Na úvod treba uznať, že Tesla je priekopníkom elektromobility. Pre technologických nadšencov je akousi modlou, ikonou a osvietencom v temnej dobe spaľovacej. Je tomu však skutočne tak? Sčasti áno, z veľkej však nie. Tesla je jedna veľká bublina, ktorú vnímam ako bitcoin. Samozrejme, denne ma presviedčajú o opaku, ako o Bitcoine, tak o Tesle, že ich čas ešte len príde a my budeme pozerať a trieskať si hlavu, že sme na tento vlak nenastúpili. Osobne to však vnímam triezvejšie – obe technológie pohli vecami vpred a momentálne kopú do vzduchu, aby si udržali všetku pozornosť. Pretože konkurencia nespí a snaží sa Teslu prešťať.
A že sa jej to sakra darí. Máme tu eGolf, Leaf či elektrickú Konu, autá, ktoré sú schopné zájsť slušný dojazd, sú dizajnovo podarené, fejsliftujú sa a najmä, stíhajú ich na základe dopytu aj vyrábať. A to je základný rozdiel oproti Tesle. Tá za posledný rok-a-pol nespravila nič prevratné. Áno, videli sme kamión Semi a malý Roadster, ale to je zatiaľ bližšie víziám, než realite. Model S a Model X pomaly starnú a medzi dnešnými topmodelmi rovnakej cenovej kategórie skrátka dizajnovo už vôbec nezaujmú.
Celému ošiaľu akosi neprispieva ani samotný Elon Musk, ktorý už aj fanúšikom Tesly začína liezť svojimi uletenými víziami a nekonečnými sľubmi na nervy. A ja sa vôbec nedivím. Elon dáva navonok signály, akoby ho Tesla ani nezaujímala. Dôležitejší je Twitter a neustále predstavovanie nových a nových produktov, ktoré (zväčša) s automobilkou vôbec nesúvisia. Takže čo by mala Tesla urobiť podľa môjho laického názoru?
Vyrobte viac kusov Modelu 3
Viem, že vyrábať autá nie je hračka, no ak chce Tesla zamiešať karty na trhu s elektromobilmi, musí zamakať. Sľuby hovorili, že Tesla vyprodukuje 5 000 kusov Modelu 3 týždenne do decembra 2017 a začiatkom roka 2018 zvýši výrobu na 10 000 kusov za týždeň. V auguste 2018 Tesla dosiahla ešte len prvý míľnik (5 000 Modelov 3 za týždeň). Lační zákazníci sú teda stále nezasýtení. Navyše, kedy sa konečne dostane Európa na rad, to fakt netušíme.
Pustite do predaja povestný 35-tisícový Model 3
Základným argumentom všetkých fanúšikov Tesly je, že predsa Model 3 je tak dostupný, že bude stáť iba 35 tisíc eur. Zatiaľ sme však obyčajnú verziu nemali možnosť vidieť. Väčšina vyrobených modelov má silnejšie akumulátory, a teda aj cenovku atakujúcu 50 až 60 tisíc dolárov. A to je veľmi ďaleko od sľúbenej tridsaťpäťky. Ak teda chce Tesla predať viac Modelov 3, potom je treba ukázať „sociálnejšiu“ edíciu.
Chceme už facelift Modelu S a Modelu X
Obe autá už svoj krok v rámci revolúcie urobili, teraz však začínajú vyzerať fádne a tuctovo. X-ko sa v našich končinách nevidí až tak často, no aj tak splýva s premávkou. Tesla Model S ste predbehli pravdepodobne už niekoľkokrát na slovenských diaľniciach a možno ste si to ani nevšimli. Podobá sa tak trochu totiž na starší Ford Mondeo. Po šiestich rokoch si tak S-ko zaslúži omladenie, ktoré sa vyrovná Mercedesom, Audinám a Bavorákom.
Kde je hatchback?
V Európe mimoriadne obľúbený typ karosérie chýba v ponuke Tesly ako soľ. eGolf potrebuje súpera a kto iný by mu mal nastaviť zrkadlo, ak nie Tesla? Chceme konečne vidieť niečo, čo strhne vášne a čo bude zodpovedať reálnym potrebám reálnych zákazníkov. Semi či Roadster to nie je, ak Tesla chce zarábať, potrebuje hatchback. Taký, ktorý porazí Leaf či Zoe alebo spomínaný eGolf. Očividne ale chvíľu potrvá, kým Elon prestane predstavovať somariny a pochopí, akými zbraňami sa postaviť proti konkurencii, ktorá už je dnes na tomto trhu vcelku husto zakorenená.
Hoci som len laik, ako je možné, že vidím to, čo Tesla nechce vidieť? Alebo to zámerne ignoruje? V tom prípade si nezaslúži peniaze investorov, ktorí prejavili záujem investovať do elektrickej budúcnosti. Možno raz pochopíme smerovanie Tesly a možno to raz bude učebnicový príklad do knihy o marketingu, ako jeden blázon pomiatol svet svojimi víziami a tí mu donekonečna liali svoje peniaze. Ako inak vysvetlíte to, že sa firma potáca neustále v niekoľko stomiliónovej strate a nikoho to netrápi?