TEST Renault Megane – Predsudky bokom

Keď som si vôbec prvý raz sadal za volant testovacieho Renaultu Megane, vcelku som sa tešil. Nový Megane sa mi už od predstavenia páčil, Renault totiž vsadil na odvážny, avšak nadčasový a jedinečný dizajn, vďaka ktorému auto na ceste spoznáte ihneď. Vedel som však, že keď si presadnem z Taliana do Francúza, moje najbližšie okolie budem musieť doslova presviedčať, že som sa nezbláznil. Predsudky tu totiž ešte stále výrazne hýbu názormi šoférov.

Áno, história im dáva za pravdu, keďže Francúzi a Taliani síce svetu servírujú nádherné dizajnové kúsky áut, ale čo sa funkčnosti či spoľahlivosti týka, niektoré na tom boli – nalejme si čistého – tak všelijak. Nevidím však nič zlé na tom, keď sa niekto poučí, hoci aj z vlastných chýb. Dôležitá je chuť pracovať na sebe a priniesť niečo nové a lepšie. A tým je aj nový Renault Megane, pri ktorom by ste mali dať predsudky bokom.

Môj zoznamovací týždeň začal v utorok, kedy som sa vrátil absolútne vybláznený z tvrdého a tuhého kostitrasu po pol dni na okruhu. Endorfín sa pomaly vyplavoval z tela a prichádzala únava. V tejto chvíli som bol rád, že som si sadol do pohodlného nového auta, ktoré som si behom piatich minút napolohoval a nastavil. Tvrdé údery bratislavských ciest do náprav vystriedalo plávanie nového a komfortne nastaveného podvozku Meganu. Môj chrbát, zadok a nohy doslova oddychovali. Čakalo ma sedemdesiat kilometrov cesty domov a dúfal som, že to bude naozaj rýchle. Ako som sa len trpko mýlil, keď som už po prvých dvoch kilometroch natrafil na gigantickú kolónu teperiacich sa pracantov smerom von z Bratislavy. Môj pruh sa nehýbal, Waze ukazoval, že to bude trvať namiesto klasických 45 minút približne hodinu-a-pol. Zmieril som sa s osudom a začal sa hrabať v nastaveniach R-Link systému. Spároval som si telefón cez Bluetooth, nastavil audio (za zmienku stojí „živý“ ekvalizér, ktorý perfektne nasimiluje atmosféru koncertu!), prebehol komplet všetky položky a zistil, že sa v Megane dá na zabudovanom displeji sledovať cez USB video. Chvíľa hľadania, pár klikov a už mi bolo celkom ukradnuté, že budem najbližších 15 až 30 minút stáť v zápche. Pustil som si jeden zo starších dielov Top Gear, vyhrievané sedadlo a začal som relaxovať. Veď sa nikam neponáhľam. Zápcha bola ale taká veľká, že ma z letargie prebrali až žuvačky. Žuvanie má totiž nakopnúť mozog a bojovať proti únave, u mňa ale žuvačky naštartovali kreativitu.

Prvú stovku kilometrov som zhltol ani neviem ako. Nastavený tempomat na 130 km/h na diaľnici ma trochu uspával. Po jazde v mojom rýdzo manuálnom aute, v ktorom síce chýba množstvo moderných výdobytkov, ale o to viac sa živšie šoféruje, som sa v Megane začal tak trochu nudiť. Keďže video som pozerať nemohol, prišla na rad hudba. Spotify cez Bluetooth z môjho iPhonu s ovládaním na volante je vec, ktorá bude povinnosťou v mojom ďalšom aute. V Megane som to pri častom diaľničnom presune neuveriteľne ocenil. Púšťam Jamiroquaia, dávam hlasitosť. Nestačí, ešte pridávam, chcem si spievať Cosmic Girl. Lenže, rádio ma akosi nepúšťa do extrémnych hlasitostí a limit je nastavený pomerne nízko. Tak trochu škoda, ale čo už. Spievam si a začínam rozmýšľať nad tým, čo by Jay Kay povedal, keby počul môj hlas. Asi by nebol nadšený…

Cítim sa ako v klipe, kde sa naháňa F40-ka s Diablom, a tak tomu inštinktívne pridávam. Nielenže moja 130-koňová benzínová 1,2-ka tak neakceleruje, ale aj začína trochu viac „žrať“. Od zrkadiel sa ozýva výraznejší aerodynamický hluk a ja kontrolujem rýchlomer. Takmer 160-ka na tachometri sa tam na zaradenej šestke lenivo vyšplhala a aktuálna spotreba ukazuje niečo okolo 9,5-litra na sto. Pribŕžďam, toto asi nie je diaľničný špeciál. Naspäť na 130-ke je to oveľa lepšie, auto stíchlo, spotreba klesla.

Ďalšie dni som sa rozhodol netrápiť Megane jazdením po diaľnici. Namiesto toho som ho poslal na výjazdy do mestskej džungle. Nákupy v Tescu, nejaký ten odvoz kamarátov do Nitry či firemné vybavovačky zvládol na jednotku. Práve v meste som ocenil relatívne veľký kufor a štandardne nastavené preposilované riadenie. Volant sa otáča s ľahkosťou a kolesá reagujú ihneď. To oceníte, keď nechcete cvičiť biceps krútením volantu alebo máte plné ruky inej práce. Samozrejme, nami sa neinšpirujte a neesemeskujte a nemailujte za volantom! Testovať však musíme pre každého, takže sa dobrovoľne na takúto situáciu občas podujmeme. Aj reakcia bŕzd na „ťukes“ do brzdového pedálu je viac preposilovaná, ako som zvyknutý. V Megane stačí skutočne pedál pohladiť a auto už pekne dobržďuje. Skúste stlačiť pedál o taký centimeter-dva a veci zo zadnej časti auta máte razom prehodené vpredu. Budem sa opakovať, ale v meste, kde vznikajú také situácie, kedy sa niekto jednoducho rozhodne, že zrazu na šupu zastaví bez fungujúcich brzdových svetiel, to oceníte.

Megane ma za ten týždeň presvedčil, že je, aj v prípade voľby slabšieho benzínového motoru, fakt šikovným a dobrým mestským autom, s ktorým sa nemusíte báť vybehnúť ani na diaľnicu či dovolenku kdesi do Chorvátska alebo Talianska. Jedna-dvojka síce nie je žiaden akceleračný špeciál a pri predbiehaní vo vyšších rýchlostiach si budete musieť rozmyslieť a vypočítať, kedy to vyjde na bezpečné predbiehanie, no na druhej strane však nezožerie peňaženku. Priemerná spotreba sa v mojom prípade ustálila na 7,7 litroch, a to som sa snažil striedať defenzívny a dynamický jazdný štýl, aby sa ukázalo, koľko to v priemere zhltne.

Na záver to už len celé zhrniem. Ocenil som komfort pri jazde, dobrú výbavu verzie Limited a dizajn, za ktorým som sa neraz obzrel. V červenej metalíze Megane obzvlášť dobre vyzerá. To je názor, ktorý mi určite nikto nevezme. Áno, vám sa Megane nemusí páčiť, nemusíte súhlasiť ani s tým, že preposilované riadenie je pre bežného vodiča dobré alebo si môžete myslieť, že aj ten Megane má stále svoje muchy. Má. Ale vyvažujú to detaily, ktoré robia auto dobrou kúpou. Sú to tie veci, s ktorými sa zoznámite až neskôr a utvrdia vás v tom, že ste svoje peniaze dobre investovali. Mne sa páčilo, resp. ocenil som imidžové automatické rozsvecovanie auta pri príchode k nemu (taký malý wow efekt pred kamarátmi), automatické zamykanie auta spolu so zvukovým upozornením keď od neho odchádzate (napríklad s plnými rukami nákupu), na jednotku zvládnuté vyhrievanie sedadiel (na toto mám externého hodnotiaceho, experta vo fachu – moju ženu) a široké nastavenia systému R-Link s podporou rôznych aplikácií.

Mohlo by sa vám páčiť