Predchádzajúca generácia Astry si žila svoj nenápadný život v tieni všetkých tých Golfov, Focusov a kórejských hatchbackov. V tichosti, bez väčšej pozornosti a často mnohými prehliadaná. Nebolo to zlé auto, to nie, ale zároveň akosi nevedelo výraznejšie upútať. To sa však s príchodom úplne novej generácie mení. Nová Astra, to nie je len klon na spoločnej platforme s novým Peugeotom 308. A to aj napriek tomu, že technika i základná stavba sú rovnaké. Po stránke podvozku si Opel doladil Astru podľa svojej chuti, ešte osobitejšou ju však robí dizajn.
Ten nadväzuje na Mokku, ktorú sme tu mali nedávno v elektrickej verzii. Súčasný dizajnový smer značky Opel sa po rokoch opäť našiel a Astra je toho dobrým príkladom. V prípade nižšieho hatchbacku pôsobí celok ešte dynamickejšie a trúfam si povedať, že od dôb poslednej verzie OPC nevyzerala Astra lepšie ako teraz. Nízka predná časť s dlhou kapotou a typickou maskou Vizor mi dokonca trochu pripomína Camaro.
V rámci prvého zoznámenia na našich cestách k nám na krátko putovali kľúče od červenej, benzínovej Astry vo výbave GS Line s manuálom. Zatiaľ čo stupňov výbavy ponúka nová Astra až päť a GS Line so športovejším volantom, sedadlami, čiernym stropom i strechou a ďalšími tmavými doplnkami karosérie plní rolu toho športovejšieho člena v rodine, z pohonných jednotiek až toľko na výber zatiaľ nie je. Ak chcete čisto spaľovací motor, na výber máte vlastne len dva. Benzínový trojvalec 1,2 Turbo s výkonom 110 k (205 Nm) alebo 130 k (230 Nm) a naftový 4-valec s objemom 1,5-litra (130 k, 300 Nm). Komu by sa žiadalo viac, musí sa zmieriť s tým, že mu pribudne na palube aj elektromotor a akumulátor. Zatiaľ najsilnejšou pohonnou jednotkou je totiž plug-in hybridná Astra s motorom 1,6 Turbo a systémovým výkonom 180 k. V blízkej budúcnosti sa v ponuke ale objaví aj silnejšia, 225 k hybridná a neskôr aj čisto elektrická verzia. To ale už o pár mesiacov predbieham. Vráťme sa k tomu, čo ma čaká v ostrom poludňajšom slnku na parkovisku na krátke, prvé zoznámenie sa.
Sadám za volant, nastavujem si sedadlo, volant, zrkadlá a rozhliadam sa po interiéri. Sedačka s AGR certifikátom sa dá spustiť pekne nízko a hoci má vo výbave GS Line prívlastok športová, operadlo to s bočným vedením príliš nepreháňa. Sedí sa v nej však veľmi pohodlne. Astra vsadila síce na moderný, čistý dizajn, no samotné rozmiestnenie a prevedenie interiéru je o čosi konzervatívnejšie ako v prípade Peugeotu. Páči sa mi dvojica 10-palcových displejov, ktoré sú pekne zapracované akoby do jedného celku a rovnako ich grafika, rozlíšenie a reakcie. A hoci sa kde-tu objaví použitie lesklého klavírneho laku, Astra ho používa vkusne a čo je ešte dôležitejšie, nezostávajú na ňom žiadne odtlačky prstov. Opel však mohol trocha ubrať tvrdého plastu vo výplniach predných dverí, kde siaha na môj vkus príliš vysoko do zorného i dotykového pola.
Pod stredovým displejom si Astra ponechala decentne zapracované, klasické tlačidlá na základné funkcie ako ovládanie klimatizácie, vyhrievania okien, sedadiel či volantu, no napríklad štart-stop systém alebo asistent udržiavania v jazdnom pruhu si musíte vypínať cez dotykový displej. A to je trocha otravné, nakoľko tieto systémy zvyknem vypínať po každom naštartovaní. Aspoň že sa tieto funkcie dajú uložiť do skratiek a následne sa k nim dá dostať len cez jedno prekliknutie. Čo sa priestoru týka, kufor s dvojitým dnom ponúka slušných 422 litrov, vzadu je priestoru na pomery triedy tiež relatívne dostatok, len sedák zadných sedadiel je pomerne krátky.
Ale čas uteká, poďme sa rýchlo previezť. Vyrážam do mestskej premávky a ihneď ma milo prekvapí ľahkosť, s akou sa Astra po meste prepletá. Riadenie je v nízkych mestských rýchlostiach a pri parkovaní príjemne ľahké a 360-stupňový kamerový systém pokrýva každý kúsok okolia auta vo veľmi dobrom rozlíšení. Navyše, pri zaradení spiatočky (ktorej poistka zostávala visieť, zrejme neduh predprodukčného vozidla) sa automaticky sklopí do dolnej polohy pravé spätné zrkadlo a nechá vás tak ešte dodatočne si skontrolovať blízkosť obrubníka a zbytočne tak nedoškriabať disky kolies. Jednoduchý detail, no stále nechápem, prečo ho nemá každé auto.
Pokiaľ blúdite po neznámom meste a nechávate sa viesť navigáciou, poteší tiež fakt, že informácie z nej je možné zobrazovať nielen na stredovom displeji, ale aj pred vodičom alebo dokonca na čelnom skle prostredníctvom head-up displeja. Výbava GS Line má sériovo 17-palcové disky kolies, no za príplatok 240 eur by som sa kvôli vzhľadu nebál ísť ani do 18-palcových, ktoré sú stropom v ponuke. Ani na nich totiž Astre nechýba dostatočný komfort a hoci je podvozok naladený tak trocha nemecky tuhšie, zvláda nerovnosti s prehľadom aj po akustickej stránke.
Ale to už opúšťam mesto, odbočujem na novú diaľnicu R7 a postupne prichádzajú ďalšie poznatky. Vo vyššej rýchlosti riadenie príjemne stuhne, čo ma však vo vyššej rýchlosti poteší ešte viac je akustický komfort. Na diaľnici Astra veľmi dobre potláča prenikanie aerodynamického hluku do auta. Obtekajúci vzduch okolo auta naozaj takmer nepočuť, skôr sa pri vyššej rýchlosti prihlásili o slovo zimné pneumatiky.
A po stránke kultivovanosti sa snaží aj benzínový motor, ktorý sa 3-valcovým zvukom pripomína len tlmene a vo vyšších otáčkach. Do tých ho však nie je dôvod zbytočne hnať, ak sa práve nechystáte vo väčšom predbiehať. Vtedy už treba 130 k a 230 Nm popohnať trocha ráznejšie do práce, no motor sa pomerne živo zbiera aj z otáčok tesne pod hranicou dvoch tisíc, kde sa prevaľuje pri mestských rýchlostiach so zaradenou štvorkou. Diaľničných 130 km/h na šestke znamená 2600 ot./min., vďaka čomu sa aj na diaľnici spotreba bez problémov drží pod siedmimi litrami. Na krátkej improvizovanej trase po všetkých typoch ciest som dosiahol celkový priemer 6,4 l/100 km. Preplňovaný 3-valec tak vie byť v Astre nielen dostatočne kultivovaný, ale aj úsporný a vzhľadom k pomerne nízkej hmotnosti auta (len niečo cez 1300 kg) aj relatívne svižný. Stovku s ním Astra zdolá pod 10 sekúnd a na displeji pred vodičom by mala zobraziť až 210 km/h.
A aké pocity zanecháva nová generácia po krátkom zoznámení sa? Konečne je tu nápaditá Astra, ktorá nie je len trocha zabudnutou voľbou za dobré peniaze, ale vystupuje z dizajnového priemeru, ponúka moderný interiér a schopný podvozok. Trocha na škodu je (zatiaľ) pomerne obmedzený počet pohonných jednotiek. To je však všeobecný trend, aj keď u ázijskej, či niektorej nemeckej konkurencie si stále viete dopriať aj o čosi výkonnejší pohon stále v tradičnom spaľovacom prevedení. Cenovo nastavili novú Astru v základe o tisíc eur nižšie ako v prípade príbuzného modelu 308. S motorom 1,2 Turbo (110 k) a 6-stupňovým manuálom začína v základnej výbave na cene 17 490 eur. Silnejšia verzia toho istého motora vo výbave GS Line štartuje na 23 290 eurách. Ak by ste chceli diesel, ten stojí bez rozdielu výbavy o 2000 eur viac ako benzín a za 8-stupňový automat sa pripláca taktiež rovných 2000 eur. Zatiaľ najsilnejšia, plug-in hybridná Astra s motorom 1,6 Turbo a systémovým výkonom 180 k stojí bez jedného eura presne 30-tisíc.