V utorok sa svetu predstavil toľko očakávaný model ENYAQ iV – auto, ktoré ako prvé vzniklo na koncernovej čisto elektrifikovanej platforme MEB. My sme na svetovej premiére, samozrejme, nechýbali, preto sa s vami môžeme podeliť o prvé dojmy z predstavenia auta. Najprv však trocha technikálií.
ENYAQ je bezpochyby nádherné auto. Ako prvé zaujme jeho maska, ktorá v prípade príplatkovej výbavy môže svietiť podobne, ako v novom BMW X6. Stará sa o to 130 diód, ktoré spoločne vytvárajú naozaj pôsobivý obraz. Na druhý pohľad si určite všimnete, že toto vozidlo bude ťažké zaradiť. Nedá sa s určitosťou povedať, že ide o prvé elektrické SUV, možno by sme to mohli nazvať MPV, ale aj tomu sa to tak trochu míňa. Každopádne, rozmery sú pôsobivé, nakoľko toto auto je údajne kratšie než Karoq a Octavia, ale zároveň ponúka vo vnútri toľko miesta, čo Kodiaq. Holt, možnosti elektromobilov sú trochu iné, než pri klasických spaľovacích motoroch. No a keď už sme pri karosérii, údajne sa dočkáme aj “coupé” verzie so skosenou strechou smerom vzad.
ENYAQ iV príde na trh v štyroch verziách. V štandarde je poháňaná zadná náprava (!), no môžete si prikúpiť aj štvorkolku. Maximálny dojazd činí 510 km (pri verzii ENYAQ 80 iV so systémovým výkonom 204 koní s pohonom zadnej nápravy). Bežnejšia verzia, ktorú uvidíme na cestách, s označením ENYAQ 60 iV (s výkonom 180 koní) prejde niečo okolo 360 km. To je stále celkom solídny nájazd, ktorý je použiteľný už aj na každodenné jazdenie po Slovensku. Vrcholom ponuky bude ENYAQ iV RS s výkonom 306 koní a zrýchlením 0-100 km/h za 6,2 s. Dojazd pri tejto verzii s dvomi motormi bude podľa WLTP až 460 km.
V základe Škoda ponúkne nabíjanie rýchlosťou 50 kW, no priplatiť sa bude dať až do rýchlosti 125 kW. Cena novinky zatiaľ nie je známa, no šuškalo sa, že základ by mal začínať niekde pod 40 tisíc eur, pričom vo výbave bude dvojzónová klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie, nabíjanie do 50 kW, Full LED svetlá (Matrixové za príplatok), 13-palcový displej či kopa bezpečnostných asistentov. Svietiacu masku však v základe určite nenájdete.
Po špičkovej šou sme si mohli pozrieť hneď niekoľko variantov ENYAQu iV, z čoho mňa najviac zaujala tzv. Founders Edition, ktorej vznikne 1895 kusov, a ktorá ctí 125. výročie vzniku značky. Zopár kusov by sa vraj mohlo dostať aj na Slovensko. Práve táto edícia má vo vnútri nádhernú hnedú kožu, veľké disky, bronzové detaily, svietiacu masku a špeciálnu plaketku označujúcu limitovanú edíciu. ENYAQ iV v tejto verzii bol jednoznačne tým najkrajším na svetovej premiére.
Zatiaľ čo exteriér pripomína prémiovejšie automobily, interiér je stále tak trochu Škoda. Mnohé prvky sú známe už z Octavie štvrtej generácie, niektoré boli mierne prepracované, no stále máte pocit, že sedíte v nafúknutej Octavii. Pochváliť však musím veľký 13-palcový centrálny displej s tenkými rámikmi a bleskovo rýchlym infotainment systémom, ktorý zobrazuje a nastavuje všetko dôležité. Pred vodičom sa usídlil malý 5-palcový displej, ktorý bude slúžiť na zobrazovanie toho najpodstatnejšieho. Nečakajte tak veľký virtuálny kokpit, Škoda sa pri tvorbe ENYAQu inšpirovala Teslou. Ďalšie informácie budú zobrazované na head-up displeji (príplatková výbava), ktorý po prvý raz využíva rozšírenú realitu. Sám som zvedavý, ako to celé bude v praxi fungovať a teším sa na to.
Naopak, kritiku si zaslúžia tlačidlá pod displejom, ktoré sú stále “tvrdé” a majú “lacný” feeling. Škodováci tiež poznajú slabé miesta interiérov, ktoré sa dostali aj do ENYAQu. Predsalen, nedalo sa navrhnúť komplet nový interiér, to by sa cena asi astronomicky vyšplhala. Každopádne, ENYAQ iV je kus krásneho auta, ktoré môže spôsobiť elektro-revolúciu na našich cestách, kde je Škoda symbolom motorizmu. Všetko však bude závisieť od cien za jednotlivé výbavy a “motorizácie”, ktoré ENYAQ buď dostanú medzi ľudí, alebo jednoducho zabijú. Verím však v prvú možnosť, keďže ide o fakt pekné a šikovné auto, ktoré na cesty určite patrí.
PS: Kto by chcel viac “feelingu” a prvých dojmov z ENYAQu, linkujeme video našich kamarátov z Techbox.sk, ktorým sme pomáhali video natáčať, a ktoré je informačne bohatšie, než obyčajné písané slová.