TEST Ford Fiesta 1.0 ST-Line: má vôbec zmysel?

Priznám sa, že aj keď nie som veľký fanúšik Fordov, musím uznať, že americký výrobca hot hatche skrátka urobiť vie. Áno, tiež nie sme tak nadšení novým trojvalcovým ST-čkom, ale zatiaľ ho nebudeme veľmi odsudzovať, počkáme si na prvú jazdu. Spomeňme si radšej skôr na predchádzajúce generácie Fiesty ST či Focusu ST alebo RS. Tu sa určite nedá pochybovať, ak poviem, že to boli (alebo sú) skvelé a zábavné hot hatche.

Čo ale v prípade, ak nechcete veľmi športové auto, no vzhľad týchto malých pretekárov vám imponuje? Ford, podobne ako ostatní výrobcovia, našťastie ponúka pre modely tzv. ST-Line, teda výbavový stupeň, ktorý čo-to preberá zo športovej výbavy svalnatejších súrodencov. A tak ešte než Ford vypustil skutočnú Fiestu ST (ktorá sa dnes už predáva), pripravil pre svojich zákazníkov aj takú polovičnú ST-čku. Je (v našom prípade) červená, nechýba jej agresívny bodykit a ani ten motor nie je vôbec na zahodenie.

Ôsma generácia tak prichádza v čase, kedy stará Fiesta jednoducho už nestíhala konkurovať plejáde malých hatchbackov. Ford sa v nej zameral predovšetkým na interiér, pričom vonkajšok retušoval len veľmi opatrne. Na prvý pohľad sa autá veľmi nelíšia, no pri detailnejšom pohľade si všimnete prepracované predné svetlomety, ktoré majú veľmi pekné denné LED svietenie. Auto je, mimochodom, tiež o niečo väčšie než minulá generácia (71 mm na dĺžku a 12 mm na šírku).

To sa však odzrkadlilo najmä v nafúknutejšom interiéri, kde je teraz o niečo viac miesta pre všetkých pasažierov. Ford si pripravil pre fanúšikov značky niekoľko pozitívnych zmien, predovšetkým pochoval pixelovú grafiku displejov a nahradil ju konečne niečim reprezentatívnejším. Takisto sa celý interiér dočkal veľkého upratovania, vďaka čomu je auto uhladenejšie a vytvára celkovo oveľa lepší dojem. Forďácky systém Sync sme si vyskúšali už vo Focuse, takže spolu s audiosystémom od Bang & Olufsen to považujem za najväčší update v interiéri, na ktorý sa môžete fakt tešiť. Okrem toho, že ide o rýchly a prehľadný infotainment systém, podporuje tiež Apple CarPlay a Android Auto, takže si do výbavy nemusíte zbytočne zaškrtávať navigáciu. Stačí vám tá v smartfóne.

Čo ma však zamrzelo je fakt, že Ford sa rozhodol použiť do svojho novo navrhnutého interiéru lacné plasty. Hlavne na dverách (tapacír) okamžite uvidíte, kde sa šetrilo. Veľmi ochotné prehýbanie a vydávanie pazvukov narazených plastov je nepríjemné a skutočne nerozumiem tomu, prečo sa vo Forde rozhodli pre takéto riešenie. Mňa, ako zákazníka, by to odradilo.

Navyše, výbava ST-Line patrí na vrchol ponuky aktuálnej generácie ST-čky, avšak neobsahuje nič svetaborné (až na parádny bodykit!). Fiestu (5-dverovú) si pri aktuálnom dvojtisícovom bonuse môžete zakúpiť od 10 990 eur (v samotnom základe), no ak si zvolíte výbavu ST-Line a nami testovaný motor 1.0 EcoBoost o výkone 140 k, cenník začína na závratnejších 18 640 eur (už po zarátaní 2 000-eurového bonusu a bez ďalšej príplatkovej výbavy či výberu príplatkovej farby karosérie). Zoznam položiek, ktoré si môžete dokúpiť aj pri najvyššej výbave je vcelku dlhý. Tak napríklad bezkľúčové zamykanie je 175 eur, vyhrievané predné sedadlá máte za 275 eur, zatmavenie zadných skiel je 100 eur, zadný športový spojler vo farbe karosérie je 235 eur, LED denné svietenie je extra 255 eur, FullLED svetlá vás vyjdú na 955 eur, dažďový senzor je ďalších 225 eur, elektricky ovládané predné a zadné okná (!!!) ďalších 325 eur, tempomat 95 eur, automatická klimatizácia 225 eur, zadná parkovacia kamera s parkovacími senzormi 445 eur, … A mohol by som pokračovať ďalej. Ford to však čiastočne zachraňuje výbavovými balíkmi, kde vám to v kope predá za trochu menší peniaz. Aj tak je ale ľahké hlboko prekročiť hranicu 20 tisíc eur, čo je za malý hatchback s litrovým trojvalcom nechutne veľa!

Malá Fiesta ST-Line však odhliadnuc od ceny ponúkne celkom dosť zábavy. Čiastočne vypínateľná stabilizácia, tvrdší a hravejší podvozok znížený o 10 mm oproti bežnej Fieste a motor, ktorý sa rád nechá vytočiť, predurčuje Fiestu na zábavné chvíle na ceste. Litrák (140 k) síce pokorí stovku za dlhých 9 sekúnd, ale pocitovo mu dynamika nechýba. Celé to umocňuje nižší posed na dobre tvarovaných a komfortných sedadlách, ktorý dáva tušiť, aké je to asi vlastniť pravú ST-čku.

Hlavnou výhodou tohto auta tak je bezpochyby jeho dobrý, športovo naladený podvozok, ktorý vás podrží aj keď sa rozhodnete atakovať hranicu fyzikálnych javov. Fiesta ST-Line drží a čaká či motor vymačkne zo seba ešte viac. Žiaľ, aj ten má svoje limity, a tak ak chcete zažiť na ceste viac zábavy a rezať zákruty ostrejšie, porozmýšľajte, či by nebolo na mieste priplatiť za o pol litra objemnejší motor, ktorý však disponuje extra 60 koňmi. Samozrejme, tá pravá ST-čka má v talóne pripravených ešte zopár ďalších argumentov. Koniec koncov, cenový rozdiel už nie je veľký.

Takže natíska sa úvodná otázka – má ST-Line vo Fieste zmysel? V tomto prípade pre nás asi veľmi nie a radšej by sme priplatili tých zopár eur za poriadnu ST-čku (od 23 490 eur), ktorá má (veríme) emócií na rozdávanie. ST-Line sa nám vidí ako dobrý výbavový stupeň pre Focus, obľúbený medzi dospelým publikom, ktoré preferuje agresívny look, ale pokojnejšiu jazdu.

Mohlo by sa vám páčiť