Správny šofér v správnom aute má spoza volantu vystupovať spotený, spokojný a s úsmevom na tvári. Čo ak sa vám zrýchli tep, zlepší nálada a telo začne vyplavovať endorfín len po oznámení, že vás príde navštíviť kamarát s novým strojom? Auto, ktoré ste ešte naživo nevideli, nepočuli, a predsa samotná myšlienka naň vám rozpumpuje krv v žilách a postaví všetky chlpy na pokožke. Tak by sa dal popísať pocit pred prvým stretnutím s Porsche Cayman GT4 RS.
GT4 RS je model z oddelenia Porsche GT pod vedením Andreasa Preuningera. Nejaký čas sa o ňom viedli debaty len na teoretickej úrovni s neistou budúcnosťou. Mnohí, vrátane Porsche, si uvedomujú lepší jazdecký základ platformy Cayman s motorom uprostred voči 911. Porsche si však nenechá siahať na dominantnosť svojho klenotu – GT3 s atmosféricky plneným motorom, a teda silnejšia GT4 bola otáznou. Keď sa však objavili prvé prototypy na cestách okolo Nürburgringu, azda každému nadšencovi srdce poskočilo radosťou. Ani nie z dôvodu, že Porsche ide pokoriť GT3, ale z vďaky, že pomyslené bejby Porsche konečne dostane to, čo si vždy zaslúžilo: verziu RennSport.
Kto zažil GT4, pravdepodobne bol milo očarený. Predsa to je to, na čo všetci priaznivci Porsche čakali od prvého predstavenia modelu Cayman. Kto si pričuchol ku GT4 RS, asi mu odletel dekel na Mars ako mne a rozmýšľal, kde zoženie 150 tisíc na to, aby si to mohol zaobstarať. Mal som hrubú predstavu, čo očakávať, ale realita mi vybila dych. Poďme ale pekne postupne. Hovorí sa, že Taliani robia najkrajšie autá. Ja si ale myslím, že oddelenie Porsche si dáva nesmierne záležať na kráse svojich modelov. Čo detail, to umelecké dielo. Karosérie plná nádherných kriviek, úžasný dizajn kolies, karbónové diely, rôzne umiestnené a tvarované lišty, spojlery a lipká, nasávacie otvory a prieduchy všade, kam sa pozriete a to nastaviteľné krídlo v štýle labutieho krku… Taký typicky nemecký sofistikovaný štýl dizajnu, ktorý GT4 RS veľmi svedčí. Čím dlhšie sa naň pozerám, tým viac sa pýtam – ako takýto racecar dostali značky?
Vo vnútri je tých rozdielov voči GT4 o niečo menej. Uprostred sedí centrálny otáčkomer ciachovaný do 10 tisíc s hrdým pomenovaním GT4 RS. Interiér je pokrytý alcantarou, sedačky sú karbónové škrupiny so šesťbodovými pásmi, anatomicky dokonalé a pierkovo ľahké. Celé to navyše dopĺňa titánový polorám. Jeden detail za hlavou nabudí dojem jedinečnosti, o ktorom si ešte povieme. Svoju polohu za volantom si nachádzam okamžite, zapínam si klasický trojboďák a radím D.
Vyrážam hore štiavnickou okreskou, ktorú veľmi dobre poznám. O to viac sa teším, že si takúto chuťovku môžem vychutnať v domácom prostredí. Ani som nevyšiel z obce a podvozok spracuváva nerovnosti, o ktorých som doteraz ani nevedel. Po prvých desiatkach metrov som bol ohúrený, aké informácie o stave cesty GT4 RS odovzdáva šoférovi bez zbytočných špeciálnych efektov či poskakovania. Prvé pocity z podvozka boli zaujímavé. Nie je to žiaden kostitras, ako by možno niekto na prvý dojem očakával. Predsa len GT4 RS pochádza z Nürburgringu a s ním si lepšie poradia poddajnejšie, mäkšie naladené tlmiče.
S preškrtnutou tabuľou označujúcou koniec dediny jemne pridávam a v prvých zákrutách si skúšam riadenie, prevodovku a reakcie motora. Presúvam páku do manuálneho režimu. Pádla sú pevne na volante, čo niekto nemusí preferovať. Mne to vyhovovalo, keďže uprostred ostrej zákruty môžem radiť bez prechytávania a rozmýšľania. Prevodovka radí instatne. Motor reaguje rovnako rýchlo, ak nie ešte rýchlejšie. Štvorliter, pochádzajúci z modelu 992 GT3 otočený o 180°, má šesť individuálnych škrtiacich klapiek, ktoré mu dodávajú fantastickú odozvu na pedál. Každý menší pohyb pravej nohy znamená okamžitú zmenu otvorenia klapiek a tým výbornú dávkovateľnosť s priam až telepatickým chovaním motora. To je vlastnosť, ktorú má dnes len málo motorov a to veľmi oceňujem.
Namiesto malých okienok ako na každom inom Caymane má GT4 RS otvory do vnútra motora. Priamo za hlavou sa nachádza karbónové sacie plenum, cez ktoré prechádza vzduch do variabilnej časti nasávacieho traktu až ku klapkám. Niečo nevídané, nakoľko všetky predošlé verzie tejto platformy majú motor úplne zakrytovaný pod tučnou vrstvou penovej izolácie. Ich motory síce je počuť, ale ani zďaleka nie tak hlasno. Niečo takéto môžeme vidieť u Porsche po prvýkrát. Zvuk vychádzajúci z tohto orchestra sa slovami popisuje ozaj ťažko. Doslova akoby som počul každú molekulu vzduchu prúdiacu dnu. Nesmierne intenzívne. Tento zážitok je vyhradený len pre pasažierov. Okoloidúci si môžu vypočuť skvele vyladený klapkový výfuk, ktorý napriek časticovým filtrom znie až neuveriteľne dobre. Ako typický boxer od Porsche – dolu hlboký barytón a v hornom pásme prenikavé zavíjanie.
Výkon motora je absolútne postačujúci. Veď za ideálnych podmienok to dáva stovku za 3,4 sekundy. Čo viac treba?! Šesťvalec poskytuje neutíchajúci a lineárny záťah až do 9 tisíc otáčok a so svojím objemom má dostatočnú silu aj v nízkych otáčkach vo vyšších prevodových stupňoch. Pokojne tam strelím sedmičku a od dve tisíc sa to zbiera veľmi presvedčivo. Čaro veľkých atmosférických motorov. Tieto boxery sú však nenásytné a neustále si pýtajú viac a viac. S takouto zvukovou stopou sa mi ani nechce púšťať plyn. Hluk, rachot, škrekot… rýdze pohladenie duše petrolheada.
Ako bývalý majiteľ Boxsteru druhej generácie, vedel som, čo môžem od Caymanu ako takého očakávať. Jasné, sedím v GT4 RS a základná dva-deviatka je slabý odvar voči takejto strojovni. Nátura tejto koncepcie s motorom uloženým pred zadnou nápravou v rámci Porsche mi je ale dobre známa. Spočiatku som bol nedôverčivý nechápajúc, že veď ako to môže tak zatáčať s takým ľahkým predkom? No jednoducho môže a ide mu to veľmi dobre. A tak som si sadal do GT4 RS s tým, že ma nečakajú veľké prekvapenia.
Mal som pravdu. GT4 RS poslúcha na každý povel ako nemecký ovčiak. Príkladne mení smer a slušne skrýva svojich decentných 1415 kg. Zákrutami sa preplieta s veľkou vervou, čo mu dopomáha nízka svetlá výška, ozaj široký rozchod kolies a obutie Michelin Pilot Sport Cup2. Tým stačí pár zákrut, dostať do nich nejaké to teplo a lepia famózne. Čo sa mi na Porsche páči, je to, že vedia rozumne nastaviť prevodový pomer riadenia a auto nie je zbytočne nervózne vo vysokej rýchlosti. Naopak v úzkych serpentínach nemám dojem, že šoférujem veľké auto a ani v najostrejších zákrutách nemusím prechytávať volant. V spojení s pádlami pohybujúcimi sa s volantom na tom nenechádzam žiadnu výčitku. I volant má správnu hrúbku a výborne sa drží. O tom, že aj vyzerá veľmi fajnovo, ani nemusí byť debata.
Vpredu je klasika vo forme MacPherson, ktorý Porsche zdokonaľuje už desiatky rokov. Vzadu ako zvyčajne viacprvková náprava, ktorá navyše ťaží zo širšieho rozmeru pneumatík voči predným. To je prirodzené, keďže Cayman má nielen 500 koní pri 8400 otáčkach za minútu, taktiež mu na zadku sedí zhruba 55 % váhy auta. Funguje to excelentne. GT4 RS vchádza do zákrut s veľkou ochotou vďaka dostatočne širokým pneumatikám a zároveň skvele krotí vysoký výkon skrz prepracovanú zadnú nápravu a vhodný setup pneumatík. Zároveň si to zachováva výbornú stabilitu aj na brzdách, ktoré sa excelentne dávkujú. Zabudnite na preposilovaný agresívny pedál ako z hot-hatchov. V GT4 RS sa môžu zdať na začiatku dráhy pedálu ako slabé či nevýrazné. Avšak silnejšie zatlačenie už vytvára slušné G-čka. Porsche veľmi dobre vie, čo robí.
Väčšina hmotnosti je umiestnená medzi nápravami, ako by to v pravom športovom auta malo byť a to tu je cítiť v každej zákrute. GT4 RS je brilantne vyvážené. Nie je ani nedotáčavé, ani pretáčavé. Nazval by som to neutrálno-pretáčavé, čo je presne ten jazdecký ideál. Pod plynom krásne cítiť prácu samosvorného diferenciálu, ktorý s danou geometriou tlačí zadok do zákruty a nie predok von z nej. Celý ten balans sa prejaví pri výjazdoch, kde aj s ostrejším plynom zadné kolesá výrazne nevybáčajú z trajektórie ako pri autách s klasickou koncepciou. Nevyžaduje si to výrazné korekcie plynu ani volantu. Dokonca ani stabilizačný systém nezasahuje prehnane, ozaj len vtedy, keď sa to začína viac utrhávať. Podvozok je typicky tuhý a cítiť z neho športový zámer. Nerovnosti a rozbité cesty mu ale nerobia najmenší problém a ani šoférova chrbtica neutrpí žiadne následky. V zákrutách si zachováva minimálne náklony, výbornú stabilitu a odovzdáva veľké množstvo informácii. Nenájdete tu fičúrky z 992 GT3 ako dvojité lichobežníkové zavesenie vpredu či natáčanie zadných kolies. Niečo špeciálne si predsa len musia nechať pre kráľa. Človek však môže len ťažko zostať sklamaný z takto dokonale vyskladaného balíka, akým je Porsche Cayman GT4 RS.