Hovorí sa, že každý muž by mal mať vo svojom živote aspoň raz kabriolet. Alebo Porsche? A vôbec, kto to kedy povedal? No, možno som si to vlastne celé len vymyslel, aby som nahuckal kolegu Miloša, nech sa ide so mnou previezť s otvorenou strechou. A aby sme nevyzerali ako dvaja dúhoví v jednom malom dvojmiestnom kabráči, rozhodli sme sa požičať si rovno dva, nech je sranda.
V jeden prostredný augustový víkend sme si preto vyzdvihli naše dva úplne odlišné kabriolety. Hoci sa oba modely hrdia rovnakým znakom škorpióna na prednej maske, koncepčne ich výrobca poňal úplne inak. Jeden je malý, tučný, štvormiestny, nazvime to polokabriolet; druhý je plnohodnotný dvojmiestny derivát známejšej dvojičky MX5 od Mazdy. Našou voľbou boli Abarth 124 Spider a Abarth 595C Competizione.
Cabrio vs. Cabrio
Ako som načrtol už v úvode, nie je kabrio ako kabrio. V prípade reinkarnácie legendárneho 124 Spider ide o manuálne ovládanú skladaciu plátenú strechu, v prípade 595C sa strecha roluje automaticky, no nedá sa hovoriť o kabriolete v pravom slova zmysle. Nosníky (alebo ako to nazvať) ostávajú pevne na svojom mieste a strecha sa iba pozdĺžne zasunie dozadu. Obe autá však ponúkajú pocit skutočnej slobody a spojenia s vonkajším svetom, čo je pri tomto type auta najdôležitejšie. O vietor vo vlasoch (resp. na holej hlave v mojom prípade) tak neprídete ani v jednom, ani v druhom.
Čo pri kabriolete považujem za dôležitý prvok je tiež fakt, ako veľmi rýchlo sa s otvorenou strechou dá cestovať a kedy sa jazda mení na hlučnú a nekomfortnú. Zatiaľ čo 124 Spider som dobrovoľne držal pod rýchlosťou 120 km/h (optimálne pod 100 km/h), 595C zvládlo kvôli konštrukcii aj vyššie rýchlosti. Ostatne, dvojička Mazdy bola relatívne hlučná vo vyšších rýchlostiach aj pri zaklapnutej streche. Napriek všetkým faktom, v ktorých 595-ka valcuje 124-ku, by som volil plnohodnotný kabriolet. Ten totiž dáva väčší pocit „slobody“.
Predok vs. Zadok
Aj v tejto kategórii sa autá ťažko zrovnávajú. Na jednej strane pomyselného ringu stojí nadurdená 595-ka s pohonom predných kolies, na druhej strane už zúrivo gumuje čapatá zadnokolka s nižším ťažiskom. Kto v tomto súboji vyhráva a súpera pokladá okamžite k zemi je práve 124-ka. Radosť z jazdy je tu nepomerne väčšia. Nízko položené auto, ideálne rozloženie hmotnosti (50:50), dlhá kapota s motorom vpredu a náhonom na zadok umožňuje šoférovi viac sa zabaviť a užiť si obľúbené kľukaté cesty.
Menšia 595-ka sa viac hojdá, prekacuje zo strany na stranu, nerovnosti tlmí horšie, i keď jazdne je stabilná a vďaka adaptívnemu podvozku a voliteľnému samosvornému diferenciálu (náš model ním nedisponoval) dokáže tiež vyčarovať nemálo úsmevov na cestách. Spider hlce nerovnosti lepšie, do interiéru ich prenáša menej a celkovo je jazda vďaka tomu pocitovo značne lepšia. Navyše, možnosť mrsknúť si zadkom v prípade, že vám to treba, je na nezaplatenie.
Automat vs. Automat
Ako by som to slušne povedal. Nie je automat ako automat. Ten v Spideri je pomalý, rýchlosti hádže tempom unaveného pretekára a než sa s ním zžijete, chvíľu to potrvá a aj potom budú krídelká na volante vašim najlepším kamarátom. Je to zlé, ale môže to byť ešte horšie. Napríklad, s robotizovaným manuálom v 595-ke, ktorý sa snaží hrať na automat. Radenie je rovnako rýchle, ako keby za volant posadíte svojho starkého. Preradenie z jedného prevodového stupňa do druhého trvá dlhšie, než nahrať daňové priznanie na webstránku Slovensko.sk. Vrátane prihlasovania sa elektronickým podpisom. Ak vám môžem poradiť, dajte ruky preč od automatických prevodoviek v týchto modeloch.
Dvojmiestne vs. Štvormiestne
Ideálne auto by malo mať… No, zas si vymýšľam a ohýbam pravdu podľa seba, ale myslím si, že ideálne auto by malo mať iba dve miesta na sedenie. To obe autá prakticky spĺňajú (v 595-ke sa komfortne odvezú asi iba dvaja). Čo však, ak potrebujete trochu väčší kufor? Napríklad, ak si chcete na cestu zobrať jednu či dve elektrické kolobežky. V tom prípade zabudnite na Abarth 124 Spider, ktorý ponúka malý batožinový priestor a iba dva malé odkladacie priestory v stredovom tuneli. Žiadny držiak na fľašu, na pohár, či odkladacia priehradka pred spolujazdcom. Auto je zamerané na jazdu a zábavu počas nej. Nečakajte nič praktické.
Od toho je tu práve 595-ka, ktorá ponúkne dve núdzové sedačky, ak sa rozhodnete zobrať na výlet nie jednu, ale hneď tri kamarátky (pretože nie ste žiaden trochár). V prípade, že vezmete len jednu a tá má kopec batožiny = žiaden problém, sklopíte sedačky alebo to všetko uložíte na ne. Odkladacích priestorov je tu viac než dosť, i keď niektoré sú menej praktické. Napríklad, držiaky na poháre, ktoré sú v Abarthe klasicky moc plytké. My Abarthisti ich voláme držiaky na kapučínko, keďže všetko ostatné sa vám z toho vykýbli.
Motor vs. Motor
Napriek tomu, že 124 Spider má pod kapotou viac priestoru, neuhádnete ako to v Abarthe spravili. Oproti vrcholovému Competizione má z rovnakého setupu o 10 koní menej (Spider = 170 k, Competizione = 180 k). Navyše, Spider je o približne 50 kilogramov ťažší než 595-ka, čo z neho logicky činí pomalšie auto. Niekedy až výrazne, ak máte možnosť priamo si porovnať obe.
Obe autá pritom ponúkajú malé 35-litrové nádrže, ktoré by mali logicky veľmi podobne rýchlo vysosať, avšak realita je úplne iná. Zatiaľ čo 595-ka sa pri ostrej naháňačke hýbe niekde medzi ôsmymi až jedenástimi litrami, 124-ka dokáže hnať spotrebu pokojne k hranici 16 litrov na sto kilometrov. Neveríte? Choďte sa ním prebehnúť po západnom Slovensku. Domov som sa vrátil s niečo vyše 15-litrovým apetítom.
Rozstrel
Porovnávacích kritérií je tu ešte mnoho a hľadať rozdiely či spoločné črty by sme mohli aj do ďalšieho dňa. Obe autá, hoc sú úplne iné, si ma svojim spôsobom získali. Stodvadsaťštvorka je hravá, obratnejšia, s pohonom zadku, ktorú vytiahnete cez víkend na povozenie sa v kľukatých, ideálne hornatých krajoch. Do kufra si zbalíte len základné veci na prespatie, do šuflíčka za hlavou jednu fľašu minerálky a peňaženku. Päť-deväť-päťka je zasa mimoriadne použiteľná v meste, kde je vo svojom prirodzenom prostredí. Je praktickejšia, výkonnejšia, ale hlavne skladnejšia. Ak máte radi pozornosť, dá sa kúpiť aj v nápadných a štýlových farebných prevedeniach. Ak ste fanúšik značky a máte zbytočných pár desiatok tisíc, odporúčam vám kúpiť obe. V manuále. A presťahovať sa na Francúzsku riviéru. Do rušných ulíc dovolenkového Nice vytiahnuť 595-ku a na víkendový výlet do Monaca tasiť 124-ku a so strechou dolu si to strihnúť cez kľukaté cesty pod kopcom. Dokonca tam s týmto exotickým vzhľadom aj perfektne zapadnete.
Za zapožičanie áut ďakujeme spoločnosti Auto-Impex, s.r.o., u ktorej si oba autá môžete zakúpiť.