Na tohtoročné Renault RS Days som sa tešil odo dňa, kedy som dostal pozvánku. Program znel sľubne – náš domáci okruh Slovakia Ring a kopec Renaultov s emblémom Renault Sport, ktoré si bude možné vyskúšať. Samozrejme, hlavným ťahúňom programu mal byť nový Renault Megane RS, na ktorý sme boli prirodzene zvedavý už od jeho predstavenia, dupľovane po teste hlavného rivala v podobe Hyundai i30N.
Renault RS Days v čase písania tohto článku ešte prebiehajú, prvý deň totiž Renault pozval zákazníkov a fanúšikov športovej divízie. Druhý deň sa dostanú na rad novinári – tu som uvoľnil miesto kolegovi Lacovi, aby sme mohli viesť krčmové reči o tom, kto má najlepší hot hatch na trhu. Po otestovaní Meganu RS sme totiž konečne uzavreli svätú trojicu – i30N, Type R a RS. Ich spoločný trojtest už plánujeme, takže bude aj priame porovnanie. Všetko však neskôr, dajte nám trochu času.
Doobedie začalo jazdami pre fanúšikov RS-iek či majiteľov predchádzajúcich generácií tohto pomyselného kráľa hothatchov. Počasie ešte celkom solídne prialo, takže jazdiť sa mohlo na semislickoch na suchom asfalte, hoci trochu oklieštene. Prvý šiel totiž inštruktor na Cliu RS Trophy (neskôr na Megane GT), ktorý viedol kolónu RS-iek svižným tempom. Limity auta sme tak nemali možnosť otestovať.
Doobedné jazdy som pre pracovné záležitosti prenechal kolegovi – nášmu dvornému fotografovi Milošovi, aby si urobil aj on svoj názor. Práve totiž plánuje vymeniť svoju M240i za Hyundai i30N, ktorý mu učaroval počas týždňového testu. Moja prvá otázka teda bola jasná: „Aké to je? Budeš brať radšej RS-ko?„
Odpoveď bola nečakaná a viacerí šoféri si zosynchronizovali svoje stanovisko: „Je to zaujímavé a pekné auto.“ Tušil som, že to neveští nič dobré. Pri ľahkom obede sme teda diskusiu rozviedli hlbšie. Nový Megane RS v najzákladnejšej verzii je podľa kolegov šoférov, ktorí toho majú už čo-to odjazdené na okruhoch a kopcoch a môžu otvorene hodnotiť bez strachu o reputáciu, sa zhodli, že podvozok je mäkký, štandardné sedačky sú vhodné iba na okresky, simulácia športového zvuku je príliš hlasná (našťastie sa dá vypnúť), ale najmä, že pocitovo to RS oproti GT nie je až také rýchle. Na druhú stranu, chválili vyladený 4Control. Mal som teda vcelku zmiešané pocity.
Keď som si sadol za volant RS-ka ja, bol som zvedavý. Čakali ma približne 3 ostré kolá, počas ktorých som ho chcel vyskúšať na maximum. Mimo to, začalo jemne pršať, takže o to zaujímavejšie to bolo. Zapol som Race mód, nastavil si auto a vyrazil. Už počas jazdy som si hovoril, že vo viacerých veciach mali chalani pravdu. Bežný podvozok sa mi zdal mäkší, mierne sa nakláňal, i keď mňa sedačky držali skvele a nemôžem na ne povedať ani pol krivého slova. Mám ich aj vo svojom GT a sú to tie najlepšie sedadlá, aké som v aute doposiaľ mal. Záleží asi od typu postavy. Posed bol dobrý, v aute som sa cítil fajn, pričom meriam 190 cm. Čo mi po druhom kole liezlo na nervy bol enormný simulovaný hluk, akoby Megane RS bola závodná Praga. Samozrejme, ak okolo vás prefrčí na rovinke 200-kou nový Megane RS, môžete zabudnúť na takýto typ hluku. A to mi ešte uši tlmila kukla s helmou, nechcem vedieť, aké to bude bez použitia prilby. Našťastie sa však táto „fíčurka“ dá vypnúť.
Systém 4Control musím naozaj pochváliť, je o riadny level vyššie, ako v mojom GT-čku. Zadná náprava krásne spolupracovala s prednou a v zákrutách to veľmi pomáha. Na jemne mokrej trati som sa zasa mohol troška zabaviť a „odtrhnúť“ to. Samozrejme, nešlo o žiadny kontrolovaný drift, ale šmyk to bol úsmevný. Čo ma zamrzelo, bol prítomný výstražný trojblik pri prudkom brzdení aj v Race móde, ktorý napríklad Clio RS Trophy už nemalo. Je to taký detail, ale na okruhu tým môžete riadne zmiasť jazdca za vami. Naopak, potešilo ma, že v Race móde už automatická prevodovka EDC sama nepreraďuje v červenom pásme a pekne drží otáčky.
Čo sa týka samotnej rýchlosti, áno, tento pocit som mal aj ja. To auto síce zrýchľuje pekne do istých rýchlostí, ale v tých vyšších to už aj pri pohľade na tachometer vidíte, že to akosi „nechce ísť“. Čakal som možno trochu viac WOW efektu. Na druhej strane, so sériovým RS-kom na semislickoch zajazdil inštruktor čas 2:35, čo je rovnaký čas ako dal na ringu kolega Maroš Čabák z TopSpeed.sk na Ford Focus RS III a o pol sekundy horší ako dala Civic Type-R 9G. A to už nie je až také zlé, no nie?
Poobede som si chcel Megane ešte raz vyskúšať, no počasie neprialo a hustý lejak spôsobil, že Megane mohli šoférovať už iba profesionálni šoféri. Zážitok so Štefanom Rosinom bol vraj silný, no vzhľadom na to, že som bol po obede, som si túto príležitosť nechal ujsť. Radšej som sadol do Clia RS Trophy, ktorý má v daždi neskutočne bavil. To auto je, napriek kritike od mnohých šoférov, tak skvele vyladené a hravé, že som miestami aj zabudol na nové RS-ko. Clio RS Trophy má všetko okrem jednej veci – manuálu. Ale to by som mu bol schopný odpustiť. A ak by sa našiel čo i len jeden človek, ktorý by menil so mnou za moje GT-čko, prosím, som tu, volajte mi, píšte mi. Clio RS Trophy mi vyčarovalo veľa úsmevov, chcel by som ho.
Okrem týchto fešákov si to ale na RS Days namierila aj krásna modrá Alpine A110, ktorú priniesol poľský dealer. Skúšobné jazdy boli možné, avšak iba z miesta spolujazdca. Aj tak to však bol silný zážitok vidieť tohto krpca s dokonalým setupom. Ak máte vo vrecku 54 tisíc eur, choďte určite do toho!
Každopádne, naspäť k Megane RS. Čo dodať? Je to veľmi pekné a zaujímavé auto. Áno, opakujem slová mojich kolegov, ale iné neviem nájsť. Sám som zvedavý na verziu s CUP podvozkom a manuálom, či dokonca Trophy, ktorá bude lepším okruhovým nástrojom. Verím, že štandardné RS-ko bude viac zábavné na okreskách, ako na okruhu. Dnes keby som volil hothatch na trať, šiel by som do staršej generácie Meganu RS, atmosférického Clia RS alebo ak by som si mal vybrať zo súčasnej svätej trojice, potom by bol môj favorit Hyundai i30 N Performance. To je však moje hodnotenie zatiaľ, kým nepríde Trophy, ktorý môže úplne inak zamiešať karty.