Škoda nám ukázala RS-ku – bude benzín, nafta, aj hybrid
- Od Michal
Nová ereska si už stihla odbiť premiéru, aspoň teda tú digitálnu ešte v marci. Naživo sa nám chystala odprezentovať na autosalóne v Ženeve, ale čo čert nechcel (teda skôr Švajčiari), situácia premohla aj chtíč organizátorov a autosalón sa jednoducho pre tento rok zrušil. A tak Škoda vyčkala na moment, kedy bude bezpečno a zvolala nás do svojej novej prezentačnej haly v tesnej blízkosti fabriky v Mladej Boleslavi. Eresa sa konečne odhalila aj naživo!
Ó áno, a že je fakt pekná! Škode sa podarilo vytvoriť skutočne krásne auto, ktoré v sebe nesie všetky výhody Octavie a výkon, ktorý poteší každého fanúšika. Na obdiv nám boli naservírované rovno dva varianty – turbobenzínový liftback a plug-in hybridné kombi, oba modely lakované v sýtej červenej farbe.
Spolu s predstavením nám však Škodováci prezradili aj ďalšie technické detaily auta, ktoré doposiaľ verejnosti neboli známe, resp. boli iba čiastočne oznámené. V prvom rade sú to motorizácie. Na výber dostaneme tri, a síce turbobenzínové 2.0 TSI s výkonom 245 k a krútiacim momentom 370 Nm, naftový variant 2.0 TDI s výkonom 200 k a krútiacim momentom 400 Nm a plug-in hybridnú verziu 1.4 TSI s výkonom 150 k a elektromotorom o výkone 85 kw, ktoré spolu vytvárajú systémový výkon 245 k a 400 Nm.
Jednotlivé verzie modelu Octavia RS sa budú líšiť v detailoch, ktoré sú pre niekoho podstatné, pre iného nie. Tak napríklad benzínová a naftová RS-ka bude o 15 mm bližšie k asfaltu než plug-in hybridná. Benzínova tiež bude mať vpredu “obuté” 340 mm brzdové kotúče, zatiaľ čo naftový variant 312 mm kotúče. Všetky tri verzie budú dodávané štandardne s pneumatikami Bridgestone Potenza S005. Prekvapením je napríklad aj nový systém riadenia RS mód, v ktorom si bude šofér môcť nastaviť tuhosť podvozku a riadenia, čiže o trochu viac personalizovať športový mód ako tomu bolo bežne.
Octaviu sme si mohli “omakať” aj zvnútra. Interiér prešiel oproti bežnej verzii malými zmenami, na palubnej doske i na dverách je možné nájsť alcantarové poťahy, ktoré dávajú autu športový look. Pod trojramenným volantom, ktorý sa, mimochodom, dobre drží, sa nachádzajú pádla na manuálne radenie, ktoré mi prišli nie príliš hodnotné. Ich klikanie je hlučné a celkový pocit je lacný – sú to predsalen diely, ktoré budete pri športovej jazde častejšie chytať, tu teda mohla Škoda zapracovať na lepšom materiále. Športové sedačky sú tvarované dostatočne agresívne, ponúknu však viac komfortu než držania v krízovej situácii. Polstrovanie je totiž mäkké a sedieť len tak v sedačke je radosť, no zo skúsenosti z podobnej sedačky v inom športovo ladenom aute viem, že tento mäkký materiál neposlúži svojmu účelu pri hádzaní auta zo strany na stranu pri svižnej jazde cez kopec či na okruhu. Nie je to však kritika, iba vypichnutie podstatného detailu – k tejto myšlienke sa vrátim neskôr.
V novom virtuálnom kokpite pribudol pre eresu nový typ grafiky. Už sa nebudeme môcť pozerať na centrálny polkruhový ciferník ála Lambo štýl, ale skôr horizontálny otáčkomer na štýl Formule 1, ktorému sekunduje prehľadný rýchlomer, teplota oleja a merač výkonu.
Octaviu RS sme si však nemohli vyskúšať na cestách, preto sa nemôžem podeliť o viac dojmov z predstavenia auta. Na testy na civilných cestách si budeme musieť ešte chvíľu počkať, no verím, že Octavia obháji svoje dobré meno. Vo svojej triede totiž nemá konkurenciu. Pri diskusii s kolegami novinármi sme sa totiž zhodli, že nikto z konkurentov neponúka priestranný sedan (liftback), ktorý okrem komfortu a priestoru ponúkne aj športovú jazdu. Hyundai má v ponuke ostré N-ko Fastback, ktoré je však ladené ostrejšie než Octavia RS, je menšie a predsalen má tak trochu inú cieľovku. RS-ka nie je športiak, je to skôr športovo ladené auto, ktoré však dokáže dodať radosť zo športovej jazdy, preto jej aj odpúšťam absenciu mechanického samosvoru či spomínané mäkké športové sedačky. Ak by som to mal presne pomenovať, nazval by som to skôr lacnejším grand tourerom.