Dámy a páni, vítame vás na palube aeroliniek AirRenault. Pohodlne sa usaďte, zapnite si bezpečnostný pás a pripravte sa na odlet. Ochvíľu sú vám k dispozícii naše letušky, ktoré sa postarajú o váš komfortný let…
Aj takto nejako by vás nový Renault Talisman Initiale Paris mohol vítať pri vstupe do jeho kokpitu. Ale, kapitánom tohto auta ste vy, a tak vás namiesto príjemného hlasu uvíta animácia na centrálnom displeji. Prepáčte, trochu som sa nechal uniesť, ale pri prevzatí Talismanu na test som sa cítil, ako by som si nachvíľu presadol z ekonomickej triedy do business class. Totižto, Initiale Paris je vrcholová verzia výbavy, ktorá zahŕňa prakticky všetko, čo si do auta môžete dokúpiť. Samozrejme, nájde sa zopár príplatkových funkcií, avšak väčšina z nich na palube nášho Talismanu nechýbala. Aj preto mi jazda pripomínala oddych vyššej triedy cestovania.
Predná časť auta je jednoducho určená na pohodlné prekonávanie väčších diaľok. Reproduktorový systém Bose, široké kožené sedadlá s vyhrievaním a odvetrávaním, masáž pre šoféra a spolujazdca či vyhrievaný volant. Počas sychravých jesenných dní mi táto kombinácia padla mimoriadne vhod. Útek z upršaného a ukričaného mesta mi tak dovoľoval po ceste domov relaxovať. Dvojité sklá a hlasná hudba, šinúca sa z trinástich reproduktorov s podpisom Amara Boseho, ma odfiltrovali od vonkajších ruchov, zatiaľ čo kompresorom poháňaná masáž pracovala na tom, aby si chrbát po ôsmych hodinách v kancelárii trocha oddýchol.
Je zbytočné menovať skutočne širokú škálu technológií a funkcií, ktorými Talisman v tejto výbave disponuje, no priznám sa, vždy som sa na jazdu v Renaulte tak trochu tešil. Imidž tomu všetkému kazil azda iba slabší štvorvalcový dízel s objemom 1,6 litra a výkonom 160 koní (380 Nm). Ako základ tento motor postačuje. No pri diaľničnom presune, a najmä predbiehaní, by som ocenil trochu väčšiu dynamiku. Z nuly na sto to tento motor vytiahne za 9,4 sekundy. A to si limuzína vyššej strednej triedy, ktorou Talisman Initiale Paris bezpochyby je, nezaslúži. Hoci nafťák je menej náročný na spotrebu, múdrejšou voľbou bude zrejme benzínový štvorvalec s rovnakým objemom, no výkonom 200 koní, ktorý je spriahnutý so sedemstupňovou automatickou prevodovkou. Je škoda, že Renault neponúka vyššiu motorizáciu k svojej vlajkovej lodi. Šesťvalec by sa sem skrátka hodil.
Naopak, riadenie, ktoré je oproti konkurencii trochu preposilované, je v Talismane výborné. Práve do takéhoto auta mi príde elektronický doping v poriadku. Celému riadeniu však dáva sladkú bodku na záver systém 4Control, s ktorým je zatáčanie či otáčanie sa v meste hračkou. Veľmi návyková technológia, za ktorú má u mňa Renault veľké plus, by mohla byť bezbožne okopírovaná aj inými automobilkami. Ale nie, jednoduchšie je priniesť kadejaké sprosté dynamické smerovky, ktoré sú funkčným nezmyslom…
Čo ma pri šoférovaní trochu vyrušovalo, je systém R-Link 2 na 8,7-palcovej obrazovke. Áno, je prehľadný, intuitívny, ale… Jedným „ale“ to nechcem celé negovať, no ja osobne nerád za jazdy listujem širokými možnosťami a hľadám jednotlivé funkcie. Nie je to dvakrát bezpečné. Technofilovi to môže imponovať, ale ja som v tomto stará škola. Aj preto som ocenil, že základné funkcie klimatizácie môžete ľahko ovládať cez tlačidlá a otočné kolečká. Takisto listovanie v menu môžete robiť po starom – teda cez ovládací kruh a zopár sprievodných tlačidiel hneď pred lakťovou opierkou. Boh ma ochraňuj pred Teslou a ďalšími „modernými“ autami, ktoré sa ovládajú výhradne cez displej.
Ak sa rozhodnete odviezť v Talismane vzadu, pripravte sa na klasickú „economy class“. Aj tu nájdete pohodlné kožené sedadlá, ale na komfort pasažierov vzadu sa už veľmi nemyslelo. Chýbajú vyhrievané sedadlá či ovládanie klimatizácie. Dva USB porty pre nabíjanie zariadení síce potešia, ale to je tak všetko, čo si v ekonomickej triede vzadu užijete. A vlastne, ešte jednu zvláštnosť. A síce, že sedíte o niečo vyššie, ako tí vpredu. Na jednej strane máte dobrý výhľad na dianie vpredu, na strane druhej hrozí, že sa budete cítiť mierne stiesnene, keďže vaša hlava bude miestami atakovať strop.
Po vystúpení z auta to však Talismanu odpustíte. Je totiž nádherný. V čiernej farbe, ktorá sa na svetle prefarbuje do tmavofialovej, vyzerá jednoducho úžasne. Spolu s jeho futuristicky tvarovanými svetlometmi a 19-palcovými diskami vzbudzuje pozornosť a záujem aj majiteľov prémiovejších automobilov. Nie jeden vodič sedmičkového BMW či Mercedesu E alebo S sa rád odviezol a pozrel, čo to Renault stvoril za auto. A verte mi, kritiku si na prvý dojem nevyslúžil, skôr uznanie, že ide o solídne, dobre vybavené a krásne auto. A ja musím iba súhlasiť.