TEST BMW X2 sDrive 20i – prémiový mamavágen

Pod pojmom „rodinný Bavorák“ rozumie každý niečo iné. Väčšina si však predstaví dízlové GT-čko, ideálne radu 5. Lenže, čarovný prívlastok „rodinné“ zákonite nemusí definovať hebedo, do ktorého napracete manžela, dve deti, susedovho synátora a do kufra ešte Yorkshira, ktorému treba ísť dať doobeda ostrihať pazúriky. BMW totiž našlo iný spôsob, ako nájsť priestor. Majstri v Mníchove otočili motor a v našom prípade vybavili X2-ku pohonom iba jednej nápravy. Ako hovoria ufrflaní Bavoráci starej generácie: „Ešte k tomu tej nesprávnej.“ Dovolím si tvrdiť, že trt o tom vedia a zbytočne lipnú na starom náboženstve zadnokoliek. V štýlovom rodinnáku je to totiž skôr na obtiaž.

Dnešná doba je iná. Ľudia potrebujú priestranné autá, ktoré ideálne nezaberú veľa miesta, sú bezpečné a komfortné. Tri základné atribúty si inžinieri v BMW napísali na nástenku a vytvorili X2-ku. Teda, povedzme si to na rovinu, pretransformovali už úspešný sesterský model MINI Countryman. Ale vadí to niekomu? Veď načo znovu vymýšľať koleso, všakže?

A tak sa zrodila idea X2-ky. Tu i tam sa dačo prepracovalo, kde-tu sa vsadilo na klasiku a v pár veciach dokonca dizajnéri dostali voľnú ruku. Napríklad v umiestnení ďalšieho loga či otočení dnes už ikonických nasávacích ľadviniek. A celkovému vzhľadu auta to prospelo, v M-Packete totiž vyzerá agresívne, moderne a tak trochu inak. Spomedzi všetkých aktuálnych modelov X2-ka trochu vyčnieva, čo je dobre. Trend totožných tvarov predku auta zabíja individualizáciu, a teda možnosť vyjadriť svoj vlastný štýl. X2-ka ale trochu vyčnieva a už na prvý pohľad ju poľahky v spätnom zrkadle rozpoznáte. A to je dobre!

Starí BMW džedájovia a vyznávači zadného pohonu by opäť zafrflali, že v Bavoráku podľahli temnej strane a spomínaným otočením motora a pohonom prednej nápravy zabili desaťročiami budovanú históriu a odkaz značky. Lenže, vďaka tomuto kroku je X2-ka na pohľad (zvonku) malá, ale zvnútra veľkorysá. Štyria dospelí pasažieri sa pohodlne odvezú pokojne aj stovky kilometrov. Ba čo viac, dovolím si tvrdiť, že s týmto autom zaparkujete aj v najmenších podzemných garážach bez akýchkoľvek problémov. A to dokonca lepšie, ako s malým Fiatom 500! Toto je mimoriadne dôležitý atribút v dnešnom uponáhľanom mestskom svete.

Predný pohon je tiež preferovaný v prípade, že auto kupujete manželke. Je predvídateľnejší a bezpečnejší, najmä v zimných mesiacoch a v sychravom počasí. Z môjho pohľadu sa preto do tohto typu auta hodí určite viac než pohon zadných kolies. Štvorkolka, alias xDrive, je však vždy tou najlepšou voľbou, no povedzme si na rovinu, do Bratislavy vám je potrebná akurát tak kým neprídu posýpači na Kramáre.

Ešteže to má benzín,“ lamentovali ďalej pochybovači a pravidelne dodávali: „Pravé BMW by malo mať poriadny benziňák, aj keď, do SUV-čka by som radšej volil dieslový šesťvalec.“ Tak ako teda? Túto schizofréniu rozlusknete hneď po prvej jazde. Moje odporúčanie je – voľte jednoznačne dvojlitrový turbobenzín. Na krátke trasy do mesta bude vhodnejší, je enormne dobre odhlučnený a zhltne prijateľné množstvo božieho paliva. V priemere (kombinovane) okolo 7,5 až 8 litra, čo je na jeden-a-pol tonové auto veľmi pekný údaj. Navyše, 141 kW a 280 Nm krútiaceho momentu dokáže tento malý crossover vymrštiť na stovku za 7,7 sekundy. Obiehať kamión či priraďovať sa z vedľajšieho pruhu na diaľnici zvláda skutočne bezpečne svižne.

Testovacej X2-ke nechýbala ani bohatá výbava zahŕňajúca okrem rôznych komfortných prvkov aj niekoľko mimoriadne návykových. Jedným z nich je systém a ovládanie iDrive, ktorý považujem za jeden z najlepších, ak nie vôbec najlepší infotainment pre osobné autá. Okrem toho X2-ka disponovala aj voličom jazdných režimov s adaptívnym podvozkom, ktorý sa v prípade režimu Sport vedel solídne gúľať okreskami. Auto pocitovo (podvozkovo i riadením) stuhne a doručí vodičovi kúsok z toho „M feelingu“, ktorý starí fanúšikovia Bavorákov toľko glorifikujú. V BMW to totiž vedia vyladiť a vydolujú ten dravý štýl riadenia aj z mestského crossoveru, a to si na BMW veľmi cením!

Možno už krútite neveriacky hlavou, že čo za šialenosti o ostrej jazde tu trepem, keď vyššie chválim štvorvalcový benzín a predný náhon… Je však potrebné si uvedomiť, že za volantom tohto modelu uvidíte prevažne ženy. A z tohto pohľadu sa snažím auto hodnotiť. Ženy totiž chcú imidžové auto, v ktorom ľahko zaparkujú, do ktorého vmestia všetko potrebné, ale predovšetkým chcú také auto, v ktorom sa cítia bezpečne a dobre. A tým X2-ka v tejto konfigurácii bezpochyby je. Je to taký ten ultimatívny mestský prémiový mamavágen, kým nebudete potrebovať to spomínané GT-čko. A mimochodom, vôbec sa nemusíte hanbiť požičať si ho a ísť s ním napríklad pozrieť kamarátov so športiakmi na trať. Ono sa to nezdá, ale tá X2-ka v správnych rukách, napriek svojim proporciám, dokáže potrápiť zopár konkurentov z radov hothatchov…

Mohlo by sa vám páčiť