TEST Dacia Duster Extreme 130 TCe 4×4 – Oci, aha, nový Land Rover
- Od Laco
Legenda. Áno, v dnešnej dobe sa nadužíva tento pojem, ale treba uznať, že Dacia týmto modelom trafila do čierneho. Predalo sa ho už niekoľko miliónov, na sociálnych sieťach sa jeho majitelia zgrupujú v kluboch, organizujú si stretnutia, grilujú, pijú spolu a spoločne sa aj radujú. Zo sociálneho hľadiska napríklad Audi Q3 bledne závisťou. Dacia v našich končinách nemala silné renomé (jemný pozostatok socializmu), ale tento Duster to definitívne zlomil. Je to nenáročná štvorkolka, ktorá sa vďaka svetlej výške nezľakla ani ťažšieho terénu, za rozumnú sumu, v dobrej výbave a zoberie aj celú rodinu. No neber to…
Tretia generácia ide ďalej. Vizuálne vystrelila do veľmi zaujímavej sféry, z bucľatej do hranatej. Mohol by som prelepiť znak logom Land Rover a ešte by mi to aj ľudia uverili. Predný kukuč determinuje úzky pás zložený z masky s logom a svetelnou optikou. Týmto trikom pôsobí Dacia širším dojmom a pomáha aj veľmi hlboká “vaňa” v kapote, ktorá z pohľadu šoféra pôsobí majestátne. Bočný profil sa dokonca inšpiroval moderným trendom kupé-suv, chápete? Stále je to Duster. Na konci auta sú štýlové trojuholníkoidné svetlá. Exteriér teda prešiel revolúciou a môže byť vážnym faktorom, ktorý rozhodne o kúpe. Jediný lacný reflex sa nachádza na dverách kufra, označenie modelu a nápis 4×4 sú nálepky.
Keďže Duster si ľudia s kľudným srdcom kupujú aj ako jediné auto do rodiny, nedalo mi a otestoval som ho presne týmto spôsobom. Víkendový výlet do Liptovského Jána a na Štrbské Pleso sa zdal byť dokonalou zámienkou na test. Veľmi som bol zvedavý, ako si poradí benzínový preplňovaný mildhybrid (benzínový motor + elektrický startér-generátor) trojvalec 1.3 TCe (objem 1199 cc) s diaľničným presunom a aká bude jeho konečná spotreba po 800 kilometroch (nakoniec bola okolo 7 litrov+ na 100 km). Jeho maximálny výkon je 96 kW/130 koní a maximálny krútiaci moment 230 Nm.
Základným poznatkom pri balení 4-člennej rodiny bolo konštatovanie, že objem batožinového priestoru 456l akurát stačí. Zadný priestor na sedenie je úplne v poriadku, nikto si kolená nešúchal o predné sedačky. A keď už všetci sedíme, povedzme si niečo o riešení interiéru. Je celý celučičký plastový, ale! Je veľmi nápadito navrhnutý, to treba vidieť, to sa ťažko popisuje. Už len tie komplikované viacvrstevné, viacfarebné výduchy klimatizácie v takomto “lacnom” aute stoja za to. Palubná doska pred spolujazdcom je hranato prekomplikovaná s trojrozmerným nápisom DUSTER v dobrom slova zmysle. A takýchto úletov je tu plno. Aj skosený volant klame telom, akoby tiež patril do drahšieho auta. Digitalný kokpit mi pripomínal starú osembitovú éru počítačov, ale zase ma nechápte zle, nie rozlíšením, to je moderné, ale použitým grafickým štýlom a ten štýl mi imponoval. Vzhľadom na krátku jednotku (supluje redukciu) a aj dvojku, by som privítal výraznejší otáčkomer, aby som lepšie vedel odhadovať momenty radenia. Vďaka prísnemu odhlučneniu sa nedá spoliehať na hluk motora.
Niektoré prvky, ako napríklad rýchlostné výstrahy, sa dajú personalizovať, takže si môžete nastavenia upraviť podľa svojich preferencií. Bezdrôtová implementácia Android Auto fungovala na prvú dobrú, takže cestovanie prebehlo úplne hladko. Motor v bežných okreskových rýchlostiach napriek skromným parametrom pocitovo pôsobil dynamicky, turbo je turbo. Na diaľnici sa to tiež dalo, ale zase niektoré veci sa oklamať nedajú. Ale tak cestujeme rýchlosťou 130 km/h, na dlhú šestku točí príjemne pod 3000 RPM, takže to bolo okej. Aby som nezabudol, kým nechcete novinku v modelovom rade – HYBRID 140, tak si musíte vystačiť s manuálom, čo mi chvíľku vadilo pri bežnom používaní.
Na našich cestách trčí z grafu húpavá vlastnosť podvozku, je naozaj zaujímavo mäkký. Sme na Slovensku, takže je to veľmi pozitívny atribút. Rovnako aj jeho svetlá výška 217 mm. Hotel v Liptovskom Jáne ohlodal zub času, rovnako príjazdové cesty s veľkými jamami a kanalizačným poklopom trčiacim do výšky ako končiare Tatier, preste v týchto momentoch som bol vďačný za Duster.
V redakcii sme vždy mali sentimentálne miesto pre Duster, ale práve touto generáciou si to už vieme aj objektívne obhájiť. Vyzerá moderne, disponuje schopnou štvorkolkou, motorizácia je síce poplatná dobe, teda my zo starej školy si tam vieme predstaviť rozhodne silnejšie kubatúry, ale čert ho ber, je to takto, my s tým nič nespravíme. Miesta dostatok aj pre rodinu, vybavenie a komfort sa drží moderných štandardov. Pre ilustráciu, najlacnejší Duster stojí 17 490 € (Essential ECO-G 100), prvú štvorkolku dostanete za 22 890 € (Expression TCe 130 4×4). Možno ste práve dostali chrobáka do hlavy…