Pannonia-Ring a iné, ale hlavne on…

Napriek veku a skúsenostiam sa mi vždy ťažko píše veta typu, že uzatvárame sezónu a vidíme sa v marci. Nemusí to byť takéto fatálne, všakže, ale úprimne, poznáme rozdiel medzi suchým gripom so semislick-mi vs. zimné pneumatiky, ktoré sú často na víkendovkách nejaké lacany, len aby sa nepovedalo, prípadne sa ponechajú na aute letné verzie. Tento pocit (smútku za sezónou) je znásobený faktom, že prvú časť roka som dosť vypustil, keďže myšlienka spraviť si z wankla RX-8 okruhový špeciál stroskotala na realite, Rexona to vzdala. Valčeky v kľukovom ložisku sa protestne skrížili a takto mi dali najavo, že nabudúce si mám lepšie premyslieť svoje okruhové voľby.

Prestal som sa trápiť približne začiatkom mája, keď už začali byť prejazdné aj niektoré alpské priesmyky. Vytipoval som si pre mňa neznámy Sölkpass (https://revrats.sk/na-mesiac-a-spat/) a dobre som urobil. Vyliečil môj bôľ zo straty Rexony. Teda nie úplne, s takou stratou sa nedá úplne vyrovnať nikdy, ale v rámci možnosti sa to utriaslo.

Vrchol prišiel s realizáciou dlho odkladaného tripu do Rumunska, k tomu si naozaj treba prečítať samostatný článok. Na druhej strane, mám rád okruhy, veď okruhujem od roku 2009, hádam, bez prestávky. Tento rok nebude predsa nepríjemnou výnimkou. Takže po dlhých rokoch som sa dostal do bodu, keď sa tomuto koníčku budem chvíľu venovať na vozidle s predným náhonom. Ak odrátam novinárske akcie, na vlastnom vozidle je to dobrých desať rokov, odkedy som si naposledy meral časy na predokolke. Ouch. Here we go again.

Mazda 3 MPS má takú oldskúl vlastnosť, že krútiaci moment príde tak nejak viacej zrazu, ako na hot hatch-och súčasnej generácie, na ktorých turbodiera je viac potlačená a linearita prejavu motora je povzbudená. Stlačenie akcelerátora v rýchlejšej zákrute na Slovakia RIngu aj na štvrtý stupeň spôsobí pretáčanie predných kolies a tento jav ma pekne vynesie von, kde to nemám rád. Okej, takže šírka a model pneumatík a zmenená geo budú prvým jarným mod-om.

Nie sme síce v Hollywoode, ale mám tu taký malý zvrat, s ktorým sa dostávam na miesto, kam som sa chcel dostať. Na Pannonia-Ring. Ja sa tým dlhodobo netajím, že to je môj najobľúbenejší okruh v regióne. Už len samotný event sa tak nejak prirodzene nesie vďaka priateľským a chápavým organizátorom v takmer až rodinnej atmosfére. Dosť tomu pomáha aj chýrny maďarský teľací perkelt s nokedlami v reštaurácii priamo v paddock-u, láska ide predsa len cez žalúdok.

Koncom októbra to už s počasím zvykne byť kadejaké, len nie príjemné, ale tentoraz predpoveď ukazovala 18 stupňov bez dažďa, no neber to! Len aby sme sa chápali, keď som disponoval s RWD alebo AWD vozom, nebol som takýto picky, ale nedotáčavé orgie ma čakajú aj na suchu, nie to ešte na mokrom povrchu – takže ak nemusím, neabsolvujem to, lebo ma to nenapĺňa.

Len v skratke, lebo v iných reportoch to už padlo, Pannonka je technickejší okruh ako ten náš, je o 2 kilometre kratší, ale má o 2 zákruty viac, čo o niečom vypovedá. Ale má aj iný povrh, viac gripový. Na slabších zadokolkách to nebolo také zjavné, pretože ten krútiaci moment napríklad na RX-8 nebol taký, že na semislickoch by som si musel dávať extra pozor na plyne, a predsa len koncepcia a dobré nájazdy ma zo zákruty nevynášali ani na jednom z okruhov. O to bolo prekvapenie väčšie, že na povrchu Pannonky mi zrazu MPS funguje ako zmenená, na rovnakých semislickoch a v približne rovnakej teplote, krúženie po trati tentoraz nebolo len o boji s nedotáčavosťou. Potom som si ale pozrel staršie články, kde som už pred rokmi písal (vtedy ešte z titulu vlastníka 4×4 turbo Imprezy), že Pannon síce vďaka hrubozrnnému asfaltu žerie gumy vo väčšej miere, ale na oplátku dodáva väčší grip. Vek proste neoklamem, zabudol som. Možno je to signál, že by som mal brať zase tieto okruhové zábavky vážnejšie, nielen ako doplnok k výletom.

Ešte niečo dovysvetlím k formátu podujatia. Celodenné jazdy odsýpajú po troch dvadsať minútových stintoch doobeda a troch poobede, v troch skupinách GENTLEMAN, STREET a RACE. Môj, možno skreslený dojem je, že STREET kategórii je lepšie sa vyhnúť. Totiž sériovky (rozumej aj superšportové) si to džentlmensky rozdávajú v GENTLEMAN-ovi do miery, že sa nasilu nik netlačí nikomu do zákruty a podobne. Proste vládne tu ohľaduplnosť, ale nebojte sa, každý si tu dupe na plný plyn. V kategórií RACE sú už ostrieľaní borci, ktorí presne vedia, čo majú robiť, takže aj keď je to RACE, je to veľmi korektné, a hlavne tu vládne šikovnosť. Problém so STREET je, že to je niekde v strede, proste tu sa mi zdalo, že by som sa najviac bál o techniku – áno píšem to takto vágne, ale asi to nechcem viacej rozoberať :-).

Inak výhoda dvadsaťminútového stintu je zjavná, proste toľko auto v pohode znesie, nie je treba sa venovať chladiacim kolám, ktoré aspoň u mňa v danej sériovej podobe Mazdy sú na Slovakia Ringu nevyhnutné. Tu sa mi za ten čas nepodarilo dostať teplotu vody nad 100 stupňov. Dávam teda ďalšie plus našim južným susedom.

Bol to záver sezóny ako lusk a zatiaľ hmlisto definoval aj začiatok tej novej, keďže v strede marca budúceho ruku sa tu bude konať totožný event. Isto, ak medzitým otvorí svoje brány Slovakia Ring, budem medzi prvými, ktorý tam zavítajú. Veď jazdiť treba, je to spoločenské, zábavné a doručuje to nutný reset od kolotoča denných povinností.

Mohlo by sa vám páčiť