Prezúvanie nie je len o výmene pneu

Aktuálne počasie výrazne klame. Aj keď miestami svieti slnko, vonkajšia teplota deň za dňom klesá, presne tak ako klesá účinnosť a použiteľnosť letných pneumatík.

Lenže počasie je len jeden z dvoch dôležitých atribútov označujúcich moment, či skôr nutnosť prezutia z letných na zimné pneumatiky. Druhým, a v našich končinách dosť dôležitým, je Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke – povinnosť používania zimných pneumatík na všetkých kolesách u osobných áut je od 15. novembra do 31. marca, pokiaľ vozovku pokrýva súvislá vrstva snehu, námraza alebo ľad.

Možno sa niekomu zákonom daný „príkaz“ zdá malicherný, ale je tomu tak. Problém vzniká hlavne pri pohľade na výškové a teplotné pomery Slovenska. Zima v južných okresoch má úplne iný priebeh ako napríklad na Orave, Liptove či v Tatrách. Avšak, aj v južných miestach môže pokojne teplota klesnúť pod bod mrazu, čím zase následne môže vzniknúť na ceste námraza. A tým je zase splnený jeden bod zákona.

Globálne by sa ale dalo povedať – ak dlhodobejšia denná teplota klesla pod 7 °C, je najvyšší čas prezuť na zimné pneumatiky. Pri tej príležitosti sa sústreďte na tri veci – stav aktuálnych zimných pneumatík, stav ostatných podvozkových častí a na to, aby ste sa pred zazimovaním dostatočne postarali o vaše letné gumy a disky.

Zimné pneumatiky majú oproti letným nielen výraznejší vzor ale aj mäkšiu zmes vďaka ktorej sú schopné „pracovať“ aj pri nízkych teplotách. Lenže, nesmú byť staré. Preto si na nich skontrolujte tzv. DOT kód – štvormiestne číslo na boku pneumatiky zobrazujúce týždeň a rok výroby pneumatiky. Napríklad 4011 znamená, že bola vyrobená v 40-tom týždni v roku 2011. Ak ste na pneumatike našli podobné čísla, radšej ich z bezpečnostných dôvodov vyhoďte. Optimálny vek je tri roky, maximálny päť. Frajerské reči, že aj desaťročná guma vie urobiť svoju robotu, keď najazdím pár sto kilometrov mesačne, si nechajte pre poisťovňu.

Keď len meníte celú sadu, čiže disk aj s pneumatikou, je vhodné si ju nechať – aspoň každý druhý rok – vyvážiť. Odporúčame po lete aj kontrolu geometrie.

Pri podvozkových častiach si počas prezúvania rovno skontrolujte stav opotrebenia brzdovej sústavy – kotúče musia byť bez hrdze a musia byť rovnomerne opotrebované, platničky musia mať potrebnú hrúbku a taktiež rovnomerné opotrebovanie, gumené brzdové hadičky zase nesmú byť extrémne popraskané.

Ako sa však postarať pred zazimovaním o pneumatiky a disky? Ak máte len holé pneumatiky, skladujte ich postavené vedľa seba, ak ich máte na diskoch, tak na seba. V oboch prípadoch v suchom a čistom prostredí. Pred zazimovaním by sme mali naše disky a pneumatiky dôkladne vyčistiť od špiny a usadeného brzdného prachu, ktorý sa nachádza aj v pneumatikách. Igor Zajac z firmy Ebix s.r.o., ktorá na Slovensko dodáva výrobky značky Autoglym, odporúča podľa typu disku zvoliť jeden z čističov Autoglym Clean Wheels alebo šetrnejší, Autoglym Custom Wheel Cleaner. Demontované kolesá nám umožňujú aj perfektné vyčistenie diskov z vnútornej strany, ku ktorej sa pri bežnom umývaní auta tak ľahko nedostaneme. Po dôkladnom vyčistení diskov, ich môžeme ochrániť sealantom v spreji Autoglym Wheel Protector alebo tuhým voskom Autoglym UHD Wax, ktorý okrem laku karosérie perfektne ochráni aj kolesá. Pri ošetrovaní pneumatík je nutné pri výbere zvoliť produkt, ktorý oživí vzhľad pneumatiky a zamedzí popraskaniu gumy.

Mohlo by sa vám páčiť