Mohol by som vám takto úvodom ušetriť čas a začať rozprávať o cenovke, ale to by som bol k novej A3-ke veľmi neúctivý. Áno, lacná nie je, cena poskočila riadne vysoko (predsalen, musíme sa asi všetci skladať na #dieselgate, ako aj vývoj elektromobilov), no oproti predchádzajúcej generácii poskočilo auto tiež v kvalite. A to rovnako o míle vpred, ako spomínaná cenovka.
Pozrime sa na to teda zatiaľ očami šoféra, ktorý neotvoril cenník. Tak totiž pristupujem k autám, ktoré testujem. Nenechám si predsa ovplyvniť prvé dojmy nejakou sumou, ktorú aj tak v prípade záujmu o auto vyhandlujem (alebo nevyhandlujem) k svojej spokojnosti. Tak ešte raz – len sa na ňu pozrite! Nová Audi A3 vyzerá skrátka perfektne. Vpredu, vzadu, zboku, línie… Dizajn sa skutočne podaril. Na 18-palcových Audi sport kolesách jej to svedčí, škoda len, že nešlo o S-line verziu, ktorá by pridala ešte nejaké grády. Šedé detaily len zdôrazňujú agresivitu, ktorú nastavuje veľký, typicky audinkársky gril a ostro rezané svetla vpredu i vzadu. Tie sú LED-kové (nie Matrixové v tomto prípade), vzadu dokonca s dynamickým ukazovateľom smeru. A aby výrobca podtrhol športový look, pridal nápis 35TDI, ktorý u laikov môže evokovať, že ide o šesťvalcový trojliter, s ktorým neradno pretekať.
Opak je však pravdou, Audi je po Enigme druhým najťažšie rozlúštiteľným šifrovacím strojom. Naozaj neviem, v koho hlave sa zrodilo, že číselné označenie 35TDI má v tomto prípade znamenať 150-koňový dvojlitrový turbodízel. Budiš, pôsobí to honosne, pri vysvetľovaní kamarátom zasa strápňujúco. S myknutím pliec som každému hovoril, že neviem, prečo to tak nazvali, je to “len dvojliter”. Po desiatom opýtaní sa si na to zvyknete a prestanete to riešiť. Tento dvojliter je totiž bohovskou voľbou. Áno, čítate dobre, aj napriek tomu, že sa pasujem do role petrolheada, dobrému dízlu nikdy nepoviem škaredo. Objem má dobrý, výkon postačujúci aj na predbiehanie, krútiaci moment 360 Nm zas dá pocit sily. No a v spojení s automatickou dvojspojkou vás poteší spotrebou, ktorá sa v mojom prípade hýbala niekde okolo 4,8 litra na 100 km pri konštantnej diaľničnej jazde, v meste (po vynulovaní) občas poskočila k šestke. Pri cenách nafty sú to skutočne príjemné hodnoty, ktoré vás donútia sa zamyslieť, či ére nafťákov skutočne odzvonilo, alebo sme ich zbytočne rýchlo odsúdili.
Najväčší (pozitívny) šok ale zažijete, keď si zasadnete za volant a rozhliadnete sa po kokpite. Kto mal tú česť s predchádzajúcimi A3-kami mi dá určite za pravdu, že interiér dostal konečne správny šmrnc. A3, ktorá bola známa holým interiérom, ho má teraz tak krásne prešpikovaný prvkami a detailami, že je radosť tu sedieť. Veľký infotainment systém s bezdrôtovým CarPlay či Android Auto, virtuálny kokpit zobrazujúci navigáciu, ostro rezané a vystúpené výduchy ventilátorov, ale hlavne mechanické (tlačidlové) ovládanie klimatizácie je niečo, za čo som mimoariadne vďačný! Auto sa vďaka tomu šoféruje a ovláda intuitívne, jednoducho a v Audi dokázali, že skutočne nepotrebujeme úplne všetko dotykové. Oceňujem tiež kvalitu spracovania interiéru, ktorá má od Octavie či Leonu ďaleko. Samozrejme, nečakajte Mercedes S, no ak budete mať šancu presadnúť v rýchlosti z jedného do druhého, rozdiel si všimnete ihneď.
Prémiovosť cítiť aj z podvozku, ktorý si po našich rozbitých cestách aj napriek 18-palcovým diskom s tenkým obutím a absencii adaptívneho podvozku len tak pláva. Hoďte si tam športový mód a na okreskách vám Audinka dovolí sa trocha i poblázniť. Nafťák síce na to nie je najvhodnejší, ale podvozok neuteká, auto sa príliš nenakláňa a posed v sedačkách s eko poťahom (z recyklovaných plastových fľašiek) vám dovolí vykrútiť zákruty pokojne aj trochu ostrejšie, než by ste čakali.
Po tomto zhodnotení sa ale vráťme naspäť k úvodu. Čo kazí dojem z tohto celkového balíčku “good feelingu” je cena, ktorá začína na 27 500 eur. Za základný model. Cena tejto (testovanej) verzie začína na 41 575 eur, a to ešte zďaleka nie sme na vrchole výbavy. Takže otázka znie, je A3 hodná toľkých peňazí? Dovolím si tvrdiť, že nie. Otázka je, aké dáva Audi zľavy a kam sa dokážete s cenou dostať. Cenník je totiž nastavený na môj vkus privysoko. Dovolím si tvrdiť, že za 40 a viac tisíc totiž dokážete dostať o triedu väčšie BMW 3 alebo 4… Ak zájdem do rovnakej triedy, si za túto cenu môžem zaobstarať nové BMW 120d alebo Mercedes-Benz A200 či A250e. A to nehovorím o zľavách, ktoré ešte predajcovia dokážu dať…