TEST BMW i8 Roadster – (ne)chcená pozornosť zaručená

Dnes je na trhu snáď nespočet rôznych automobilov. Delíme ich na rôzne kategórie – podľa veľkosti, tvaru karosérie, počtu dverí, pohonu, paliva, atď. Ja ich, očami zákazníka, však laicky delím vždy na dve kategórie – vizuálne atraktívne a vizuálne nudné (bežné). BMW i8 Roadster však nepatrí ani do jednej z týchto kategórii. To auto je totiž magnet na pohľady. Extrémny. Ak sa radi promenádujete, dbáte o to, aby ste neunikli žiadnemu oku a máte radi pozornosť objektívov, potom si nachystajte stošesťdesiat tisíc. Alebo trošku viac.

Už klasické i8 Coupé vyvolalo kopu rozruchu vďaka futuristickým tvarom a výklopným dverám. Roadster to však posunul celé o kúsok ďalej. Vysvetlím. Nie je totiž väčšej show pre okoloidúcich, ako keď prichádzam na parkovacie miesto v tomto dizajnovo nadčasovom BMW, efektne zatváram strechu (15 sekúnd), vytlačím ľahučké dvere nahor a… Nemotorne sa snažím vystúpiť tak, aby som si neobtrel nohavice o zašpinenú karosériu a hlavu si nebuchol do dverí. Šomrem a ladnými pohybmi pripomínam nebohého Dana Nekonečného keď spieval „Dneska je tu bejby samba“. Nakoniec sa mi však podarí vysúkať sa z auta úspešne, bez ujmy na outfite. Tadááá… Ľudia ale netlieskajú, usmievajú sa a niektorí dokonca dvihli telefón a celé si to natáčli. No zbohom, budem sa to musieť naučiť dôstojnejšie.

Nie je to však nemožný úkon. Tri-štyri dni intenzívneho jazdenia s BMW i8 po meste a vhupsnutie a vyhupsnutie do a z nízko položeného sedadla mi začína ísť prirodzene dobre. Už to nie je hanba a ja si jazdu s í-osmičkou začínam užívať. Aj na tie kamery, foťáky a pohľady si začínam zvykať. A to nehovorím o miestnych deťoch, ktoré behajú okolo auta a pozerajú naň ako na niečo z budúcnosti. Cítim sa ako taká miestna celebrita.

Aj Instagram mi dáva vedieť, že s í-osmičkou som „lepší človek“. Každý sa chce povoziť, hoci len kúsok. Aj takí, ktorí sa neozvali dva roky, ale potajme ma sledujú. Alebo takí, ktorí sa nikdy neozvali, ale teraz by si radi auto pozreli zblízka. Pritom, úprimne, povedzme si to narovinu – je to iba plug-in hybrid s malým motorom a exotickým vzhľadom. Nebyť toho, ako to auto vyzerá, toto dvojmiestne kabrio by sa nikdy nedočkalo takej nevídanej pozornosti. Ruku na srdce, ak by to bola napríklad Mazda MX-5 (rovnako dvojmiestny roadster s malým motorom), nikto by vás ani neopľul. Ak sa rozhodnete pre i8 (Coupé alebo Roadster), kupujete si s ním i túto (ne)chcenú pozornosť. A to vám v žiadnom teste nepovedia.

Čo vám inde určite povedia je, že Roadster prišiel o pevnú strechu, ktorú je možné elektricky sklopiť za 15 sekúnd do rýchlosti 50 km/h. Taktiež, že kvôli tomuto faktu sa batožinový priestor zmenšil zo 155 litrov na 88 litrov. BMW tiež vyhodilo druhý rad sedadiel a ponúklo namiesto toho ďalší úložný priestor za zadnými sedadlami o veľkosti 100 litrov. Dokopy teda na dva malé kufre a nabíjací kábel, teda na predĺžený víkend kdesi v Európe.

Vyššie som spomínal, že i8 Roadster je plug-in hybrid. Kolosálny zvuk osemvalca však produkujú šikovne ukryté reproduktory, ktoré ohromujú uši nielen v kabíne, ale i okolie auta smerom von. Pod šasi sa totiž neskrýva žiadna V8-čka, ale 1,5-litrový trojvalec s dvomi turbami o výkone 170 kW, ktorému sekunduje elektromotor s výkonom 105 kW. Kombinovaný výkon tejto dvojice je 275 kW, teda 374 koní. To je, vzhľadom na cenovku, v ktorej sa pohybujú úplne iné superšporty, papierovo málo. Za volantom je však pocit iný. Turbodieru vykrýva elektromotor a rovnako tak pomáha boostnuť vo chvíľach, kedy je klasický spaľovací motor na výkonovej špičke. Výsledkom je šialené zrýchlenie (0-100 za 4.6 s) a pocit, že sedíte za volantom oveľa svižnejšej beštie. Mission accomplished, BMW našlo recept na úspech, ako spojiť radosť z jednej aj druhej technológie. Toto tvrdenie navyše budem korunovať pikoškou – priemernou spotrebou, ktorú som dosiahol za testovací týždeň – držte si klobúky – 7,1 litra na sto kilometrov!

Ako je to možné? Jednoducho, auto využíva čistú jazdu na elektrinu kedykoľvek môže. Jazdiť na elektrický pohon môžete do rýchlosti 120 km/h, dojadz je na úrovni 54 km. Ak sa kapacita 11,4 kWh baterky začne blížiť nule, jednoducho nachvíľu prepnete do športového režimu, kedy stačí jazdiť ostrejšie povedzme 10 – 15 kilometrov, čo postačí na to, aby sa baterka nabila na ďalších 10-20 kilometrov elektrickej jazdy. Dobíjací kábel som teda za celý týždeň nevyužil ani raz (i keď skúšať som skúšal – plné nabitie dosiahnete za cca 3 hodiny). Dobíjal som radšej športovou jazdou, nachvíľu som sa vždy vybláznil a v meste ďalej plachtil na elektriku.

BMW i8 Roadster je svojou koncepciou tiež unikátne pre tých, ktorí majú radi každý pohon. V hybridnom režime sa správa ako štvorkolka, kde prednú nápravu poháňa elektromotor a zadnú zasa turbobenzín. Iste vám to teraz doplo. Áno, na čisto elektrický pohon to je prednokolka, v športovom režime zasa primárne zadnokolka, teda typické BMW, ktoré môžete mrskať zo strany na stranu. A aj keď ide o relatívne ťažšie auto (1 570 kg), zabaviť sa s ním dá. i8 má, našťastie, obuté rozumne široké pneumatiky, teda žiadne úzke bicyklové špeciály ako na klasíckých elektromobiloch. Spoločne so supernízkym ťažiskom, širokou a nízkou karosériou, ho bude ťažké poslať za limit. Je to môj subjektívny pocit zo svižnejších jázd a vyberania zákrut, keďže som s autom nejazdil nijak výrazne športovo v zmysle extrémnych prejazdov kľukatými cestičkami, keďže v čase, keď som si ho preberal na test, už bolo predané a počasie bolo chladné, prevažne daždivé.

Napriek tomu, že som na auto musel dávať extrémny pozor, som si jeho spoločnosť užil. Každý deň som sa tešil na spoločnú jazdu, rád som sa naň pozeral v garáži, a aj tú extra pozornosť som si ako správny exhibicionista užíval. Dokonca mi nechýbala ani ohučaná V8-ka či V6-ka, ktoré BMW vie robiť skvele. Ten plug-in hybrid má totiž niečo do seba. Páčilo sa mi v meste jazdiť potichu a za mestom tomu utnúť. Páčilo sa mi užívať si jazdu a pritom nemyslieť na ozrutnú spotrebu, i keď vďaka malej 42-litrovej nádrži prejde i8-čka len 500 km. No a v neposlednom rade sa mi páčilo sedieť v dvojmiestnom výkonnom roadstri, tak blízko zeme a s tak okázalým vzhľadom. Čo sa mi ale nepáčilo, je cenovka. Coupé začína na 143 250 eur, Roadster až na 158 900 eurách. S nejakou extra výbavou ľahko dosiahnete hranicu 170 tisíc eur, za ktorú môžete dnes mať úplne iné športové autá. Napríklad čisto benzínové Porsche 911 Targa 4 GTS začína na Slovensku na 152 371 eurách. Ak chcete elektrický superšport, ďaleko výkonnejšie Porsche Taycan Turbo v Nemecku začína na 152 136 eurách. BMW i8 vám však dá za vaše peniaze z oboch svetov čosi. Nebude síce také rýchle ako Porsche, no je skvelým pokusom priniesť ekologickejší superšport pre tých, ktorí sa nechcú vzdať jazdenia, no niekde vzadu v hlave im ich eko-ja robí výčitky.

Mohlo by sa vám páčiť