Nový Mercedes-AMG A45 – „A komu tím prospějete?!“

Ako leak alebo tlačová správa to znie fantasticky. Nová A45-ka bude mať dve výkonové verzie. Prvá bude mať asi 285 kW (388 koní). No a tá druhá, A45 S by údajne mala mať 310 kW (422 koní). Takže povedzme si to ešte raz a nahlas – preplňovaný štvorvalcový dvojliter bude mať v sériovom aute cez 400 koní. Jasné, je to super. Chvíľku. Reálne sa bavíme o malom hatchback-u, ktorý stál v predchádzajúcej verzii (381 koní) približne 60 000 ,- eurochechtákov (v trochu lepšej výbave).

Prirodzene, ani automobilka Audi sa nechce nechať zahanbiť, Mercedes s ňou už nejaký ten rok súťaží o titul najvýkonnejšieho krpca. Novinka RS3 z Ingolstadt-u bude mať 400 koní, ale vydoluje ich z päťvalca s objemom 2,5 l , čo je už trochu sympatickejšie, cenovka však aj tam bude štipľavá. To sú už zaujímavé parametre pre hothatch. Apropó, “hothatch”.

Dynamic photo, Colour: Nardo Grey

Termín, ktorý sa udomácnil v 80-tich rokoch popisoval športovejšie auto, derivované z bežného rodinného povozu. Jednoducho, mal to byť rýchly model za normálne peniaze, keďže reálne superšportové autá sú ultradrahé a ultranepraktické, v praxi si ich kupujú iba finančne výnimočne zabezpečení jedinci. A nám, väčšinovým predstaviteľom strednej triedy, ostávajú spomínané hothatche. A práve preto ich tak máme radi.

V prípade Mercedesu a Audi neriešim cenu v jej absolútnej hodnote, ale relatívnej. Za prémiu a status sa pripláca, to je v kapitalistickej hierarchii jasné a je to ok. Chápem, že niekto proste nechce Ford Focus RS (350 koní), ktorý stál pod 40 000 ,- a podľa mňa aj lepšie jazdil. Pohon 4×4 mal Ford zaujímavejší a efektívnejší z pohľadu jazdy v riadenom šmyku, Mercedes používal derivát “Haldex-u”, ktorý osciloval od predného náhonu po rozdelenie 50:50. Chápem aj to, že niekto nechcel rýchlu predokolku typu Honda Civic Type R (320 koní, cena cca 35 890 ,- za stredný výbavový stupeň), lebo je to proste predokolka. Nadôvažok Mercedes a Audi znie v niektorých ušiach lahodnejšie ako Ford, Honda, Volkswagen a podobne. Beriem to a nehaním tento fenomén, dokonca si myslím, že mu rozumiem.

Ide mi však o jednu jedinú myšlienku. Za tie peniaze chcem dostať niečo, čo aj vyzerá ako športiak, nie ako kára do mesta, alebo prevážadlo svokry na rodinnú oslavu. Preto chcem za tie peniaze radšej BMW M2 (pôvodná verzia stála pod 60k, trojlitrový šesťvalec mal 370 koní), ak to už musí byť prémia. Ale ak nemusí, je tu kľudne Ford Mustang V8 (451 koní, cena 45 490,- s manuálom !!!), Alfa 4C, Alpine A110 a tak ďalej. Ak niekto vytiahne argument, že hothatch tohto typu je stále praktické rodinné auto, utlčiem ho špáradlom na zuby. Päť dverí a kufor to má, ale jazdný komfort, hlučnosť, spotreba a niekedy aj spoľahlivosť (staršie A45 mali svoje trable s motorom, rovnako aj Focus RS) sú niekde inde, ako by bežný optimista očakával.

Počas mojej novinárskej praxe som riadil všetky spomínané vozy. Modely A45 a RS3 sú v priamke veľmi zaujímavé, povedzme, že aj na okreske. Ten tlak do sedadiel je výrazný. Ale nemôžem povedať, že som bol za ich volantom šťastnejší ako v prípade jeho lacnejších konkurentov. Lenže, úlohou redaktora v našom magazíne je hľadanie jazdnej slasti, takže tieto vozy ma nechávajú chladným. Pokiaľ ide iba o zaflekovanie pred kaviarňou a následný dychberúci odpich, tak áno, nový Mercedes A45 bude fantastický. Vlastne trt makový, aj túto pózu zvládne nové BMW M2 Competition (410 koní) lepšie. Prosím. kľudne ma rozneste na kopytách v diskusii na Fejsbučiku, som zvedavý aj na váš pohľad. Lebo toto je ten môj…a páči sa mi. Teda tá M2 Competition.

Mohlo by sa vám páčiť