TEST DACIA JOGGER Extreme TCe 110 – Som taká, aká som…

Mám rád návraty na “zem”. Je fajn lietať vo výšinách, užívať si Bentley, ale ako bežný predstaviteľ strednej pracujúcej triedy sa pohybujem v štandardnejších mantineloch. Preto si testy dostupných áut užívam rovnako ako úlety. Sem-tam všetci riešime dilemu, či si napríklad za dvacku kúpiť fakt zaujímavú jazdenku, alebo proste ísť na istotu s nejakou voňavou novinkou zo showroomu. Do výberu vždy vstupujú aj neovplyvniteľné podmienky, ako napríklad počet potomkov, prípadne jednoducho obyvateľov domácnosti, ktorí sa chcú presúvať spoločne.

Najlacnejšia verzia Dacie Jogger, ktorá povezie sedem ľudí začína pri 17100,-. Nič lacnejšie v tejto sfére nenájdete. Extrémna verzia Extreme, ktorá je už prudko použiteľná, zahŕňa automatickú klimatizáciu, zadnú kameru, bezkľúčový prístup i štartovanie, na tú si treba pripraviť 20 000,-. Stále v pohode. A čo za tú sumu dostanete? V podstate aj pár prekvapení a pár istôt.

Najvýraznejším prekvapením je nápaditý exteriér. Predná maska s novým logom zákerne maskuje fakt, že toto vyprodukovala Dacia, v dobrom slova zmysle. Filozoficky je to dokonca hybrid. Nie motoricky, ale účelom. Je to kombi, MPV, crossover (svetlá výška je 200 mm) a s troškou fantázie aj SUV (nenalakované prvky, pripravené na drsnejšie prostredie). Naozaj som nečakal, že ľudia sa na parkovisku za autom budú otáčať a skúmať ho, ale stalo sa a nie raz. To je vždy dobrá vizitka pre testovačku.

Vo vnútri sú niektoré riešenia nad očakávania a nedržali sa len prísne funkčných učebníc, čo to pobrali aj z dizajnových skrípt, napríklad také výduchy klimatizácie sa dali spraviť aj jednoduchšie, ale je fajn, že sú aj zaujímavé. Dotykový displej infotainmentu trčí z palubovky, ale to je dnes bežné, externý držiak smartfónu ale prekvapil ((45) #testujeme Dacia Jogger/Smart… vychytávka! – YouTube). Dosť bolo ale chodenia okolo horúcej kaše. Áno, druhý rad sedadiel s tromi plnohodnotnými sedačkami umožňuje použitie aj troch detských sedačiek vedľa seba. To je dobrá správa pre fanúšikov rodiny. Tretí rad sedačiek je zakotvený v batožinovom priestore a jednoducho ich je možné uvoľniť a vybrať.Inak nám Dacia ukáže veľkorysý objem kufra 708l. S tretím radom sedadiel sa táto hodnota scvrkne na 160l, na druhej strane si je možné dokúpiť k autu 400l strešný box (250,-) a problém prestane existovať.

Reálne dojmy z praxe nesklamali, moja päťčlenná rodina sa vozila bez priestorových kompromisov, jediným handicapom boli klasické dvere otvárané do priestoru, v tomto type preferujem ich posuvnú variantu. Z vozidla je dobrý výhľad, B-stĺpik je však kvôli bezpečnosti hrubší, na to treba myslieť pri preraďovaní sa do iného jazdného pruhu.

Trochu ošemetné je to z pohľadu motorizácie, až do príchodu hybridného ústrojenstva je k dispozícii iba malý trojvalcový preplňovaný motorček 999 cm3 v dvoch verziách. Testovaný benzínový agregát TCe 110 má maximálny výkon 81 kW a jeho duálna verzia TCe 100 ECO-G na benzín a LPG (74 kW pre LPG 67 kW pre benzín) je ako alternatíva, ktorá ušetrí nejaký ten groš na palive. Pri TCe 110 sa bavíme o zrýchlení 0-100 za 10,5 s a maximálnej rýchlosti 183 km/h. Na bežné povinnosti viac netreba, no dnes sme už zvyknutí na svižnejšie vozenie. Na druhej strane spotreba poteší, všeobecná prevádzka (trochu mesta, diaľnice, vidieku) mi urobila iba 6,3 l/100 km, treba však skromne povedať, že sú novinári, ktorí sa riadia heslom “drive it like you stole it”, osobne však veľmi rozlišujem účel vozidla a tento si takýto prístup vôbec nepýtal.

“Okej”, takto neformálne zhodnocujem Daciu Jogger. Za dobrý peniaz je to užitočné auto pre viacčlennú rodinu. Ak si myslíte, že nájsť vozidlo, do ktorého pohodlne posadíte dozadu tri deti, nieto dospelých, je také ľahké, tak ste zjavne ešte tento problém neriešili. Ani stredná prémiová trieda, či vyššie vám úplne nepomôže (BMW radu 3, Mercedes C-klasse, Volvo S60/V60/V90). Skromný Jogger toto zvládne. A presne pre toto vznikol…

Mohlo by sa vám páčiť