Tesla Roadster – ďalší mokrý sen Elona Muska?
- Od Michal
Včera sme boli svedkami ďalšej ekologickej rozprávky. Vizionár Elon Musk svetu predstavil Tesla ťahač Semi, ale čo strhlo našu pozornosť viac, je nový Roadster a jeho neuveriteľné čísla. Elon nás všetkých príjemne šokoval pekným dizajnom a neuveriteľným zrýchlením 1,9 sekundy z nuly na sto (resp. 0 – 97 km/h). Čo sa zdá ale ešte viac neuveriteľnejšie, je krútiaci moment 10 000 Nm (!) a dojazd okolo 1 000 kilometrov. To všetko za 200 000 dolárov, pričom Tesla po novom pýta aj zálohu – rovných 50 tisíc dolárov.
Isteže, na YouTube sme už videli zopár videí, ale stačí to na to, aby sme boli presvedčení o tom, že toto je budúcnosť elektromobility a že Tesla zasa svetu ukázala kto je tu pán? Silno pochybujem… Automobilka totiž rada šokuje vizionárskymi predstavami, ktoré majú ohúriť či priam šokovať. Veď aj kamión Semi zrýchľujúci z nuly na sto za 5 sekúnd je síce zaujímavý fakt, najmä ak si spomeniete na akýkoľvek dnešný pomalý ťahač, ale vodič kamiónu by vám povedal svoje. Pri takomto zrýchlení by ste si najskôr zničili tovar v návese. A podobne sú na tom aj „osobáky“. Pýšia sa neuveriteľným zrýchlením a vysokým dojazdom, prax je však iná. Teslu zväčša stretnete na diaľnici plachtiť stokilometrovou rýchlosťou v pravom pruhu, aby svoj dojazd mala čo najdlhší. Osobne som nikdy nevidel toto zrýchlenie využívať v praxi. Žiadna Tesla ešte nevystrelila a nepredbehla ma svojim svižným elektromotorom a ani neuháňa stošesdesiatkilometrovou rýchlosťou…
No a nemenej šokujúco značka informuje aj o svojich úspechoch. Matematickými zvláštnosťami sa to len hemží. Nedávno sa totiž Tesla Motors chválila pol miliónom predobjednávok na Tesla Model 3. A realita? V treťom kvartáli (júl – september) bolo zákazníkom dodaných (podľa Wikipédie) 220 kusov. Zvyšných 499 780 kusov bude zrejme dodaných do roku 2019. Prvý matematický kiks je na svete. Ten ďalší sa týka hospodárskych výsledkov, ktoré hovoria, že sa automobilka topí v stámiliónových stratách, pričom neustále chrlí rôzne experimenty, ktoré stoja nemalé peniaze. A ako bonus, marketingový rozpočet tejto firmy na rok 2017 je 52 miliónov dolárov. Namiesto Roadstera a ťahaču Semi by mala Tesla radšej popracovať na kvalite svojich automobilov. Detské chyby, ktorými staršie modely trpia, sú známym celosvetovým problémom.
Do zisku Teslu nevhodí ani tých takmer 200 000 predaných kusov medzi júnom 2012 až septembrom 2017, či takmer 60 000 predaných kusov Modelu X medzi septembrom 2015 až septembrom 2017. Starší Roadster si dokonca kúpilo iba okolo 2 450 zákazníkov.
Takže, nový Roadster síce na papieri vyzerá síce skvele, ale fakt ho potrebujeme? Osobne sa mi nechce veriť, že tento model komerčne uzrie svetlo sveta do roku 2020. Ak Tesla bude verná svojmu slimačiemu tempu, potom Roadster s jeho famóznymi číslami bude retro autom skôr, než sa dostane k prvým zákazníkom. A to už budú modely konkurenčných automobiliek tiež úplne inde.