriu, ktorá bola svojho času veľmi populárna a dnes na ňu ľudia trocha (neprávom) zabúdajú. Áno, sú to oplastované zdvihnuté kombíky.

Jedným z nich je aj Focus vo výbave Active, ktorá ho dvíha k nebesám o 30 mm na prednej náprave a o 34 mm na zadnej náprave s nezávislym zaesením. Celkovo sa tak svetlá výška pri nenaloženom aute pohybuje na úrovni spomínaných SUV-čiek. V reči čísel je to 163 milimetrov, čo je slušná porcia na predĺžený hatchback. Prepáčte mi moju strohosť, ale ak si chcete o Focuse čítať viac, pozrite si našu staršiu recenziu. V tejto sa skúsim zamerať práve na výhody verzie Active.

Oplastované telo Focusu Active teda okrem dvihnutého tlmenia nijak inak nepomáha zdolať terén. Zabudnite na pohon všetkých štyroch kolies. Zdolávač tatranských zasnežených ciest to nebude, ale aspoň sa o to posnaží jazdnými režimami, ktorými ho Ford vybavil. Na výber máte okrem komfortného, normálneho a športového režimu aj režim Slipery pre klzký povrch a Trail pre sypký povrch (piesok, štrk). Ako sa ale predokolka popasuje s týmito výzvami som nemal šancu odskúšať, keďže Focus som testoval v jednom z najsuchších týždňov za posledné desaťročie. Kukuričným poľom neďaleko vodného diela pri Kráľovej nad Váhom sa však statočne predral a popadané klásky drvil svojimi pneumatikami ľavou zadnou. Focus sa tiež gúľal aj udupanými popieskovanými cestami s hlbokými výmoľmi v okolí povodia Váhu a bez problémov sa vyštveral aj hore násypom určeným na zastavenie rozvodnenej rieky. Potrebujete od auta viac? Osobne si myslím, že nie…

V tejto kategórii je tiež dôležitý priestor, všakže? Vo vnútri je ho na túto triedu veľkoryso veľa a kufor v kombíku vôbec nezaostáva. Narvete doň 1 653 litrov niečoho… Napríklad, vzduchu, vody, koláčov, obedárov, kočárov, nákupu z Ikei či psa v klietke. A to je dosť, či? A aby vás Ford odbremenil, napríklad, keď okolo vás džavoce päť detí a labrador zatiaľ čo vy sa snažíte napakovať do kufra gril, môžete si ľahko dopomôcť k otvoreniu kufra gestom symbolického kompnutia pod zadný nárazník. Pozor, nie že do nárazníka budete fyzicky kopať, má to byť iba „a-ko-že“.

O komfort v interiéri pri zdolávaní mestských a mimomestských prekážok sa stará nový adaptívny tempomat s udržiavaním v pruhoch a s rozpoznávaním značiek, čo značne pomôže pri dodržiavaní zákonom povolených limitov, pokiaľ si nie ste istý ako rýchlo máte ísť. Stop & Go systém tiež zabrzdí a auto rozbehne z nuly, takže šoférovanie je o to jednoduchšie. Príjemným doplnkom v našom prípade bol audiosystém Bang & Olufsen, ktorý sa všemožne snažil napodobniť môj spev, a musím uznať, že sa s mojimi obľúbenými skladbami popasoval oveľa lepšie. Najmä tie hlbšie basy dáva lepšie ako moje vibrujúce líca. Čo už, mám čo doháňať.

V aute sa tiež nachádza nový infotainment systém SYNC 3, s ktorým si „můžete promluvit“ a diktovať si tak napríklad kam vás má auto odnavigovať či s čím vám má poradiť. Systém funguje slušne a rozpozná aj nejaké tie slovenské frázy či poslovenčenú Češtinu. Čo ma brutálne štvalo, bol systém notifikácií, ktorý SYNC 3 používa. Každé upozornenie, ktoré vás pred niečim varuje, musíte manuálne odkliknúť, čo znamená, že sa musíte zasústrediť na infotainment systém na zlomok sekundy. Ono by to nebolo také zlé, ale ak si napríklad nabíjate mobil bezdrôtovo v šuflíčku na to určenom (ktorý je mimochodom priveľký), tak pri každom vychýlení sa mobilu vás systém upozorní, že sa mobil prestal nabíjať. Bum, hláška cez celú obrazovu, ktorá zakryje pokyny z navigácie, navyše ktorú musíte zakaždým odkliknúť. To snáď musel navrhovať nejaký „yntelygent“.

Na začiatku testu som spomínal úspornosť. Pod kapotou „aktívnej“ verzie Focusu som mal 1,5-litrový benzínový trojvalec EcoBoost, ktorý má 150 koní a 240 Nm krútiaceho momentu. V spojení s osemstupňovou automatickou prevodovkou je to vynikajúce duo, ktoré vás nezničí finančne a zároveň postačí na to, aby ste komfortne obehli okolidúce slimáky. V prípade, že si chcete trocha švihnúť je tu športový režim, ktorý nekvaltuje tak často a otáčky drží dlhšie, optimálny je však režim „normal“, s ktorým sa s Focusom Active dá jazdiť kombinovane za znesiteľných 8 litrov na sto.

I keď som bol prv skeptický, keď som si preberal oplastovaný Focus s predným náhonom, počas týždňa som tomu autu došiel celkom na chuť. Dobrý podvozok, ktorý Ford vie robiť, v spojení s užitočnými a komfortnými vlastnoťami ma pomaly začal presviedčať, že „aktívne kombíky“ sú lepšou voľbou ako mestské crossovery, pokiaľ už ozaj nepotrebujete obrovské SUV. Navyše, cena tohto modelu nie je vôbec zlá, začína na sume okolo 25 tisíc eur a ak sa trochu uskromníte, môže vás toto autíčko výjsť menej než podobne ladená Octavia.

Mohlo by sa vám páčiť