TEST Škoda Superb – RS je tu… kým nepríde Škoda Superb RS!
- Od Miloš & Laco
Model Superb to má v hierarchii automobilky Škoda príjemne jednoduché. Je to to najlepšie, čo automobilka ponúka, čo v našich regionálno-historických reáliách znamená, že je veľmi žiadaný. Teraz nemyslím iba predajne, ale aj metafyzicky, vlastník Fabie kľudne a bez ostychu sníva o tom, že si ho raz kúpi. Prirodzene, rytmus v tomto pochode udáva historický fakt, že sa takmer celý národ počas našej socialistickej minulosti prevážal na „Škodovkách“. V 21. storočí, v období voľnejšieho pohybu tovarov a služieb by však jedna vyblednutá spomienka nestačila. Tu už musí nastúpiť kvalita, podporená cenovou dostupnosťou. Demonštráciou takejto úspešnej transformácie je práve automobilka Škoda (ktorá však na tejto ceste neostala sama, pomocnú ruku jej svojho času poskytol koncern Volkswagen).
Hodnotový status modelu podčiarkuje aj fakt, že si ho ako služobné vozidlo vybral český prezident Miloš Zeman. Áno, pri danej persóne sa nám vybavujú často menej dôstojné stavy a verbálne vyjadrenia, ale fakt zostáva faktom. Prezident sa vozí v Škode Superb. Bodka. Pre bežného človeka to kľudne môže znamenať, že 22 780,- za základný model ACTIVE niekde vyhrabe a splní si svoj sen. Sny si treba plniť, takýto človek má našu bezvýhradnú podporu.
Čo však v prípade, keď sen bežného človeka je komplikovanejší a siaha až po športové jazdné vlastnosti, ktorými hlavnými črtami sú dynamika a sebaistý podvozok? Predajca v showroome by ho odkázal na Octaviu RS. Nie je to športiak, ale mocný preplňovaný dvojliter v kombinácií s nastavením podvozku navodzuje adrenalínovejšie pocity ako pri bežnejších modeloch. Náš bežný človek sa okúňa, stále mu niečo nesedí. Stále je to len Octavia, stredná trieda je stredná trieda. „Nemáte niečo podobné v Superbe?„
Teraz si poprosím gong pre navodenie atmosféry. „GOOOONNNG.“ „Ďakujem.“ Áno, Škodovka má vo svojom portfóliu aj športovo ladený Superb, ktorý je reprezentovaný stupňom výbavy SportLine. Exteriér dostal športovo-elegantný nádych vo forme rôznych čiernych lesklých prvkov (napr. mriežka chladiča, kryty spätných zrkadiel), zopár plakiet s nápisom SportLine, ale to najzaujímavejšie sa odohráva v zadnej časti. Dvojica koncoviek nikoho nevyvedie z miery, ale že má Superb od výroby odtrhovú hranu, teda takmer krídlo, to je pre mnohých mikro-šok. To nemá ani prezidentova verzia, vážení. V konečnom dôsledku je to stále ten konzervatívny, do hrán strihnutý elegantný klasik, ako ho poznáme. Teda takmer, pri tomto konkrétnom novinárskom kuse to až tak úplne neplatí, 19-palcové disky Vega, ale hlavne neprehliadnuteľný lak Dragon Skin robia z neho kriklúňa, za ktorým sa obzrie nejedna hlava. Jeden malý detail by si vyžadoval vizuálne doladenie. Strecha je z dvoch tretín čierna, v tejto časti je zakomponované strešné okno. Tú jednu ostávajúcu mizernú tretinu už mohli dizajnéri dotiahnuť a vytvoriť jeden nerušivý celok.
Aby sme hneď po nastúpení do vozu nezabudli na farbu karosérie, tak tu máme zelenú svetelnú linku, ktorá sa tiahne od jedných predných dverí po druhé, ani palubovka neostala ušetrená. V tmavých nočných podmienkach je to príjemný ambientný detail. Na Superbe aktuálnej generácie ma fascinuje dvojsečná neutrálnosť prevedenia vnútorného priestoru. Hejter si môže zanadávať na strohosť. Dá sa s ním súhlasiť. Nekritický koncernista zase vyzdvihne bezchybné materiálno-technologické prevedenie a ergonomické uloženie ovládacích prvkov. A sakra, tiež bude mať pravdu. Každý druh osobnosti hodnotiteľa si príde na svoje. To je fascinujúce. Moja mi hovorí, že pokiaľ sa pozerám na vozidlo v širšom kontexte (pozícia výrobcu, regionálne špecifiká), v konečnom dôsledku je tu málo vecí na vyčítanie.
Digitálny trend doby našťastie k budíkom ešte nedorazil, sú klasicky analógové a jasne čitateľné. Rovnako nie som fanúšikom dotykových displejov, nie je to najbezpečnejšie rozhranie, ktorému sa vodiči, žiaľ, často venujú aj počas jazdy. Tomu proste nikto nejakou výstražnou vetou v návode nezabráni. Avšak použitý infotainment je natrieskaný funkciami, takže aj technofil sa zabaví na dlhú chvíľku. Pobavila ma však jedna veta v katalógu: Ponúka (rozumej infotainment) tiež funkciu LapTimer, ktorá umocňuje pocit zážitku zo športovej jazdy. Možno som doteraz časomieru na okruhu iba zle používal, lebo rozhodne som ju nikdy nepoužil na umocňovanie. Samozrejme, chápem, že je to len taká marketingová drobnosť, ale nedalo mi trochu si rypnúť. Na druhej strane vidíte tú zúfalosť recenzenta, ktorý sa snaží hľadať už aj takéto minority, aby konečne našiel niečo negatívne?
Predné sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou disponujú bočným vedením, ktoré sa hranične môže označiť ako vhodné aj na športovú jazdu. K nej navádza aj volant so sploštenou spodnou časťou. Na veľkosť priestoru pre pasažierov na zadných sedadlách sa pri modeli Superb sťažovať nikdy nebolo zvykom. Pri veľkorysom rázvore náprav 2836 mm to nie je ani tentoraz inak. Príjemným bonusom je možnosť pripojiť si notebook na sieťovú zásuvku (230 V, max. 150 W). Keď sa bavíme o Škodovke, nikdy sa nemôže vynechať zmienka o veľkosti objemu batožinového priestoru. Jeho hodnota 625 l je už naozaj dostačujúca na československé krčmové preteky v disciplíne – kto ho má väčší. Nadôvažok, tvar karosérie liftback ponúka zo svojej podstaty veľký nakladací otvor aj na rozmernejšie objekty.
To, čo robí Superb najsilnejším sériovým vozidlom s logom Škoda v histórií, je jeho motorové srdce. Aj Škoda Octavia RS ticho závidí jeho preplňovaný štvorvalec 2.0 TSI s maximálnym výkonom 206 kW (280 koní) a krútiacim momentom 350 Nm. Tieto hodnoty stačia na absolvovanie 0-100 km/h za 5,8 s a maximálka je fixnutá na obligátnej 250-ke. Motoru sekunduje šesťstupňová prevodovka DSG a pohon 4×4 je tu aplikovaný pomocou Haldexu piatej generácie. Keď sa odpútame od katalógových čísel do reálneho sveta, tak zažijeme dojemnú dynamiku, v rámci ktorej vám nebude na ceste zavadzať takmer nik. Nie je to zadarmo, musíte prepnúť systém do módu SPORT a rovnako aj naladenie prevodovky presunúť do polohy S. A zadarmo to nie je hlavne kvôli spotrebe v tomto režime. Ale to je daň, ktorú my radi zaplatíme. Keďže testovací týždeň je príliš krátky na nejakú „ecorally“, tak vozidlo v testovacom režime malo spotrebu približne 9,5 l na 100 km, čo sa nám nezdá, vzhľadom na podmienky, neprimerané. Kľudné a vyrovnané typy sa dostanú na oveľa nižšie číslo.
Adaptívny podvozok má niekoľko módov, ktorých používanie som zúžil na dve. COMFORT a SPORT sú tie, ktoré mi úplne postačili na všetky moje potreby. Comfort hrdo bojoval so slovenským cestným marazmom a ten druhý režim zase bol súčiniteľom radosti pri športovejšom vyžití. Vzhľadom na bohatosť výbavy, ktorá je veľmi tesne hierarchicky pod najvyššou Laurint & Klement, rovnako aj komplikovanejší pohon 4×4, bola pohotovostná hmotnosť ešte relatívne znesiteľná – 1 650 kg. Pokiaľ nezabúdame, že toto nie je športiak, ale užitočné GT, tak aj rezanie zákrut viem vyhodnotiť ako príjemne zábavné.
Takže čo to tu vlastne máme? Najsilnejší motor, najlepšie dynamické parametre, aké kedy Škoda vypustila, plus aj vizuál so športovými prvkami, tak prečo sa tento Superb neoznačuje dôvetkom RS? Šušká sa, že skutočná RS príde v roku 2018 a bude mať tak 300 koní. Kým však príde, toto je naša RS-ka. Parametre a vlastnosti na to má, v synergii s vyzývavým lakom už dupľom. A rozmýšľam, či nám rok 2018 môže vlastne priniesť niečo výrazne lepšie. Rád sa nechám prekvapiť…