TEST Dacia Duster 4×2 – Styčný dôstojník
- Od Miloš & Laco
Pokiaľ sa bavíme o značke Dacia, nie je dôvod na politickú korektnosť. Táto úprimná značka sa na nič nehrá, ani to vlastne nevie. Ak taxikár chce ušetriť pri nákupe vozidla, siahne po modeli Logan. Riaditeľ malej firmičky dá zase svojmu asistentovi Sandero, ktoré dokonca zažilo svoju mediálnu slávu v legendárnej televíznej sérií Top Gear. Atď, atď. Ide tu predsa o náklady a hlavne, akú hodnotu za ne dostanete.
Ale je jeden model, ktorý tak trochu prekročil tieň značky. Duster je taký ambasádor alebo proste styčný dôstojník. Keď treba ukázať peknú a zaujímavú Daciu, tak sa vždy spomenie práve on. A v novej generácií je to naozaj pohľadný kúsok. Nie je to žiadny drobček, jeho výška je 1693 mm. Oranžový lak ATACAMA a sivé plastové doplnky s čiernymi vsuvkami, vytvorili vcelku komplikovanú štruktúru karosérie, ktorá až možno zbytočne nastaví vyššie očakávania oproti reálnym ambíciám. Pri zadných svetlometoch som sa na chvíľku zamyslel, či som tie tvary už niekde nezazrel. S prižmúrením očí ich má podobné aj Jeep Renegade.
Testovaný model disponoval fešnými diskami Maldives s priemerom 17″, ktoré sú chránené gumou 215/60 R17, i keď, možno by bolo lepšie prejsť na priemer disku 16″. Dovoľte mi, aby som vám to vysvetlil. Filozofickým zmyslom tohto SUV je sloboda. Sloboda v zmysle, že konečne máte robustné vozidlo, na ktorom prihliadajúc aj na príjemnú nadobúdaciu cenu nemusíte riešiť nejaký ten škrabanček spôsobený nejakým neandertálcom na verejnom parkovisku (nie je to len mýtus, kolega si našiel ráno na parkovisku testovačku obehnutú kľúčom, to už naozaj nepotrebuje komentár).
Rovnako vo veľkých mestách treba myslieť na nutnosť parkovania na chodníkoch, ktorú, žiaľ, priniesla doba. V čase ich vzniku nikto neriešil nájazdové plochy, čo je logické, lebo sa nerobili za účelom parkovania, takže sú, aké sú. Vysoké a ostré, ale ak musíte dochádzať autom do mesta pravidelne, tak sa tomuto druhu parkovaniu často nevyhnete. A ešte sú tu jamy, náhodne porozhadzované na cestách tak, aby spôsobili čo najviac škody. A to v takom rozsahu, že niekedy mám dojem, že je to štátom riadený devastačný program. Viac gumy, znamená jednoducho viac ochrany. Dokonca aj svetlá výška vozidla 210 mm podvedome nabáda k všeobecnej odvahe a bezstarostnosti pri manévrovaní.
Ako som už spomenul, karoséria stavia na prvý dojem a trochu deformuje vnímanie vozidla, teda najlacnejšieho reprezentanta odnože SUV. Atribút lacný sa prejaví tam, kde to okolie nevidí, teda v interiéri. Ale pozor, to nie je myslené hanebne, ale realisticky. Ani nemám v úmysle plakať nad všadeprítomným extra tvrdým plastom. Beriem to tak, ako to je. Nákladová kalkulačka nepustí, vozidlo ako celok má geniálny pomer hodnoty za dané peniaze. V tomto prípade je pre mňa dôležité, aby som tu mal určité funkcie a aby boli ovládacie prvky prehľadné a poruke.
Vo výbave PRESTIGE sa niet na čo sťažovať. Je tu tempomat, sledovanie mŕtveho uhla, predný i zadný parkovací senzor, navigácia a zopár príplatkových položiek ako automatická klimatizácia, bezkľúčové nastupovanie a štart, ale aj prekvapivo systém štyroch kamier Multiview. Možno ma trochu, ale naozaj iba trochu… vlastne čo si vlastne budem nahovárať, veľmi ma iritoval navigačný infotainment Media Nav Evolution 3.0, ktorý podľa názvu evokuje nabúchaný produkt. Jednoduché ovládacie rozhranie, ako hardvérové tak i softvérové, chápem v kontexte modelu. Aj keď, hlavne to softvérové je len o programovaní, takže tam by sa to dalo vylepšiť nekonečným diapazónom možností relatívne lacno, ale budiž.
Žiaľ, problematickou a u mňa najpoužívanejšou funkciou je obsluha mobilného telefónu cez rozhranie Bluetooth. Z nejakého dôvodu vytáčanie čísla cez obrazovku infotainmentu nefungovalo, ale opačne z telefónu áno. Tento neduh eliminoval jednu z výhod tohto systému, a teda, že sa nemusím počas jazdy nijak venovať samotnému telefónu. Možno je problém niekde úplne inde, ale v iných vozidlách mi to fungovalo bez problémov. Výsledok je však rovnaký, nebol som veru šťastný.
Karma mi šťastie napokon vrátila, keď som do kufra veľkosti 445 l balil štvorčlennú rodinu na výlet s prespaním. Syn potreboval pribaliť odrážadlo, dcéra kolobežku, ja rozličnú elektroniku a žena… škoda slov. Ona potrebovala celý šatník. Duster to však dal so cťou.
A svoju česť si udržal aj inde. Spotreba na konci testu 5,5 l/100 km bola vskutku príjemná, veď je to predsa len SUV! Len tak trochu iné SUV, musím povedať. Napríklad pri tomto type vozidiel padajú cifry ohľadom prevádzkovej hmotnosti kľudne na úrovni blížiacej sa k dvom tonám. Vážení, Duster váži od 1 304 kg do 1 366 kg v závislosti od úrovne výbavy. To platí pri použití motorizácie 1.5 dCi s automatickou prevodovkou EDC a predným náhonom.
Spomenutá kombinácia motora (80 kW) a prevodovky je určená pre hĺbavé a rozvážne typy. Teda pre tých, ktorí sa nikde neponáhľajú a na všetko majú čas. Je to veľmi pomalá kombinácia, ale prežiť sa to dá. Na papieri je to zapísané nasledovne: zrýchlenie 0-100 za 10,9 s a maximálka na úrovni 171 km/h. V reálnych podmienkach je kritické hlavne rozbiehanie sa na križovatke, medzi stlačením plynového pedálu (nebodaj je aj aktivovaný systém start-stop) a pohnutím sa je citeľná odozva, treba s ňou rátať, aby to neskončilo s vybehnutím na hlavnú cestu až po funuse. Ale keď to niekoho bude stresovať, nech si spomenie na príjemnú spotrebu.
Samostatnou kapitolou je jazda s námorníckymi prvkami. Dacia je mäkká a húpajúc filtruje všetky cestné zákernosti, ktoré cestári nielenže nestihli opraviť, ale ani viditeľne označiť. Riadenie je naozaj preposilované, volantom je možné točiť aj malíčkom. Kombinácia týchto vlastností vyvoláva relaxačné pocity, za volantom som sa v podstate stále trochu usmieval. A to sa mi v tomto drsnom postsocialistickom kapitalizme, ktorý tú bezbreho vládne, naozaj páčilo. Aspoň som si trochu oddýchol od stresu.
Pohľad do cenníka prezrádza, že najlacnejšiu verziu môžete mať od 9 990,- (1,6 SCe 84 kW) a verzia 4×4 začína pri 16 240,- (1,5 dCi 80 kW). Automatickú prevodovku však môžete mať iba s predným náhonom, do terénu sa pôjde iba s manuálom. V skratke, sú to zaujímavé čísla, ktoré sprístupňujú SUV širokým masám. A nie je to pekné, plniť niekomu sny? Je jedna Dacia, ktorá to robí na počkanie. Duster. A skoro som zabudol, na koniec si ešte spoločne zaspievajme: „Another One Drives the Duster…“