Okamura, Babiš a štyri oči. Pýtate sa, čo to má spoločné? Sú to tie najpreberanejšie témy v susedných Čechách, ktoré lietali médiami počas pomaly končiaceho sa roku 2017. Rovnako ako títo dvaja politici, aj štvoroká Octavia si vyslúžila vlnu kontroverzie. Po tom, čo nás bratia Češi obviňujú, že sme im do vlády poslali neslávneho Babiša, nás začali hejtovať aj za Jožka Kabaňa, ktorý zmenil český národný poklad na (obrazne) Quasimoda.
My tu však nie sme od toho, aby sme hodnotili, či štyri oči novej Octavii svedčia, alebo nie. Aj keď… Za mňa osobne je to v prípade variantu RS krok vpred. Octavii to proste s agresívnym paketom svedčí a za tento názor sa nebudem krčiť niekde v rohu, ukrývajúc sa pred kameňmi rozzúreného davu. Našim cieľom počas jedného týždňa bolo zistiť, či Octaviu RS kúpiť, a ak áno, tak či šetriť, alebo priplácať. Dáme si preto taký malý rozstrel.
Dizajn – 1:1
Ani odborník si na prvý pohľad nevšimne, či máte staršiu 230-ku alebo novšiu 245-ku. V RS 245 je čierny paket štandardom, v RS 230 je za príplatok. Ani kolesami sa to nedá rozpoznať, nakoľko 19-ky, ktoré sú štandardne v RS 245, si môžete dokúpiť k svojej 230-ke. Takže na ceste ľahko zmätiete súpera. Aj naše dve RS-ky si boli podobné ako vajce vajcu. Akurát jedna bola na letných 19-kach, druhá na zimných 18-kach. Tu je to teda nerozhodné, za príplatok v prípade RS 245 získavate black packet a väčšie disky „zdarma“.
Výbava – 2:1
Tu už je to trochu iná káva. Drahšia a výkonnejšia eReSa toho ponúkne viac. Elektro-mechanický diferenciál je v prípade RS 245 ďaleko lepší ako systém, ktorý nájdete u lacnejšieho súrodenca. Svor tu funguje veľmi dobre a zo zákrut vám pomáha vyjsť oveľa rýchlejšie. Oproti 230-ke sme tiež našli nejaké ďalšie športové funkcie v infotainmente. Nechýba tu časomiera, ktorou si môžete merať kolo na okruhu či obrazovka pre veľký displej v stredovej konzole, ktorá informuje o aktuálnom tlaku turba, teplote oleja či výkone.
Výkon – 3:1
V neposlednom rade nás zaujíma výkon. Príplatok v základe o 75 000 českých korún (cca 2 950 eur) si musí RS 245 obhájiť. A veru, že si aj poľahky obháji. Okrem pätnástich koní, ktoré papierovo urobia šprint na stovku rýchlejší o dve desatiny sekundy (a ďalej je to ešte citeľnejší rozdiel), je v prípade RS 245 nové aj sanie, výfuk, turbo, piesty či olejové čerpadlo. Túto zmenu budete cítiť nielen za jazdy, ale aj počas voľnobehu, kedy má 245-ka krajší a pokojnejší zvuk. RS 245 oproti RS 230 vylúdi z výfukov aj úplne iný tón. Ako šofér ho síce veľmi nebudete počuť, pretože ho prehluční hučanie do reproduktorov, ale v prípade 245-ky si vyslúžite susedovo uznanlivé pohmkanie, keď odpálite launch control vo vyprázdnenej obytnej zóne.
Po troch tretinách si to zhrňme. Octavia RS 245 je proste lepšia, rýchlejšia a ak sa chcete venovať aj aktívnemu športovaniu na cestách, tak sa priplatiť jednoducho oplatí. Čo ale v prípade, že ju postavíte proti konkurentom iných značiek? Potom sa tisne na jazyk mierne trpká chuť, ktorá ale nemusí byť pre každého nepriaznivá.
RS 230 a RS 245 sú bezpochyby rýchle a skvelé autá. Aj keď koncern ich hierarchicky postavil na spodok potravinového reťazca (vrcholová Cupra má 310 k a vrcholový Golf 300 k), ich maximálny výkon je občas ťažké využiť. Počas testovacieho týždňa som si ani raz nepovedal, že by moja 245-ka mala mať o nejakých tých 20 koní naviac. Dvestoštyridsaťpäť tátošov mi bohate stačilo na elegantné predbiehanie lenivých kamiónov, ale aj pri cválaní karpatskými prevýšeniami. V tomto nie je problém RS-iek. Ich problém tkvie v tom, že sú športovo ladené. Nie sú to športové autá. Aj keď má Škoda bohaté skúsenosti v motoršporte, pri výrobe RS modelov stále myslí na rácio viac, než na emóciu. A práve ten rozum ich brzdí v tom, aby povolili uzdu fantázii a vybočili z komfortnej zóny.
Vďaka nej je Octavia RS (či už 230 alebo 245) veľmi komfortným a rýchlym športovo ladeným autom, ktoré však trpí jemne otupelou spätnou väzbou. V kombinácii s prevodovkou DSG, neadaptívnymi tlmičmi a preposilovaným riadením, ktoré sa snaží maximálne tlmiť odozvu od kolies, je to stále „iba“ skvelý svižný rodinný liftback (alebo combi). Samozrejme, kamarátov ňou potrápite a bežný ľud si za ňou vykrúti krk (najmä za tou červenou), ale skúsený vodič vás na kľukatej okreske či okruhu vycvičí aj v menej výkonnom aute.
Tak áno, či nie? A ak, tak ktorú?
Jasné, síce tu vediem kadejaké pivné reči o tom, ako by Octavia RS mala jazdiť, že by mala byť športovejšia, agresívnejšia, a že žiadnu som nikdy nevidel na okruhu, ale pravda je taká… Uf… Že sám by som jednu chcel. Červenú. Dvestoštyridsaťpäťku, s (asi skôr) manuálom, adaptívnymi tlmičmi a nejakým custom výfukom. A bol by som hotový. Teraz ma kľudne ukameňujte, ale ja už pomaly potrebujem aj ten kufor, nejaký level komfortu, a ani tie Simply Clever riešenia nie sú na zahodenie. Už teraz mi chýba.