V mnohých mestách sveta presúvací národ pochopil, že v určitom bode zahustenia premávky je veľké SUV doslova na obtiaž. Ako sezónne riešenie na tento problém, ktorý sa už citeľne začal dotýkať aj Bratislavy, sa vyprofiloval ako vhodný dopravný prostriedok skúter. Trochu tomu konečne pomohol aj štát, keď umožnil určitú podmnožinu týchto vozidiel šoférovať aj na obyčajné vodičské oprávnenie skupiny B.
V praxi to znamená, že skúter s objemom do 125 cc, s výkonom maximálne 11 kW a automatickou prevodovkou môžete šoférovať už dnes, tesne po jeho kúpe. Je to takéto jednoduché. Ale keď sa povie A, treba povedať aj B. Presadnúť z plechovej krabice do niečoho takého chce aj trocha odvahy a trocha cviku. Odvahu hlavne preto, lebo po našich cestách lieta veľa bezohľadných polodebilov, ktorým je jedno, že vy ste krehkí a zraniteľní. Ale správny skútrista sa s týmto javom vysporiada umne – začne predvídať na úrovni majster 3000.
Kvality tohto dopravného prostriedku v meste sú nepopierateľné. Parkovaciu otázku riešiť už nemusíte, pomestíte sa úplne všade. Dopravné zápchy pre vás rovnako prestanú existovať. Ale čo ďalej? Kúpite si pekný skúter, pafkáte si cez týždeň po meste, no zrazu vám cez víkend napadne myšlienka, čo tak skúsiť si užiť trocha motorkárskej voľnosti na nejakom výlete? Tak, aby ste mali ako takú predstavu, ako panenský skútrista som to skúsil zažiť, a hlavne prežiť na vlastnej koži.
Na tento účel nám zapožičala Honda dve svoje želiezka v ohni. Najpredávanejší model PCX a vrchol ponuky – krásnu Forzu. A čo potrebuje panic pri svojich začiatkoch? Niekoho so skúsenosťami. Tak som strčil silnejšiu Forzu (11 kW) do rúk kolegovi-motorkárovi, že nemá na výber, bude mi robiť babysitting. Vytvorili sme dvojicu ako Batman a Robin, Robinson a Piatok, Elton John a … jáj, to radšej nie. Honda PCX je ľahšia, slabšia (8,6 kW), ale hlavne kompaktnejšia, veril som, že na začiatku mi bude užitočnejšia.
Aby sa nováčik, teda ja, priučil ťažkému remeslu jazdenia na jednostopových vozidlách, zvolili sme stredne náročný výlet k Neziderskému jazeru v susednom Rakúsku. Odhadom to vyzeralo na nejakých 120 kilometrov s variabilnými cestnými podmienkami. Nastavili sme si prejazd obrovským veľkomestom (Bratislava) a primiešali trochu maďarskej roviny a rakúskych kopčekov Burgenlandu.
Najnáročnejšou časťou bol predvídateľne prejazd Bratislavou. Pestrý kolorit vodičov s rôznym psychických nastavením mi dal poriadne zabrať. So skútrom sa, že vraj, jazdí voľnejšie, hovoril mi môj tútor, teda som sa ho snažil nasledovať pri predbiehaní kolón. Raz ma niekto zavrel, raz ma nevidel, nepochopil, ale adaptoval som sa rýchlo. Treba vedieť, kde a kedy sa niekde strčiť a kedy radšej počkať na lepšiu príležitosť. Výsledný efekt je však pozoruhodný, mestom sme sa predrali tak rýchlo, ako by to autom nebolo možné. A tam je asi hlavná pointa týchto strojov.
V tejto časti si boli obidva stroje rovné, napriek nerovnej cene. (Honda PCX stojí 2 890,- a Forza 4 790,-). Forza má väčší batožinový priestor pod sedadlom (dokonca na dve prilby), takže v meste je možné o niečo viac nakúpiť. Predieracie schopnosti strojov v premávke sú si veľmi podobné. Forza je výzorovo väčšia, tak má možno viac rešpektu na ceste, ale to je nemerateľná disciplína.
V Maďarsku sme mali iba jeden jediný cieľ. Zaparkovať stroje pred známou Paprika Csárda v obci Hegyeshalom. Teľací paprikáš s haluškami (nokerle) dal nový pozitívny význam našej ceste. Ach, už len pri spomienke naň mám nutkanie vyletieť z kancelárie a ísť znova tam. Na prvej mimomestskej časti sa ukázalo, že udržiavať cestovnú rýchlosť 90 km/h nie je pre tieto skútre vážnym problémom. Forza je vo väčších rýchlostiach o chĺpok pružnejšia, má širšie kolesá a iný podvozok, vo výsledku lepšie tlmí jamy a nerovnosti.
Po kalorických orgiách sme nakopli naše maloobjemovky a onedlho sme sa ocitli na kopci nad Neziderským jazerom. Asfalt za zmenil na šotolinu, nebolo to úplne v pláne, ale skútre to nijak nerozladilo. Dokonca sme si dali aj jeden strmý zjazd a spätný výjazd alá enduro. Mestské hračky dostali oficiálne certifikát, že sú vhodné aj na víkendové hrátky. Pokochali sme sa výhľadom a zamierili sme k jazeru v obci Neusiedl am See, kde sme si dali podľa plánu zmrzlinu.
Po predchádzajúcich skúsenostiach som bol už odvážnejší, cestou do Bratislavy som presedlal na Forzu a ani rýchlosti okolo 110-115 km/h mi zrazu nepripadali problematické. Náš minikonvoj o dvoch skútroch a jednom sprievodnom vozidle sa zrazu pred hranicami záhadne potrhal (teda nebola to záhada, príčinou bola obrovská kolóna smerom k hraničnému priechodu). Skútristi sa predierali, kto ako mohol, respektíve, kto akú mal odvahu, ale auto ostalo trčať na konci.
Na dohodnutú čerpaciu stanicu SHELL na Einsteinovej ulici sme prichádzali po jednom (ja na Forze prvý, yeah), a nakoniec sme sa zjednotili. Potom nastal čas na kávičkové bilancovanie. Forza alebo PCX. Alebo otázka je možno postavená inak. Oplatí sa mastne si priplatiť za Forzu, nepostačí PCX? Pre mňa amatéra asi nie, ale … . Honda PCX mala ABS vpredu, Forza na obidvoch kolesách. Ale brzdí sa takmer výhradne s prednou, takže zatiaľ je to fajn. Forza má fičúrky ako sklápanie spätných zrkadiel pri manévrovaní v úzkych priestoroch a tie zároveň slúžia ako deflektory rúk. Potom má aj bezkľúčové štartovanie a väčší úložný priestor, je aj celkovo väčšia. A mnoho ďalších drobností, ktoré robia svet krajším.
Avšak v zásade má Honda PCX všetko, čo by moderný skúter mal mať. Dokonca displej s ukazovateľom rýchlosti sa mi zdal prehľadnejší ako ručičkové prevedenie na Forze. Je menšia, teda do mesta vhodnejšia. Veľké výlety zvládne, ale Forza ich zvládne lepšie (spotrebu majú obe veľmi podobnú, okolo 2,1 l/100 km). Ak chcete mať fasa skúter, ktorý vás spoľahlivo povedie mestom i mimo neho, tak PCX spraví svoj job príkladne. Ako som už naznačil, pre mňa na dochádzanie do roboty a občasné romantické výlety vo dvojici bude vhodnejšia Honda PCX. Ešte sa v tomto motorkársko-skútristickom svete neorientujem, tak to nemusím preháňať. Ale pre fajnšmekrov je tu Forza. Tak si proste vyberte, čo ste zač…