TEST Suzuki Vitara COPPER EDITION – Ľahkosť bytia
- Od Miloš & Laco
Môj vek už pomaly atakuje štvrtú dekádu a ja sa stále neviem naučiť jedno dôležité pravidlo. Počas silvestrovských osláv sa veľa pije. Počkajte, toto nie je to pravidlo, zhodou okolností toto jedno ovládam obstojne. Lenže problémom je, že v dobrej nálade sa ľahko dávajú preexponované a nesplniteľné sľuby a predsavzatia, preto som si už viackrát povedal, že si žiadne nebudem dávať. Samozrejme, že som to zase nezvládol a sľúbil som si redukciu telesnej hmotnosti.
Preto som napríklad dnes vôbec neraňajkoval, na obed som si dal klobásovú pizzu a večeru zase vynechám. A budem dúfať v zázrak. Vitara v zázrak dúfať nemusí. Ona to dokázala. Napriek svojim crossover/SUV koreňom a pohonu 4×4 ALLGRIP má pohotovostnú hmotnosť prijateľných 1 235 kg.
Popritom na prvý pohľad pôsobí mohutnejšie, externého materiálu je na nej dosť. Nie je síce dlhá (4 175 mm), ale šírkou (1 775 mm) a výškou (1 610 mm) to doháňa. Keď však začnete otvárať dvere, pochopíte, že na túto činnosť netreba minúť veľa energie (čo aktuálne koliduje s mojím sľubom, ja by som tú energiu predsa len rád minul). Všetko je tu také pocitovo ľahšie. Nemusíte sa báť. Menej materiálu neznamená menej bezpečnosti, pokiaľ predtým inžinieri použili hlavu aj na niečo iné, ako len na držiak slnečných okuliarov. A tú zjavne použili, pretože test Euro NCAP skončil s výsledkom päť hviezdičiek.
Samotný model Vitara úspešne brázdi naše cesty už nejaký ten rôčik, takže jej vhodne zvolené nekonfliktné tvary sú všeobecne známe. Už dlhšiu dobu „letia“ autá typu SUV (rôznych veľkostných kategórií), aj tento model od Suzuki jednoducho letí s nimi v rovnakej letovej formácií. Tomuto faktu nie je čo vyčítať. Testovacia edícia COPPER je ešte okrášlená o 17-palcové leštené zliatinové disky v medenej farbe a LED stretávacie svetlomety s rámikom v rovnako medenej farbe. Húúú (citoslovce predstieraného údivu).
Interiér sa nevyhol určitým „faux pas“, ak to chceme hrať na úprimnú nôtu. Je tu veľa tvrdého plastu, primárne na obložení dverí a palubovke. Tam to však vizuálne zachraňuje (nečakane zase) medený (oranžový) dekor a kruhové hodiny medzi výduchmi klimatizácie, takže počiatočná negativita sa aspoň čiastočne vytráca. Spolujazdec, ktorý bude mať počas jazdy veľa voľného času a ten bude tráviť obzeraním, skúmaním a poklepkávaním po okolitom prostredí, si pravdepodobne nejakú tú hejtovaciu poznámku neodpustí.
Svet šoféra je trochu iným svetom, ten má totiž iné starosti. Ocení ergonomickú čistotu ovládacích prvkov, prehľadný 7-palcový displej a plejádu bezpečnostných prvkov (adaptívny tempomat, radarový brzdový asistent a pod.). Obidvaja – šofér i spolujazdec budú sedieť na najlepšej veci v interiéri, na polokožených sedačkách s hnedými prvkami. Komunikoval som s viacerými majiteľmi tohto modelu, všetci do jedného si sedačky pochvaľovali, ak sa niekde nerobili kompromisy, tak práve tu. Majú adekvátne bočné vedenie, sú pohodlné i na dlhšie cesty a aj na pohľad pôsobia reprezentatívne.
Použitá motorizácia M16A (1.6 l VVT – 88 kW) je osvedčený japonský produkt zo starej školy, svoje krásy však ukazuje až v otáčkach. V minulej generácií Swiftu Sport odviedol vynikajúcu robotu (bol naladený na trochu vyšší výkon 100 kW). V tomto type vozidla sa trochu stráca. Ja aj tuším prečo. Päťstupňová prevodovka s dlhým rozostupom medzi jednotlivými rýchlosťami (hlavne 1-2-3) dodáva pohybu rozvážnosť (eufemizmus pre pomalosť).
V tomto prípade budem tvrdohlavý ako náš pán premiér pri obhajovaní sociálnych balíčkov vlády, teda tvrdím, že šesťstupňová prevodovka s kratšími stupňami by celému prejavu pozitívne prospela. To, čo sa hodilo v športovo ladenom modeli, teda dynamický prejav v otáčkach nad 4000 ot./min., je v malom SUV na obtiaž. No je tu jedno „ale“, ktoré vie nakloniť misky váh v prospech Vitary u váhajúceho záujemcu. Nech som robil, čo som robil, vzhľadom na typ vozidla, bola spotreba „šokantne“ nízka. V drsných prípadoch (mesto, medzimesto v dynamickom režime) priemerná spotreba začínala číslicou 7. V bežnom režime (dochádzanie do mesta, zápchy, medzimesto) 6. Nekukajte na katalógové hodnoty, tie všetky klamú, v reálnych podmienkach ma táto empirická skúsenosť jednoducho príjemne prekvapila.
Nápis na zadnej strane vozu ALLGRIP a otočný ovládač na stredovej konzole s nápismi SNOW, SPORT, LOCK a AUTO vás majú povzbudiť, aby ste sa nebáli v prípade potreby aj prechodu ľahším terénom. A báť sa naozaj nemusíte, so svetlou výškou 185 mm dokáže toho táto malá Vitara naozaj veľa. Schválne, dajte si domácu úlohu a porovnajte tento údaj s konkurenčnými SUV-éčkami/crossover-mi. Nikdy nekončiace roviny Podunajskej nížiny sú popreplietané poľnými cestičkami, primárne určenými pre poľnohospodárske stroje. V tomto ročnom období to znamená, že ich povrch často zákerne zakrýva mokrý sneh, ale pod ním je mäkké bahno. Pre mnohé vozidlá je to „NO-GO“ zóna. Viem, že už očakávate prediktívny záver, áno, pre Vitaru to nepredstavuje žiadny problém. Takýto prejazd má dokonca medicínsky nádych, je to antistresový prvok pre utrápenú psychiku. Si to len predstavte, vy, pole, bahno, Vitara a Rohypnol.
Čo sa týka titulku článku, neosvietilo ma pri pohľade na kolonku hmotnosti v technickom preukaze, ale daná myšlienka prišla hneď po prvých kilometroch strávených za volantom Vitary. Všetky riadiace prvky pôsobili ľahučko, až nežne. Volant sa krútil takmer sám od seba, brzda, spojka, plyn sa dali stláčať takmer iba samotným pohľadom. V niektorých vozidlách by to bol vážny problém, ale v malom SUV, v ktorom chcete všetky komplikácie hodiť za hlavu a prejsť napätým mestom bez ujmy, je to výhrou v lotérií. A tam je aj pointa tohto vozu. Nemusíte vyhrať lotériu, aby ste si dopriali schopné 4×4, ktoré svojou veľkosťou nebude zavadzať ani v meste (výbava COMFORT stojí 16 200,-, testovaná verzia COPPER 19 700,-). V tejto kategórií je lacnejším vozom už iba Dacia Duster…